Gå til innhold

Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!


ThomasLS
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var innom Bavaria idag med min 08 520D for oljeskift( har serviceavtale), og de kommenterte denne lyden på min . Jeg har hatt denne lyden i ca 1 år, hvor lyden har vært mer eller mindre uforandret.

Neste uke skal bilen min inn for bytte av kjede og strammer, og alt går på garanti. Bilen har gått 188.000 nå.

Ufattelig glad de tar tak i det, og at BMW tar ansvar for denne svakheten.

De nevnte noe om at retningslinjene vedr denne feilen hadde blitt endret fom Januar i år, men hva det innebærer vet jeg ikke.

All ære til Bavaria Gardermoen for fantastisk service, som alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hvis dette er noe som blir gjort så "lett" nå så er det nesten som jeg håper at jeg har ulyder når bilen skal inn på liten service og eu om en mnd. Har ikke lagt merke til noen lyder hittil da, men kan de ikke ta det på forhånd da? ;) Føre var prinsippet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje litt off topic, men er det et service punkt når det gjelder veivhusluftingen på N47 motorene (diesel) ? Og er eventuellt denne utskiftbar?? filter?

Er ikke filter på de lenger som på M47, redesignet hele kretsen med en syklonseparator som er vedlikeholdsfri. Takk gud for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det ER veivhusventilasjonsfilter på N47 motoren??. Greit å vite :-)

 

Sluker alt som har med BMW å gjøre da jeg er temmelig fersk i dette faget. Har kjørt og fortsatt kjører Land Rover (30 år +) ved siden av bimmer`n

Det er nok grunnen til at jeg er  intressert i det tekniske og det service messige delen av bilen :grin: :grin:

Har fortiden ikke løftebukk eller smøregrav ( har klart meg uten med Land Rover O:)) så jeg må overlate servicer og reparasjoner til verksteder :whatever:

 

Ellers må jeg si at dette er et supert forum, har fått mye info. allerede O:) O:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er ny her på forumet. Kjøpte en Tysklandimportert 320d E91 registrert jan 2012, antar det var rett før de skiftet til E30/30 senere på året. Gått snart 170 000, servicer tatt på merkeverksted i Tyskland (bekreftet). Har N47 motoren. Ser det blir skrevet at feilen ble rettet opp på biler produsert etter 01/2011, men det er samtidig rapportert om tilfeller på motorer produsert senere. Mitt spm er, hvor trygg kan jeg være på om min bil er uberørt av feilene? Vil BMW's goodwill også gjelde importbiler?

 

Har prøvd å sammenligne min motorlyd med videoen postet tidligere i tråden, men har ikke blitt helt klok på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er ny her på forumet. Kjøpte en Tysklandimportert 320d E91 registrert jan 2012, antar det var rett før de skiftet til E30/30 senere på året. Gått snart 170 000, servicer tatt på merkeverksted i Tyskland (bekreftet). Har N47 motoren. Ser det blir skrevet at feilen ble rettet opp på biler produsert etter 01/2011, men det er samtidig rapportert om tilfeller på motorer produsert senere. Mitt spm er, hvor trygg kan jeg være på om min bil er uberørt av feilene? Vil BMW's goodwill også gjelde importbiler?

 

Har prøvd å sammenligne min motorlyd med videoen postet tidligere i tråden, men har ikke blitt helt klok på det.

Goodwill kan det søkes om på alle BMW´r. Etter 03.2011 er problemet angivelig av komfortkarakter/lyd. Har lest om tilfeller på F20 men for å si det igjen, tatt i betraktning hvor mange N47 som er produsert så er det ikke et så hakka stort problem.. Nå er den også å finne i Toyota Verso så dette er ikke en dårlig motor, tvert imot en veldig bra motor med masse god kvalitet. Nå er det slik at BMW har utvidet dekning på disse motorene til 7 år og maks 200000km så du vil få det dekket om det ikke er over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kontaktet mitt BMW verksted om dette og ville vite om de og kjørte denne "kampanjen" (Ikke Bavaria). Ble ikke avvist i såfall, de skulle ha km-stand etc. Så får se hva dem sier.

 

Rekner med dette er noe som kan repareres FØR skaden har skjed og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært en tur innom BMW. Mannen i skranken forteller at i utgangspunktet gjelder 2 års garanti, som på bilene i Tyskland, og det er de norskregistrerte som har 7 års garanti. Skal få undersøkt bilen nærmere for dette problemet mandag, så det er mulig de har nye opplysninger da. Regner med det blir et tresifret beløp uansett om registrerkjedet kun må strammes eller om det har ryket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært en tur innom BMW. Mannen i skranken forteller at i utgangspunktet gjelder 2 års garanti, som på bilene i Tyskland, og det er de norskregistrerte som har 7 års garanti. Skal få undersøkt bilen nærmere for dette problemet mandag, så det er mulig de har nye opplysninger da. Regner med det blir et tresifret beløp uansett om registrerkjedet kun må strammes eller om det har ryket...

 

Jeg hadde jo trodd at en slik goodwill er noe som er iverksatt av BMW i Tyskland og ikke den norske importøren. Det gjelder i hvertfall andre produksjonsfeil som batteridekselet på E61 som ble tilbakekalt for 1-2 år siden. Da er det uvesentlig om bil er importert eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Bavaria idag. Har kun positive ting å si om dem. Min 08 520d (N47 D20A) på 130.000km, automat, uten start stopp hadde nok slakk til at de bytter alt sammen. Begge kjeder, føringer, osv. Motor ut, og 3-4 dager på verksted. Min har vært til vurdering på merkeverksted og NAF i forbindelse med garantiutløpstest. Begge ganger ble det vurdert til å være lite registerlyd og ingen fare. Har heller ikke selv hørt noen særlig lyd slik som på YouTube. Men til tross for automat, ikke stop/go, og hyppigere oljeskift enn påkrevet, var det nok strekk/slakk på kjedet til at alt måtte byttes. Men det er visst kun kunder med affiserte biler som oppsøker merkeverksted SELV som får denne undersøkelsen. Ta en telefon til et merkeverksted, og hør om "kampanjen" gjelder din bil. Min er forøvrig tysk-importert.

Endret av johanngj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...