Gå til innhold

Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!


ThomasLS
 Share

Anbefalte innlegg

Etter det jeg har skjønt så er dette D20A. D20C tror jeg vil dukke opp som D20O02, så fall slik jeg klarer å finne ut. Og denne kom i 

2010, som en oppdatert versjon.

 

Kanskje andre vet dette bedre enn meg, men det er i såfall slik jeg har lest. Derfor skjønner jeg ikke den lappen i bilen min. Er ikke å bli klok på :P

 

Men men, skal snart inn med bilen nå. Bare redd jeg må til Bavaria for å få denne goden. Og da blir det straks 6 timer kjøring. Har ikke hørt noe mer fra mitt nærmeste BMW verksted.

 

 

Var inne på bsbildeler og sjekka ut noe nå nettopp, og når jeg la inn skiltnr der så fikk jeg opp denne info'en :

 

Stasjonsvogn 520 d,  177 Hk,  [E61],  Modellår: 2009,  Motorkode: N47-D20C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på bsbildeler og sjekka ut noe nå nettopp, og når jeg la inn skiltnr der så fikk jeg opp denne info'en :

Stasjonsvogn 520 d, 177 Hk, [E61], Modellår: 2009, Motorkode: N47-D20C

Får samme info på min.. D20C...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nå utbedret. Hører ingen forskjell i 1500-2000 o/min. Så lyttetesten er nok ikke så pålitelig. Jeg ringte til en annen Bavaria og oppgav reg. nr til en 2009 N47 D20C -bil og de sa at denne ikke var omfattet av "kampanjen" ENDA. Kanskje de kaller inn C- bilene etterhvert. Spekulasjoner fra min side: Kanskje de venter til bilene har blitt "gamle nok" før innkallelse fordi flere da har rast, og kostnaden blir lavere for BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Herlig lesning å se at de endelig vil gjøre noe med problemet. Jeg har en 2008 318d som har gått 137 000, så hvis 7 år (min er nesten 7 år, produsert mai 2015 :P) og 200 kkm er grensa bør det gå fint.

Vet noen om de også bytter veivaksel? Skal ikke denne også byttes på biler lagd før 2009?

Fant denne på en britisk nettside: https://drive.google.com/file/d/0B52kNOwSMHMVNGRJWUo4NE8wanc/view?pli=1.

Der står det ikke noe om veivakselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja veivakselen hadde en defekt på tidlige modeller 2007-2008. (fram til prod.dato 01.2009). 

 

Snakket nylig med BMW og fikk vite noe jeg ikke var klar over tidligere. Hele greien handler egentlig ikke om feil design av BMW men feil fabrikasjon fra underleverandør til BMW på visse tilfeldige VIN nummer. Så disse enkeltdelene samlet utgjør hele saken som egentlig er tre forskjellige problemer. Veivaksel, skarpe kanter på kjettingtannhjul og rent lydproblem.

 

Om du er i tvil snakk med BMW, gi de din bil sin VIN og se om det ligger en aksjon inne på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Bavaria idag. Har kun positive ting å si om dem. Min 08 520d (N47 D20A) på 130.000km, automat, uten start stopp hadde nok slakk til at de bytter alt sammen. Begge kjeder, føringer, osv. Motor ut, og 3-4 dager på verksted. Min har vært til vurdering på merkeverksted og NAF i forbindelse med garantiutløpstest. Begge ganger ble det vurdert til å være lite registerlyd og ingen fare. Har heller ikke selv hørt noen særlig lyd slik som på YouTube. Men til tross for automat, ikke stop/go, og hyppigere oljeskift enn påkrevet, var det nok strekk/slakk på kjedet til at alt måtte byttes. Men det er visst kun kunder med affiserte biler som oppsøker merkeverksted SELV som får denne undersøkelsen. Ta en telefon til et merkeverksted, og hør om "kampanjen" gjelder din bil. Min er forøvrig tysk-importert.

 

Hvilken Bavaria var du på?

Jeg tok kontakt med Bavaria Oslo og de sa at bilen var for langt utenfor garanti til at de kunne søke om å få dette dekket.

Bilen er en 318d 2008-modell. Bilen er under 7 år og har gått 137 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja veivakselen hadde en defekt på tidlige modeller 2007-2008. (fram til prod.dato 01.2009). 

 

Snakket nylig med BMW og fikk vite noe jeg ikke var klar over tidligere. Hele greien handler egentlig ikke om feil design av BMW men feil fabrikasjon fra underleverandør til BMW på visse tilfeldige VIN nummer. Så disse enkeltdelene samlet utgjør hele saken som egentlig er tre forskjellige problemer. Veivaksel, skarpe kanter på kjettingtannhjul og rent lydproblem.

 

Om du er i tvil snakk med BMW, gi de din bil sin VIN og se om det ligger en aksjon inne på den.

Bavaria Oslo sa at bilen hadde gått for langt utenfor garantien til at reparasjon ble dekket.

Jeg tenkte å høre med et par andre verksteder for å høre om de er enige.

Jeg har Kasko pluss forsikring fra gjensidige som dekker motorskade. Er det noen som har erfaring med å bruke denne i forbindelse med regkjedet?

Eneste grunnen til at jeg har denne forsikringen er de dårlige kjedene, men jeg er ikke 100% sikker på om forsikringen dekker det. Den dekker ikke ting som skyldes slitasje (man kan vel aldri utelukke at slitasje er en del av årsaken?), så jeg mistenker at de skylder på slitasje om jeg vil ha dekket slakt kjede. Men hva om jeg kjører til det ryker? Da blir det vel dekket? Får bare håpe det ryker før bilen blir 8 år og motorskadeforsikringen slutter å gjelde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kjedet ryker så blir det en mye mye mer omfattende reperasjon... Billigere å bare kjøpe en fabrikkny motor da.

Men dette er ingen garanti, men en "utvidet goodwill" som de kalte det hos Jæger Sentrum. Dette må søke til BMW-tyskland for å få godkjent da det er de som betaler. Så garantien er langt utgått ja, det har de rett i, men rart de ikke vil ta det på goodwill da de får jo betalt for dette?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kjedet ryker så blir det en mye mye mer omfattende reperasjon... Billigere å bare kjøpe en fabrikkny motor da.

Men dette er ingen garanti, men en "utvidet goodwill" som de kalte det hos Jæger Sentrum. Dette må søke til BMW-tyskland for å få godkjent da det er de som betaler. Så garantien er langt utgått ja, det har de rett i, men rart de ikke vil ta det på goodwill da de får jo betalt for dette?  

Stjeler nok mye plass på verkstedet da det er en større jobb og at de ikke tjener noe særlig på det.

De må fakturere BMW sentralt for jobben

Endret av FJPopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kjedet ryker så blir det en mye mye mer omfattende reperasjon... Billigere å bare kjøpe en fabrikkny motor da.

Men dette er ingen garanti, men en "utvidet goodwill" som de kalte det hos Jæger Sentrum. Dette må søke til BMW-tyskland for å få godkjent da det er de som betaler. Så garantien er langt utgått ja, det har de rett i, men rart de ikke vil ta det på goodwill da de får jo betalt for dette?  

På Bavaria Oslo mente de at det ikke var noe grunnlag for å søke BMW om å dekke dette. Jeg tok kontakt med Bavaria Gardermoen og der sa de at det ligger inne en "utvidet aksjon" eller noe sånt på bilen og at de kan søke om å få reparasjon dekket av BMW. Har sendt ny mail til Bavaria Oslo og spurt om ikke det samme gjelder der. Hvis ikke får jeg bare kjøre ut til Gardermoen, det er jo veldig verdt et par kjøre- og togturer hvis jeg får nytt kjede og veivaksel :D

 

Edit: Ble oppringt av Bavaria Oslo nå og de bekreftet at det er en aksjon på bilen. Første steg er å bytte kjedestrammer og sjekke lengden på kjedet. Hvis det er for langt blir det bytting av kjede og tilhørende deler, men ikke veivaksel. Jeg trodde de måtte bytte veivaksel for at den nye typen kjede skulle passe? Litt kjedelig om de bytter ut de gamle delene med nye av samme kvalitet og at de ryker etter 100 000km..

Endret av Mjukas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste SYnlige forskjellen på det som skiftes når man skifter register er egentlig at det er brukt en slags gummi isolasjon på kjedeskinnene, så er ikke helt sånn at det ikke passer overens med noe som sitter der fra før. Etter som det er en aksjon du skal inn for blir i så fall også kun kamkjede skiftet i første omgang om den viser seg å være slitt. For så å måles på nytt og se om den fortsatt er utenfor, om den er det må resten skiftes (klønete men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste SYnlige forskjellen på det som skiftes når man skifter register er egentlig at det er brukt en slags gummi isolasjon på kjedeskinnene, så er ikke helt sånn at det ikke passer overens med noe som sitter der fra før. Etter som det er en aksjon du skal inn for blir i så fall også kun kamkjede skiftet i første omgang om den viser seg å være slitt. For så å måles på nytt og se om den fortsatt er utenfor, om den er det må resten skiftes (klønete men)

Det varierer, har kjedestrammeren delt seg skal man sette motor i ØD og ta av toppdeksel og så sette låseverktøy på kammen. Måler man gapet mellom låseverktøyet og toppen til over 9mm skal man skifte alt.

Jeg målte en her om dagen til 15mm, utrolig at det ikke allerede hadde røket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste SYnlige forskjellen på det som skiftes når man skifter register er egentlig at det er brukt en slags gummi isolasjon på kjedeskinnene, så er ikke helt sånn at det ikke passer overens med noe som sitter der fra før. Etter som det er en aksjon du skal inn for blir i så fall også kun kamkjede skiftet i første omgang om den viser seg å være slitt. For så å måles på nytt og se om den fortsatt er utenfor, om den er det må resten skiftes (klønete men)

Ok, jeg innbilte meg at de nye kjedene ikke passet i sporet på den gamle veivakselen.

Så først byttes kjedestrammer, deretter kamkjede om det viser seg å være slitt. Hvis det fortsatt er slakk i systemet byttes tilhørende deler, de(t) andre kjedene og veivakselen?

Må si at jeg håper alt må byttes, da kan jeg føle meg trygg på at det ikke sitter igjen noen "rester" av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...