Gå til innhold

Havari automatkasse E61


Odd-M
 Share

Anbefalte innlegg

Et av verkstedene jeg har pratet med, som driver med overhaling av kasser, nevnte dette. Disse ZF-kassene var meget sterke sa han, og kjørelengden og at den aldri vært chippet gjorde at han hadde liten tro på at det var der feilen lå. Lyden når den ble satt i park indikerte også at utgående aksel fremdeles snurret. Så det var å sjekke mellomaksel og differensial for feil.

Merket etter at jeg fikk tauet den hjem i dag at den triller lett selv om girkassen står i park, så tror og håper jeg er på et spor her. Skal krype under i morgen og inspisere litt.

Er det ZF-kasser på alle E60/61 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefon fra verksted, tauet inn bil, lest av og slettet feilkoder, testing og alt fungerer normalt. En mil testtur og ingen feil, bortse5t fra at mekaniker mener den girer litt tregt. Noe den alltid har gjort på kald olje.. What??? Anbefaling om å flushe gjennomarrow-10x10.png kassen med fersk olje og se hvordan det går.

 

Fikk du ingen forklaring på hvorfor den ikkearrow-10x10.png hadde fremdrift da? Hva sa feilkodene? Sjekket dem andre ting, oljenivå? Drivlinje?

Høres rart ut at en lagret feilkode kan gjøre at kassen ikke går i gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingen forklaring og jeg fikk ikke med meg i farten hva feilkodene var for noe, og de var vel forsåvidt ikke årsaken til problemet slik det ser ut. Etter en samtale i går ettermiddag så kjørte de den faktisk inn på verkstedet for egen maskin, og både girkasse og drivlinje fungerte fint når de skulle teste hva som var galt. Så ikke godt å si hva som var/er galt egentlig. De har flushet kassen og fått på korrekt mengde olje nå, og etter en god testtur fiungerer det fint. Det blir vel å kjøre slik med den inntil det evt. oppstår noe mer krøll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen har garantert vert i driv linjen, så var mest sannsynlig den ene driv akslen som har gått halvveis ut men sprettet på plass igjen etter div. flytting. Vært borti det flere ganger at dem enten spretter ut eller at oljen render ut p.g.a kondens ved simringen som fryser over natten.

Du bør be dem om og forsikre seg at medbringerne faktisk har godt helt inn igjen og låst seg. Slik at ikke låse ringen ligger et sted den ikke bør være.

Alltid greit og få byttet oljen på kassa.

Endret av bmwmaxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...