Odd-M

Havari automatkasse E61

Anbefalte innlegg

Har en preface E61 525dat der kassen plutselig mistet all fremdrift. Fruen kjørte så jeg har ikke hendelsesforløpet helt hre, men hun snakker om en "ulyd" etterfulgt av en plong/feilmelding i displayet, så mistet hun all fremdrift. Nå skjer det ingenting når man beveger seg mellom girene. Motor går, girkassen veksler lett og fint, elektronikken virker tilsynelatende greit uten at det kommer noen feilmeldinger, men altså ingen fremdrift. Når jeg setter den i park igjen kommer det en mekanisk "klikkelyd" i avtakende frekvens. 

 

Har googlet og søkt litt og regner med dette er converteren som har takket for seg. Noen som har erfaring med tilsvarende?

 

Hva kan jeg regne med at ny converter koster? Ser converteren ligger på ca 20k med pakningssettet, pluss ny olje/sil og alt arbeidet. Er det en kurant jobb å ta ned girkassen selv for å spare noen kroner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å strø ytterligere salt i såret men husk at det er den samme olja som går i både girkasse og converter så hvis det foreligger metallspon fra converterhavari så kan denne også ha vandret inn i girkasse. Derfor er det viktig å få kontrollert og eventuelt rengjort både girkasse og kjøler for metallspon før oppstart med ny converter, ligger det metallspon i sil eller solenoider/ventilblokk kan det bli kort levetid på ny converter eller skade på girkasse.

Endret av Hpi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel kanskje det de gjør for å rengjøre kjøler og girkasse men jeg er ikke sikker. Tror jeg ville tatt en telefon til et automatkasseverksted og forhørt meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har hatt en ringerunde nå til både merkeverksteder og automatspesialister, hvorav en av sistnevnte tvilte sterkt på at det var automatkassen men noe i drivlinja bak som hadde gått av. Teorier varierer fra mellomaksling/drivknute til ventildisk eller converter. Alle mener, naturlig nok, at de må få bilen inn og få se på det før de vil si noe. Så det er vel ikke å konkludere med converter ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde en merkelig opplevelse på min E39.. :P
Jeg hørte kanskje ikke noe lyd da jeg mista fremdriften, men turtallet bare begynte og stige.

Trodde kassa hadde gått til H, men hørte en merkelig durelyd bakfra når den sto i D.

Viste seg etter hvert at ene stikkakslingen på diffen hadde hoppa ut. :P

Bytta låseringen på akslingen og pressa den inn igjen. Funket bra et par år nå. :)
Kan jo våre greit og sjekke, bare for og ha gjort det.

Men les ut feilkoder også, jeg fikk ikke noe feilkode.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utifra beskrivelsen, høres det ut til at du er "heldig" og har feil på driv linjen. Det at du får den lyden når du setter den i park betyr at utgående aksel roterer( brrrr klikk) men ikke gjør det da risikerer du og knekke låse pinnen til parken. En rask kontroll kan være og se om billen også triller i park. Hvis ja, er det driv linje feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et av verkstedene jeg har pratet med, som driver med overhaling av kasser, nevnte dette. Disse ZF-kassene var meget sterke sa han, og kjørelengden og at den aldri vært chippet gjorde at han hadde liten tro på at det var der feilen lå. Lyden når den ble satt i park indikerte også at utgående aksel fremdeles snurret. Så det var å sjekke mellomaksel og differensial for feil.

Merket etter at jeg fikk tauet den hjem i dag at den triller lett selv om girkassen står i park, så tror og håper jeg er på et spor her. Skal krype under i morgen og inspisere litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min er det ikke antydning til rykk i bilen når jeg setter den i går, så tror ikke det er en stikkaksling. Hørte også en markant during fra drivlinjen når vi tauet den hjem i ettermiddag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke noe rykk hos meg heller, merket ingenting når man skiftet. Men det er jo fort gjort å jekke opp og sjekke om alt går rundt. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Telefon fra verksted, tauet inn bil, lest av og slettet feilkoder, testing og alt fungerer normalt. En mil testtur og ingen feil, bortse5t fra at mekaniker mener den girer litt tregt. Noe den alltid har gjort på kald olje.. What??? Anbefaling om å flushe gjennom kassen med fersk olje og se hvordan det går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive