Gå til innhold

Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!


ThomasLS
 Share

Anbefalte innlegg

Det ligger flere artikler på nettet angående samarbeide mellom Tsykland og Frankrike på bilfronten, her er bare en av de:

http://ekstrabladet.dk/biler/article4338857.ece

Dette er en artikkel som er noen år gammel men jeg vil anta at den er fra den tiden BMWs anskaffet diesel motor, mener fortsatt at BMW har ikke laget sine egne diselmotorer. Selv om filmsnutten over viser motorproduksjon i Østeriket så sier den ikke noe om opphavet til motoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger flere artikler på nettet angående samarbeide mellom Tsykland og Frankrike på bilfronten, her er bare en av de:

http://ekstrabladet.dk/biler/article4338857.ece

Dette er en artikkel som er noen år gammel men jeg vil anta at den er fra den tiden BMWs anskaffet diesel motor, mener fortsatt at BMW har ikke laget sine egne diselmotorer. Selv om filmsnutten over viser motorproduksjon i Østeriket så sier den ikke noe om opphavet til motoren. 

 

Neinei, den må jo ikke være fransk eller tysk. Kan hende den er russisk...

Det jeg vet om samarbeide er at mange av motorene som er i MINI er franske og det har samme motorer som peugeot, citroen osv. Men har aldri hørt om at det er franske motorer i en BMW. Bare navnet vil jo gi en forståelse på at de lager sine egne motorer, Bayerische Motoren Werke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk eller Tysk, ikke vet jeg, diselmotoren som er i våre BMWer betegnes som en av de aller beste motorene på markedet, selv om noen får mekaniske feil så er det en bra motor. Jeg eier også en ny Peugeot (2012), beste med denne bilen er motoren :-).

 

Jeg synes fortsatt at det er noe merkelig at ingen har satt i tvil om at motoroljen kan være årsak til kjedeproblematikken... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg synes fortsatt at det er noe merkelig at ingen har satt i tvil om at motoroljen kan være årsak til kjedeproblematikken... 

 

Når jeg snakket med min forhandler om akkurat dette, sa han at BMW fikser det kun hvis bilen har fulgt servicene. Han snakket da om en som hadde kommet innom hvor tidligere service var utført hos mekonomen eller noe i den duren. Der hadde dem ikke brukt riktig olje anbefalt av BMW. Byttet ikke kunden olje NÅ så ville ikke BMW fikse evt problemer senere. Så du har nok rett i det du sier. Kan hende at hyppigere oljeskift kan hjelpe. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med med å dra frem denne er selvfølgelig kjørelengde pr oljeskift, men jeg vil også sette fokus på oljemerke og type. Det er penger & avtaler som styrer anbefalt olje for din BMW, jeg observerer at BMW skal bytte oljeleverandør, kanskje problemet forsvinner. Vil legge til at jeg kjører IKKE på Castrol... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk BMW motor? Kom an folkens. Det har vært et lett samarbeid med Toyota og PSA gruppen på visse ting men franskmenn har pokker meg ikkje laget N47 motoren som i prinsippet er lik N57 motoren. Den er designet av BMW sine ingeniører ved verket Steyr i Østerrike ledet av Ing.Fritz Steinparzer. Der utvikles, testes og designes alle BMW sine motorer bortsett fra SXX versjoner (M Gmbh)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også lure på hvorfor BMW-valgte å legge registerkjedet inn mot torpedoveggen på denne motoren, slik at motor må ut av bilen for å komme til registerkjedet....

men her kan man spekulere seg helt i hjel og lage så mange konspirasjonsteorier man bare orker. det viktigste er at BMW nå tar ansvar for dette uavhengig av hva som har forårsaket registerproblemene i utgangspunktet. At de i tillegg har økt goodwill-garantien fra 7 år til 10 og 250k km er helt fantastisk. Forhåpentligvis får folk dette med seg og gjør noe med det. For å være helt ærlig hadde jeg nok aldri tenkt over raslingen fra registeret om jeg ikke hadde lest om dette ved en tilfeldighet. Da hadde jeg nok kjørt lykkelig uvitende til evt. havari. En såppas ny og moderne bil i en slik prisklasse forventer man litt blindt at skal fungere. Så vi får alle ta ansvar og prøve å informere om dette videre.

Først, det er fordi at motor skal kunne bli bygget lavest mulig (fotgjenger sikkerhet), Så har det med massetreghetsmoment å gjøre. BMW ingeniørene har gjort det slik for at kjedet skal være nærmest mulig DM svinghjulet som avbalanserer og "roer" ned motoren ved hjelp av sin roterende masse og avlaster kjedene enormt. Dette reduserer svingninger og sterk lastveksel på (f.eks giring og start av motor) på kjedene og derav dens komponenter som blir drevet. Så det er ikke for å gjøre livet surt men fordi det er smart og har flest for enn imot argumenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med med å dra frem denne er selvfølgelig kjørelengde pr oljeskift, men jeg vil også sette fokus på oljemerke og type. Det er penger & avtaler som styrer anbefalt olje for din BMW, jeg observerer at BMW skal bytte oljeleverandør, kanskje problemet forsvinner. Vil legge til at jeg kjører IKKE på Castrol... 

Seriøst? Det du kommer med er smått latterlig.

 

Disse teoriene, og synsingene dine hjelper ingen. Derimot forvirrer det forvirrede sjeler. Referere til Wikipedia? Visst du følger litt med, så er det kommet fram gang på gang hvor problemet ligger. 

 

Og ja, vi har fått med oss at du kjører på en annen olje, med en viskositet som igrunn bare beviser at du egentlig ikke har peiling om emnet. Hva har det med saken å gjøre hva DU kjører med? 

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med mitt lokale BMW verksted i dag ang N47C'en som står i min E91. Denne var ikke inkludert i kampanjen som nå foregår. Dette er en 09.2009 modell.

Ja samme som min det, min er 06.2009. Ingen aksjon på de og såvidt jeg har bemerket er problemet mindre på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme som min det, min er 06.2009. Ingen aksjon på de og såvidt jeg har bemerket er problemet mindre på de.

 

Min mor har samme motor og den har gått snart 150k ikke eneste ulyd fra den. Like sterk å fin som den dagen hu kjøpte den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...