Gå til innhold

Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!


ThomasLS
 Share

Anbefalte innlegg

N47 motoren er en misslykket konstruksjon kvalitetsmessig.

Registerkjede, sprekker, HP pumpe...og jeg har sett MANGE. I tillegg må mange av disse "leve" med ulyd selv om de er i orden..

Det vil selvsagt finnes unntak, men problemfrekvensen her er høy.

 

Sprekker i blokk har jeg aldri lest om på tyske BMW forumer og jeg leser en del der. Der er antall biler virkelig høyt og gir et godt inntrykk av frekvensen på hva som pleier gå gale. Norge er et lite land så kan ikke se at et utvalg i norge er et godt utvalg for å si noe sikkert. Sprekker har jeg kun sett på selve motorfestet da mange ikke sjekker foringen til motoroppheng. HP pumpe har jeg sett relativt oftere men dette er kompliserte små pumper som jobber på grensen til hva hvilken som helst legering tåler. Syns det er imponerende at de holder så lenge som de gjør egentlig. 

 

Isolert sett syns jeg N47/57 motorene til BMW er fantastiske konstruksjoner som har en del kompliserte elementer. Som alle andre biler kan de feile. Om det da er en dårlig konstruksjon eller ikke kommer helt an på hva du sammenligner med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til hva som faktisk skjer i den virkelige verden, ikke hva som ikke skjer på bilforum i Tyskland.

Majoriteten i verden av BMW eiere med N47 motor er nok ikke på forum for å få fortalt sine historier. De fleste kjører, havarer, får det reparert og kjører igjen.

HP pumpen skal tåle å være i bruk, helst motorens levetid. Det gikk stort sett bra på eldre modeller, så dette imponerer ikke. Et pumpehavari gir katastrofale verkstedregninger. Det blir spon OVER ALT i systemet og en slik rep kan i værste fall passere 100.000 kroner.

Sprekker i blokk har jeg aldri lest om på tyske BMW forumer og jeg leser en del der. Der er antall biler virkelig høyt og gir et godt inntrykk av frekvensen på hva som pleier gå gale. Norge er et lite land så kan ikke se at et utvalg i norge er et godt utvalg for å si noe sikkert. Sprekker har jeg kun sett på selve motorfestet da mange ikke sjekker foringen til motoroppheng. HP pumpe har jeg sett relativt oftere men dette er kompliserte små pumper som jobber på grensen til hva hvilken som helst legering tåler. Syns det er imponerende at de holder så lenge som de gjør egentlig.

Isolert sett syns jeg N47/57 motorene til BMW er fantastiske konstruksjoner som har en del kompliserte elementer. Som alle andre biler kan de feile. Om det da er en dårlig konstruksjon eller ikke kommer helt an på hva du sammenligner med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til hva som faktisk skjer i den virkelige verden, ikke hva som ikke skjer på bilforum i Tyskland.

Majoriteten i verden av BMW eiere med N47 motor er nok ikke på forum for å få fortalt sine historier. De fleste kjører, havarer, får det reparert og kjører igjen.

HP pumpen skal tåle å være i bruk, helst motorens levetid. Det gikk stort sett bra på eldre modeller, så dette imponerer ikke. Et pumpehavari gir katastrofale verkstedregninger. Det blir spon OVER ALT i systemet og en slik rep kan i værste fall passere 100.000 kroner.

 

Igjen, det spørs hva du sammenligner med. VAG, Toyota? Prinsippet er likt alle steder. Vi snakker om opptill 1800 barg trykk. Alt etter årstall så har ikke eldre modeller hatt så høye trykk med piezoinjektorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Mulig det. Igjen, jeg kunne gjerne hatt en sånn motor i en bil selv, men da fordi jeg som du, er forberedt på hva som kan komme. 

 

Olje i ladelufta er ganske vanlig, det kommer fra veivhusåndinga. Dette vil da kunne lekke ut i alle kriker og kroker etterhvert. Enkleste er å bare gjøre åndinga "ekstern", altså til en catch tank etc, og så ned i fri luft. Spesielt greit ved trimming da man får litt ekstra luftmasse "gratis" på den måten. 

 

Olja oppe ved dyserne har jeg dog ikke noen god forklaring på. 

Hei TRF, drev litt research på det med hvorfor jeg finner litt olje/diesel ved toppen av dysene/oppsamlingstrakt som man ser når man tar vekk motordeksel.

 

Skal visst være slik etter det jeg forstår. Piezoinjektorene skal lekke litt diesel som følge av internlekkasje men disse burde bil ledet tilbake til enten tank eller tilbake til HPP innløpt (lav og høyeffektutgave). Så må ta meg en sjekk av lekkoljeledningen og se om den er blitt dårlig. Men vet du egentlig om det er noe særlig trykk på lekkolje/dieselledningen? Ser ikke for meg det kan være noe særlig trykk der egentlig. BMW delenr 13537807228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har lest gjennom tråden, mye god informasjon...

 

Er det noen som har tenkt over hvorfor registerkjedet slites unormalt?

Kan det være relatert til motoroljen?

Lange serviceintervaler kombinert med dårlig oljekvalitet?

 

Jeg tenker mitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det..., kjenner ikke til konstruksjonen og hva som slites.

Det er jo mye teorier, men generelt det jeg har fått beskjed om fra BMW og lest er feilproduksjon på deler og for skarpe kanter på tannhjulene som driver kjedet. Dette gir da for mye friksjon og derav strekk på kjedet over tid, av og til kan det sågar bare hoppe av eller ryke som følge av for stor slitasje. Noen påpeker også start stopp automatikk da ved start av motor vil være litt mer strekk i kjedet enn når det bare roterer rundt, naturlig nok av massetreghet. Siden jeg selv for tiden kjører med en N47D20C motor har jeg vært ganske opptatt av dette siden 2012 og i begynnelsen var jeg litt sjokkert fordi jeg syns det var sprøtt at en BMW motor skulle kunne ha slike problemer. Men, bare av E9X ble det produsert rett over tre millioner biler, så har du alle de andre seriene og brorparten av disse var N47 motoren. Slik jeg ser det er problemet oftest å se på 163 utgaven D20A og de tidligste versjonene opptil 2008 med noen unntak. 

 

Min nåværende oppfatning er at ja, dette er et relativt ombredt problem men tatt hvor mange biler det er snakk om ift produksjonstallet og at BMW tar ansvar så er det egentlig ikke noe særlig å bekymre seg over hvis bilen er under 10 år og 250000 km. Det er en konge maskin som har utrolig mye bra og ny teknologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, har lest gjennom tråden, mye god informasjon...

 

Er det noen som har tenkt over hvorfor registerkjedet slites unormalt?

Kan det være relatert til motoroljen?

Lange serviceintervaler kombinert med dårlig oljekvalitet?

 

Jeg tenker mitt....

 

Uansett om bilen har blitt kjørt på billigeste ruskeoljen man får kjøpt for penger er det for dårlig at slikt skjer allerede så tidlig som det gjør.

Er vell rett og slett bare en ingeniør som har spart penger på feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også lure på hvorfor BMW-valgte å legge registerkjedet inn mot torpedoveggen på denne motoren, slik at motor må ut av bilen for å komme til registerkjedet....
men her kan man spekulere seg helt i hjel og lage så mange konspirasjonsteorier man bare orker. det viktigste er at BMW nå tar ansvar for dette uavhengig av hva som har forårsaket registerproblemene i utgangspunktet. At de i tillegg har økt goodwill-garantien fra 7 år til 10 og 250k km er helt fantastisk. Forhåpentligvis får folk dette med seg og gjør noe med det. For å være helt ærlig hadde jeg nok aldri tenkt over raslingen fra registeret om jeg ikke hadde lest om dette ved en tilfeldighet. Da hadde jeg nok kjørt lykkelig uvitende til evt. havari. En såppas ny og moderne bil i en slik prisklasse forventer man litt blindt at skal fungere. Så vi får alle ta ansvar og prøve å informere om dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også lure på hvorfor BMW-valgte å legge registerkjedet inn mot torpedoveggen på denne motoren, slik at motor må ut av bilen for å komme til registerkjedet....

 

 

Det er vel for at motoren er Franskbygget, ser vi litt på histirikken på fransk bilteknologi så har vel alt vært mer eller mindre "upside down", men når det er sakt så er vel de franske dieselmotorene de aller beste i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel for at motoren er Franskbygget, ser vi litt på histirikken på fransk bilteknologi så har vel alt vært mer eller mindre "upside down", men når det er sakt så er vel de franske dieselmotorene de aller beste i verden.

 

Hvor har du det ifra at N47 motoren er franskbygget.

Disse motorene er utviklet og bygd av BMW Steyr i Østerrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det ifra at N47 motoren er franskbygget.

Disse motorene er utviklet og bygd av BMW Steyr i Østerrike.

Jeg er blitt fortalt at disse N47 motorene er franskbygget, men jeg kan desverre ikke komme med noe fakta, men det er vel noen her inne som sitter på fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...