Gå til innhold

2005 e60 m5 feikoder (dynamo,ibs,olje).


ES
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har følgende feilkoder på min 2005 m5:

278F IBS communication

279B Alternator communication fault

278E Oil condition sensor

Fant flere på m5 board som har hatt samme feil og de har byttet regulator/dynamo og feil ble borte.

Jeg byttet til sprell ny dynamo men får fremdeles samme feilkode. Oljenivå og oljetemperatur detter ut når denne feilkoden ligger inne. Dette pga de kommuniserer via bsd sammen med dynamo. Når jeg sletter feilkode med bilen i gang kommer oljenivå og tempvisning tilbake og holder seg i ca 30 sek før de detter ut og feilkoder kommer tilbake.

Feilen ble oppdaget etter stormen nina hadde herjet på vestlandet og bilen hadde stått i ro noen uker da jeg jobber offshore.

Da kom forøvrig oljetemp og nivå tilbake etter en god kjøretur og ladespenningen lå på 14.8v.

Etter neste offshoretur kom feilen tilbake og jeg plukket ut moduler for å se etter fukt. Det ble funnet fukt i kontakten til motorstyreenheten samt litt irr på noen kontakter. Renset dette og tørket opp fukten uten at det hadde noe å si for de gitte feilkodene.

Ladespenning lå nå på 14.1v.

Noen som har noen tips eller innspill til hva som kan gjøre dette før jeg bestiller ny styreenhet og mer deler som kanskje ikke løser det.

Er dette en feil som kun ibs sensoren kan lage?

Noen som har koblingskjema på dme til denne bilen?

Ladespenning med ny dynamo ligger fremdeles på 14.1v.

Innspill taes i mot med stor takk.

Mvh

Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som starten på et dårlig batteri.

Batteriet er nesten nytt :(

Har byttet oljenivåsensor og ohmet ledningsnettet fra ibs sensor til styreenhet og deretter videre til dynamo og oljetemp/nivå. Ingen brudd eller jordfeil.

Kun motorstyreenhet igjen, så er alt i bit serial datakretsen nytt, men forundrer meg ikke om feilen fremdeles er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme spenning foran som bak og motor er jordet skikkelig.

Skal ikke utelukke batteri selv om det ble byttet i sommer, men vil tro det hadde kommet andre feilkoder dersom problemet ligger der.

Den skulle ladet mer enn 14.1 for å fylle det opp, og det skulle ikke vært kommunikasjonsproblemer samt den skulle ikke kuttet oljetemp og nivå. Det at den lader 14 volt er et slags nødmodus den går i pga den ikke får signal via bsd. Eneste som nå gjenstår å bytte i bsd kretsen er dme, som også bestemmer hvor mye dynamo skal lade avhengig av behovet, samt sender oljetemp og nivå signal til kombi. Nå ligger den i nødmodus med en simulert oljetemp på 207c for at bilen skal være kjørbar.

Har målt gjort noen målinger med oscilloskop i dag som skal sjekkes i uken så får da se om det blir ny styreenhet eller ei. Imellomtiden skal jeg forsøke ett annet batteri. Ingenting hadde vært bedre enn om feilen ligger der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...