Gå til innhold

Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!


ThomasLS
 Share

Anbefalte innlegg

Modern sin 2008mod, produsert des 07 fikk byttet kjedestrammeren som en aksjon nå i sommer. 

 

Men fikk du innkalling, eller fikk du beskjed om dette for eksempel i forbindelse med service? Jeg ringte Bavaria for å sjekke min bil, der var det ikke noen aksjon på kjedestrammer, men på et annet problem. Ingen innkalling, tilfeldig at jeg fikk vite dette ved å sjekke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fikk du innkalling, eller fikk du beskjed om dette for eksempel i forbindelse med service? Jeg ringte Bavaria for å sjekke min bil, der var det ikke noen aksjon på kjedestrammer, men på et annet problem. Ingen innkalling, tilfeldig at jeg fikk vite dette ved å sjekke selv.

Service.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme beskjed jeg fikk. Da min ble utbedret i vinter, fikk jeg forklart at de den gangen kun tok jobben på biler de "kom over". Dvs service / andre reparasjoner. Så hvis man går utenom merkeverksted i det daglige vedlikeholdet, så får man kanskje ikke samme behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har jeg fått litt mer innsikt i saken.

Har nett snakket med Jæger Sentrum.

Som den står i dag får verkstedet(Jæger Sentrum) kun dekket kostnader på aksjonen som gjelder selve registeret.

Dette er jo en tidlig versjon av N47 så det innebærer jo en del å gjøre denne jobben, har lest at bytte av veiv også må til(?)

Forklarte dette for de, men de fikk kun betalt når det var en fungerende motor.

Motorer som allerede hadde havarert pga registerfeilen ble ikke dekket av BMW.

Han skjønte jo at dette var helt håpløst når havariet var skjedd, men det var ingenting de kunne gjøre.

Søknad for dette var sendt, men de fikk avslag siden den var havarert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt sinnsykt ut, all den tid BMW sier at de dekker feilen før den har skjedd?!

 

Men jeg har dessverre ikke noe annet å bidra med.

Mulig en e-post til BMW norge kan gjøre noe?

En svært underlig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja meget underlig.

Men de skulle ta en runde til med de som behandler søknadene.

Noen som vet hvem som behandler disse søknadene?

Denne bilen har ikke vært innom på service hos BMW merkeverksted siden den ble solgt av jæger sentrum i 06.2011.

Av den enkle grunn at det er 40km til nærmeste merkeverksted

Eneste gangen den var inne var for 1mnd tid siden, men da på karosseri/skade avdeling.

Så det kunne vært greit å vite når aksjonen startet på disse. noen som vet?

Kanskje den skulle vært inne før den ble solgt?

Endret av Trond H. Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja meget underlig.

Men de skulle ta en runde til med de som behandler søknadene.

Noen som vet hvem som behandler disse søknadene?

Denne bilen har ikke vært innom på service hos BMW merkeverksted siden den ble solgt av jæger sentrum i 06.2011.

Av den enkle grunn at det er 40km til nærmeste merkeverksted

Eneste gangen den var inne var for 1mnd tid siden, men da på karosseri/skade avdeling.

Så det kunne vært greit å vite når aksjonen startet på disse. noen som vet?

Kanskje den skulle vært inne før den ble solgt?

40km er ingenting....

Nei det skulle den ikke, aksjonen startet i år.

Det betyr vel at de som tar service andre steder enn Bavaria, ikke får vite om aksjoner på sin bil?

Desto enda en grunn til å benytte merkeverksted :)

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har jeg fått litt mer innsikt i saken.

Har nett snakket med Jæger Sentrum.

Som den står i dag får verkstedet(Jæger Sentrum) kun dekket kostnader på aksjonen som gjelder selve registeret.

Dette er jo en tidlig versjon av N47 så det innebærer jo en del å gjøre denne jobben, har lest at bytte av veiv også må til(?)

Forklarte dette for de, men de fikk kun betalt når det var en fungerende motor.

Motorer som allerede hadde havarert pga registerfeilen ble ikke dekket av BMW.

Han skjønte jo at dette var helt håpløst når havariet var skjedd, men det var ingenting de kunne gjøre.

Søknad for dette var sendt, men de fikk avslag siden den var havarert.

Hei Trond, jeg har min 320d ofte hos de og har sjekket med de om det ligger aksjoner inne på min, det var det ikke. Jeg har også sjekket med BMW Sandven hvor bilen min er oftest og de sa at hvis det skjer noe så skal det fikses av BMW. Så forvirringen er litt komplett mtp den beskjeden du fikk nå av Jæger. Det henger ikke på greip hverken logisk eller juridisk. Kjedet er jo årsaken til havariet på resten, henger jo ikke på greip. I norsk rettspraksis snakker en ofte om adekvat årsakssammenheng og det er det definitivt her. Jeg ville kontaktet NAF/advokat umiddelbart. Samtidig er Jæger en mellompart i alt dette, du må gå løs på BMW Norge AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja meget underlig.

Men de skulle ta en runde til med de som behandler søknadene.

Noen som vet hvem som behandler disse søknadene?

Denne bilen har ikke vært innom på service hos BMW merkeverksted siden den ble solgt av jæger sentrum i 06.2011.

Av den enkle grunn at det er 40km til nærmeste merkeverksted

Eneste gangen den var inne var for 1mnd tid siden, men da på karosseri/skade avdeling.

Så det kunne vært greit å vite når aksjonen startet på disse. noen som vet?

Kanskje den skulle vært inne før den ble solgt?

Burde brukt multisitat men skitt:

 

Aksjonen startet vel i fjor en gang men saken har vel vært kjent i tre år, sikkert andre som vet bedre hva gjelder Norge, men jeg skrev om det første gangen her på forumet to tre år siden da jeg selv fikk kjennskap til det. Vet at BMW er påpasselig med at det er god servicehistorikk men iht norsk og eruopeisk lov holder det med at bilen er blitt vedlikeholdt iht produsentens anbefalinger uavhengig hvor det er gjort. Men i denne saken ville det sikkert hjulpet deg om hele historikken  var hos BMW. Uansett, som forrige post, ta kontakt med advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40km er 50min hver vei i dette tilfellet.

Det er mye når nærmeste kjedeverksted ligger et par km unna.

Og det er som kjent fritt verkstedsvalg i Norge.

Liten avsporing der.

 

KRapp:

Ja, det var lite de kunne gjøre, og han skjønte situasjonen man var kommet i.

Jæger Sentrum er jo bare budbringeren i dette tilfellet, og de skal man jo som kjent ikke skyte ;-) hehe.

NAF vil bli kontaktet i hvert fall, så får vi se hvor saken ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40km er 50min hver vei i dette tilfellet.

Det er mye når nærmeste kjedeverksted ligger et par km unna.

Og det er som kjent fritt verkstedsvalg i Norge.

Liten avsporing der.

 

KRapp:

Ja, det var lite de kunne gjøre, og han skjønte situasjonen man var kommet i.

Jæger Sentrum er jo bare budbringeren i dette tilfellet, og de skal man jo som kjent ikke skyte ;-) hehe.

NAF vil bli kontaktet i hvert fall, så får vi se hvor saken ender.

Forøvrig glemte jeg å nevne en ting; hvis en finner f.eks mistanke om noe med kjedet og det byttes så byttes kun de delene som er utsatt da kun det dekkes av BMW. Samtidig anbefaler verkstedet å bytte flere deler da de henger sammen noe BMW ikke dekker. Husker ikke delene det er snakk om men en pakke på ca 5-6000 kr fikk jeg beskjed det koster. Da får verkstedet byttet alle deler som bør byttes og ikke bare abs. minimum slik BMW dekker i sine aksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja meget underlig.

Men de skulle ta en runde til med de som behandler søknadene.

Noen som vet hvem som behandler disse søknadene?

Denne bilen har ikke vært innom på service hos BMW merkeverksted siden den ble solgt av jæger sentrum i 06.2011.

Av den enkle grunn at det er 40km til nærmeste merkeverksted

Eneste gangen den var inne var for 1mnd tid siden, men da på karosseri/skade avdeling.

Så det kunne vært greit å vite når aksjonen startet på disse. noen som vet?

Kanskje den skulle vært inne før den ble solgt?

Jeg var innom Bavaria Oslo i dga i forbindelse med registertrøbbel. De skulle sende søknad til BMW sentralt (tipper det betyr BMW Norge). Der sitter det visstnok en stakkars fyr og tar imot alle søknader i forbindelse med aksjoner. Han har nylig vært på ferie og er litt på hæla, så det kan ta noen dager mer enn vanlig å få svar på søknadene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Bavaria i dag for tredje gang i forbindelse med registertrøbbel på min 2008 318d. Til de som har vært på aksjon og ikke har fått byttet "alt" vil jeg gi et lite tips, fortsett å høre etter om motoren lager de typiske kjedeulydene.
Første gang jeg var inne ble kjedestrammer byttet og kjedelengdene ble målt. De fant ut at øvre kjede var strukket mer enn grenseverdien og det ble byttet en måned senere. Ulydene var mindre uttalte en liten periode, men nå er de verre enn noen gang. Bilen høres tidvis mer ut som en traktor enn en BMW, så etter å ha lest Trond sine innlegg håper jeg at motoren ikke er havarert.
Som sagt var jeg innom Bavaria i dag og forklarte situasjonen. En mekaniker hørte på bilen i 10 sekunder mens den stod på tomgang, forhørte seg litt med registerulydeksperten på bakrommet og sa tørt til servicerådgiveren at "her er det bare å bytte alt", både kjeder (inkludert det øvre som allerede er byttet) og guides. Så nå er det sendt søknad til BMW om å "reaksjonere" bilen.

Nå er det bare å håpe at søknaden blir godkjent og bilen blir fikset før motoren havarerer. Skal prøve å bruke bilen minst mulig fremover, men i verste fall har jeg motorskadeforsikring, så om den skulle havarere får Gjensidige og BMW krangle om hvem som skal betale for moroa  :bounce:

 

Som andre her sier så blir ikke bilene innkalt. Enten sjekkes det når de er på service eller så må du selv ringe og spørre.

Endret av Mjukas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...