Gå til innhold

Baklukevindu vil ikke åpne - e91


kjenyg1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Plutstelig en dag ville ikke mitt baklukevindu åpne seg. Dette er altså et vindu som sitter i selve bakluken, og som kan åpnes separat.

 

Bilen er en bmw 325xi e91 2006-modell.

 

Noen som har opplevd det samme?

Endret av kjenyg1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde en runde her nylig, hos meg gikk det helt amok og åpnet seg hele tiden. Medisinen var å bytte microswitchen som aktuerer åpningen av glasset. I sjedne tilfeller er det snakk om ledningsbrudd til bakluken og det er fort en større jobb. Du må ned med takhimling og kjøpe reparasjonskabelsett til bakluken (3-4000 spenn tror jeg). SElve jobben er ikke så ille men tar litt tid hvis du er litt kynding med kabler. De krympes da på etter at du har kuttet de defekte. https://www.google.no/search?q=bmw+e91+kofferraum+kabel+defekt&gws_rd=cr&ei=9G2_VODZOoSxPZu9gZgI

PRøv først med microswitchen, koster en 5-600 hos GS.

 

Kjøp den microswitchen og bytt den selv. Du trenger egentlig spesialutstyr for å dra av bakviskeren men det går helt fint med et bredt flatt skrujerne og litt lirking på alle sider så popper den av.

 

Oppskrift:

 

*1.Ta av tenning på bil (trenger ikke ta av minus pol på batteri), åpne hele baggasjelokket.

2. Klips av det lille klipset innerst mot viskerfestet, du holder på begge sider litt til venstre for festet og drar hver side litt vekk fra viskerbladet så drar du den av.

3. Du ser da en bolt (tror det var nummer 11 eller 12), denne skrur du opp, få med deg mutteren.

4. Så tar du et bredt flatt skrujern og prøver å lirke viskeren oppover jevnt litt fra alle sider, så popper den plutselig av vil du se.

5. Så må du ha en nummer 19 eller 20 tror jeg og skru av mutter som fester viskerstem til motoren på innsiden av glasset. Få med deg den hvite plastikkskiven, den trenger du senere. Så kommer utfordringen (se *1)

6. Når du har fått opp glasset må du fjerne deksel på undersiden som skjuler induksjonsmotoren til bakvisker. Her vil du se at microswitchen sin kobling går gjennom glasset så du må skru av hele motoren og legg den til side. Så klipser du av microswitchen og kobler i den nye. Montering i omvendt rekkefølge.

 

*1. Åpning av glassluke når aktuering ikke fungerer: Her er jeg litt usikker. Jeg vet at hele bakluken har en mekanisk nødåpning men er usikker på om den får med glasset individuelt, tviler der. På E61 har jeg sett på et forum at du må kortslutte glassluken på selve kabelen får å få den opp hvis microswitchen er helt dau. Dette må du google litt.

 

Her er et firma som selger reparasjonssett for kabler hvis det er det: https://www.youtube.com/watch?v=mJdNVAlU-EA

 

 

P.S

Sjekk batteribrønn for vann, virker å ha blitt en sak på E91 også hvis du har panorama spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar FJPopp!

 

Mener du at jeg skal prøve sikringen først?

Ja prøv det trikset først, men det er bare for å åpne. Du kan selvfølgelig samtidig sjekke sikringen. Bytt den hvis den er brent så ser du om problemet er vekke.

 

Mitt tips er at det er microswitchen, vanlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Har noe av det samme problemet selv. Får ikke åpnet baklukevinduet, bakrutevisker funker ikke også får jeg feilmelding om at bakluke er åpen.

Har akkurat kjøpt denne mikrobryteren og tenker å prøve å skifte den. Hvis ikke fryter jeg kabelbrudd. Noen av dere som har opplevd det samme?

 

Har en 320 e91 2008 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidu.
For å sei det mildt så er det ein del tråder om dette problemet :)

Bruker du søkefunksjonen oppe til høgre vil det komme side på side med folk som har samme problem :P

Det som går igjen er: Sikring, microbryter, kabelbrudd eller dårlig jording/vann og groms.

edit: Skriveleifur

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det viste seg å være brudd på 14stk kabler som går i hengslene over til bakluken, + at denne drivakselen til bakruteviskeren var eiret fast, så den gikk ikke rundt. Heldigvis var ikke viskemotor gåen.

Byttet akselen og loddet kablene, så var problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke noe sikring til baklukevinduet, så for å åpne det tok jeg av dekselet/trekket på innsiden av bakluken sånn at jeg kom til låsen til baklukevinduet. Fikk lirket med et skrujern inni der så spratt luken opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...