Gå til innhold

BMW 2-serie Gran Tourer


noekult
 Share

Anbefalte innlegg

Downsizing er nødvendig for å kunne møte stadig strengere reguleringer og krav til utslipp. BMW folket klagde på downsizing av rekkesekser - firere også, vet ikke hvordan du ikke fikk med deg det. Forhjulstrekk er ikke nødvendig eller har noe med reguleringer å gjøre. Så det er to forskjellige ting du sammenligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downsizing er nødvendig for å kunne møte stadig strengere reguleringer og krav til utslipp. BMW folket klagde på downsizing av rekkesekser - firere også, vet ikke hvordan du ikke fikk med deg det. Forhjulstrekk er ikke nødvendig eller har noe med reguleringer å gjøre. Så det er to forskjellige ting du sammenligner.

Les innlegget mitt en gang til! Jeg sammenlikner det ikke, sier bare at MITT største problem med dagens BMWer er downsizingen og ikke nødvendigvis "usportslighet og fremhjulstrekk". Men som jeg skrev så er det en annen historie enn den vi diskuterer her nå, har klaget nok på dette tidligere i diverse tråder om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innlegget mitt en gang til! Jeg sammenlikner det ikke, sier bare at MITT største problem med dagens BMWer er downsizingen og ikke nødvendigvis "usportslighet og fremhjulstrekk". Men som jeg skrev så er det en annen historie enn den vi diskuterer her nå, har klaget nok på dette tidligere i diverse tråder om emnet.

Jeg svarte Dweezil :P Glemte å legge inn innlegget med en gang, ser nå at to andre svarte etter det og! My bad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at 95% av nybilkundene hos BMW kjøper seg en 2-serie AT fordi det føles bedre å kjøre kidsa rundt i en BMW til barnehagen enn en Ford.

Stemmer for meg, i hvert fall nesten! Jeg kjøpte en 520d fordi det føles bedre å kjøre kidsa til barnehagen i en BMW enn en VW... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downsizing er nødvendig for å kunne møte stadig strengere reguleringer og krav til utslipp. BMW folket klagde på downsizing av rekkesekser - firere også, vet ikke hvordan du ikke fikk med deg det. Forhjulstrekk er ikke nødvendig eller har noe med reguleringer å gjøre. Så det er to forskjellige ting du sammenligner.

Med fare for å virke nesevis: Sammenligning gjøres som oftest mellom ting som er forskjellige...? ;-)

 

Ja, jeg vet at BMW-menigheten har klaget på downsizing en stund. Og jeg har fått med meg de framtidige EU-kravene til utslipp, som tvinger bilprodusentene til å putte motorene sine i tørketrommelen. Jeg sammenlignet downsizing med introduksjon av forhjulstrekk fordi begge deler kan forstås som en utvanning av merkevaren BMW, og jeg tolket BimmerR slik at han syntes førstnevnte var ok, mens sistnevnte ikke var det, og jeg er nysgjerrig på hvorfor han trekker linja mellom akseptabelt og uakseptabelt akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. BMW trenger ikke noen volummodeller i den klassen. De har kjøpt Mini av den grunn. Der er plenty volum i den klassen.

2. BMW har volum i form av 1 og 3 serie. 1, 2 og 3 serie fremover.

3. BMW klarer å ha samlede lave utslipp med i og hybrid modellene. 

 

Så fra et forretningsmessig synspunkt så forstår jeg ikke 2 serie Active og Gran Tourer. Men for all del, håper den lykkes slik at BMW tjener gode penger og klarer utvikle skikkelige biler for fremtiden også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenterer litt til flere her jeg men jeg plaprer/trykker i vei..  :geek:  (Legger til, dette er mine meninger)

 

Det er europeiske krav til lavere CO2 utslipp. Downsizing er noe alle må gjøre for å tilpasse. Det gjør BMW over hele linja. Det har ikke med at BMW vanner ut merkevaren. Det er helt naturlig evolusjon i tidene vi lever i. Det at BMW går for ett nytt system der hver sylinder har 0,5l har jeg også full forståelse for fra et økonomisk perspektiv. Før fikk man en rekkesekser som ikke var så effektiv. I dag får man en halv rekkesekser med turbo. I BMW I8 kombinert med el-motor får man også en slik. Sånn er fremtiden blitt og det har jeg full forståelse for. Med kunstig lyd matet inn i kupeen så blir det rimelig bra. Det meste av moderne eksos er uansett kunstig generert for å låte bra så hvordan ting blir gjort tar jeg ikke så tungt så lenge sluttresultatet som føreren opplever blir bra.

 

BMW lager motorer som er helt i toppsjiktet. Lavt forbruk og mye power (ofte mer enn det papiret tilsier). Akkurat det vi trenger, spesielt i Norge slik som avgiftssystemet er her. Skader ikke å spare litt bensinpenger og gjøre sitt for miljøet heller. Ekstra genialt når man f.eks kan kjøpe en BMW (F20) 114I med 105hk og chippe den til 220hk og få ett dreiemoment som får en noe eldre 3 liters rekkesekser til å virke slapp. Hadde bare bilen vært like sportslig som en noe eldre BMW.

Motorlyd og respons er ett kapittel for seg selv som jeg ikke går mer innpå enn jeg allerede har gjort. Jeg tar det ikke tungt med tanke på hvordan CO2 kravene er blitt.

 

En E30 318IS var på mange måter langt mer sportslig, kommuniserende og involverende sammenlignet med en M235I. Hvor er progresjonen? Den har skjedd på andre områder. Greien er at i dag har en moderne BMW i teorien enda større forrutsetninger til å appellere til flere kunder. Vi har fått flere kjøremoduser i samme bil. Hvorfor skal ikke da en standard BMW i comfort modus da være perfekt for de som vil ha en mest mulig komfortabel bil, samtidig som at en bil der man har betalt for M-pakke (ekstra sportslighet) for så å sette bilen i sport+ (enda mer sportslighet) eller DSC/DTC av kunne tilfredsstille det noen referrer til som den "harde kjernen"? Det kunne fint vært mulig, om BMW hadde hatt fokus på det. Men den maksimale sportsligheten er i dag presevert spesielt for M-bilene.

 

På de fleste områder så anser jeg ikke en 435I som en bedre entusiastbil enn en 118I. Den er hovedsaklig kraftigere  tyngre og større med bedre (kunstig) lyd. Noe som gjør at den lett blir mindre engasjerende i svingene i form at den har mer vekt å dra på. I tillegg, siden den er blitt så stor, så kan man ikke kjøre "spor" på veien uten å kutte midtlinjen. På toppen av det så er det slik at 435I og alle de andre "entusiast" bilene går i  comfort modus når DSC/DTC slåes av. Ihvertfall comfort på flere punkter. Ikke noe som har med sportslighet og entusiastisk kjøring i det i det hele tatt! På toppen av det, en simulert "E-diff" som få blir imponert av når det kommer til sportslig kjøring. Har man mulighet til å tilpasse disse tingene? Nei... Kan man fikse disse tingene? Nei. Det er ingenting man kan gjøre med elektronikken. Man kan supplere med en sperrediff (25%) på ett lite fåtall av modeller. Såvidt jeg vet så er det ingen av bilene Fredrik nevner man kan krysse av på diffsperre på (rett meg om jeg tar feil, jeg snakker også om Norge). Ja, men kan kjøpe en M-performance sperrediff til eksempelvis M235I og få den ettermontert av BMW med full garanti. 40.000 takk, sier BMW Norge da (det var prisen en jeg fikk oppgikk hos en BMW forhandler). Dette var noe man engang kunne få til en 318I(S) uten at den kostet både jakka og skjorta. Det er noe man kan få på rimelige biler som MX-5 og GT86. Noe som ikke var så unormalt på BMW før i tiden selv på lavere modeller som hadde fokus på sportslighet. Så kan man spørre seg selv, hvor mange er det som gidder å ettermontere en slik diff på en bil der "DSC/DTC off" setter bilen i comfort modus? Ikke så mange av de potensielle kundene som ønsker det... Hva BMW tenker på i disse dager må gudene vite. Men det er ihvertfall ikke kjernen av BMW entusiastene som er i fokus. Det er helt sikkert. 

 

Elektronisk styring. Det er nok kommet for å bli, men det er mange som klarer å lage det bedre enn BMW. Hadde styrefølelse vært ett like høyt fokus idag som det var for BMW før i tiden så hadde nok BMW var i toppsjiket på det området slik de var kjent for å være. Noe som ikke er tilfelle i dag. Igjen, fokuset er endret. Fremhjulsdrevne 7-setere er høyere prioritet. Reklamefilmer som har så lite som mulig å gjøre med kjøreglede som mulig er høyere prioritet.

 

 

For å sitere noen andre angående test av en 5-serie: (Link til artikken i min forrige post)

 

"The crappy steering feel combined with the weird throttle made the car joyless to drive. It seems like sometime in the past BMW developed a test to simulate an arthritic old lady with a cappuccino in one hand putting the car in reverse and turning the wheel 360 with the other hand in parking lot conditions; and eventually tests like these got a higher importance rating than its traditional driving/handling tests and had a bigger hand shaping how these cars drive and feel. This is why I think BMW has lost its way. They may still be the ultimate driving machines, but their definition of driving has changed. Cars like the 5 series will get someone from point A to B in the comfort of a shiny, isolated, technology laced, climate conditioned, multimedia platform playing, state of the art graphic user interfaced capsule, never having to push touch or turn anything that is directly connected to the outside world. In this car a twisty road will be dispatched dispassionately with the same artificial haptic feedback as syncing your I-Phone calendar with the I-drive knob. After driving the car for a while I had no desire to drive it again, which is something I can't say about any of the previous (older) BMWs I have driven, which as a BMW fan makes me sad."

 

En kommentar:

"And this is why BMW's now suck. They're powerful and luxurious, and quite capable. But the traits that made them amazing have been whittled away to make them more attractive to more people. Makes perfect business sense, but it means that they're no different than all other manufacturers. They're no longer special. All the crap they put on just means more stuff can go wrong (and it often does if my dad's BMW's are any indication). More crap also means more weight, and more power needed to move said more weight. And stiffer suspension to carry and handle the more weight and more power. Its a pretty vicious cycle that the company is unlikely to get around."

 

Moderne Porsche, i motsetning til moderne BMW har ingen som helst problemer med å innføre sportslighet som ikke er full i kompromisser selv i de lave modellene. Det er noe man forventer av Porsche og noe de innfrir slik merkevaren er kjent for. Det til tross for at de lager biler som Cayenne og andre. På samme måte så hadde jeg ønsket at BMW hadde hatt bedre fokus på egen filosofi. Eller skal jeg si, filosofien de før hadde og levde opp til.

 

Idag lever BMW fortsatt veldig på gammel merkevare. Denne sporsligheten vedlikeholdes ved å jukse til reklame som fremstår som BMWèr man får kjøpt.  Faktum er at selv når de spiller inn reklame for M235I (over 14 millioner views!) der vi ser bilene ligger pent og brei og er kontrollerbare som en BMW skal være så er det en bil som er modifisert langt forbi det man får ut av fabrikken og langt forbi det en BMW entusiast selv kan få til pga software som ingen har knekt.

Ultimate driving machine? Nope... Ikke når man må få flydd inn BMW teknikker slik at bilen kan omprogrameres for kjøringen som BMW ønsker å vise i reklamen av hva bilene er gode for. Det var engang da en BMW (med M-pakke) hadde en knapp der DSC/DTC off faktisk innbød til "dynamisk kjøring". Det er ikke mange år siden. De dagene er over. La oss feire med en 7-seters grevling bare for å kjøre festen komplett!  :stupid:

 

 

Limer inn biten om å hva som ble gjort med bilene:

"Cape Town - What does it take to get a BMW M235i seriously sideways? Quite a lot, actually. First you get the Drift Mob - five of the world's top drifters, including not one but three former world champions - together in Cape Town to shoot the new BMW 2 Series television commercial, give them five identical brick-red M235i coupés, then stand back and watch the fun.
Er, not quite. BMW wasn't able to supply manual-transmission cars and the traction-control software on the paddle-shift cars in these shots kept getting in the way. The inside rear wheel would lift, the standard, 25 percent limited-slip differential would do its best and then the electronic stability program would shut the power down before both rear wheels got properly lit up.

"It's like driving a computer."

Californian ex-motocross star Riley Harper, whose function seems be about equal parts ringmaster, choreographer and general go-to guy, explained: "We flew in a BMW factory technician to re-write the software - which helped, but not enough."
Finally Drift Mob's own MacGyver, known only as Zach, opened the differential housing on one of the cars and welded the crown wheel and pinion gears to lock it solid. Then he fitted a rough-and-ready additional handbrake, plumbed directly into the rear brake callipers, and that did the trick, despite the concerns of the BMW egghead that the car's sophisticated electronics would not take kindly to such cavalier treatment.
OUTRAGEOUS MOVES
Zach then went ahead and modified the r
emaining four cars in one marathon session, so the five star drivers could get down to some serious practicing."

 

Her er BMW sin beskrivelse av bilene i videoen:

"We took some hollywood stunt driver and added the same amount of BMW M235i cars. The result: About 90 seconds of driving pleasure and smoking tyres.
Please note that all these driving-scenes are real."

 

 

Til de 2 personene som leste gjennom alt dette. Dere fortjener en bolle hver.  :bounce:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

 

Til de 2 personene som leste gjennom alt dette. Dere fortjener en bolle hver.  :bounce:

En bolle til meg takk! :-)

 

Det er seriøst pinlig for BMW hvis det med M235i-driftinga stemmer... Ellers mange gode poenger i et langt innlegg! Og at BMW Norge er gode på business, det er det ingen tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en bolle til meg også :)

Aller først så må jeg gå rett på den testen av den F10 535Ien. Jeg stiller meg rett og slett litt undrende til både hvor seriøs denne er og hvor lite objektiv forfatteren er, satt på spissen så konkluderer han med at BMW ikke lager noen sportslige biler lengre etter å ha testet en 5-serie. En modell som aldri har vært BMW sitt sportslige alternativ, blir litt som å si at en ny Corvette er som en båt å kjøre etter å ha prøvekjørt en Tahoe (satt veldig på spissen). Videre så sier han selv at dette er den nyeste modellen av BMW han har kjørt, så han har med andre ord bare eldre BMWer som sammenlikningsgrunnlag og det er både svært lite objektivt og feil. Hvis han ikke har skjønt at elektronsik styring, joystick girspake er en del av fremtiden så er han ikke skikket til å skrive biltester. Det er helt grei at han har en personlig oppfatning av at eksempelvis E34 og E39 er bedre fordi de er enklere å betjene, men dette skulle han ha tatt med i sin objektive forklaring hvis han hadde litt peiling på hva han drev med. De finnes de som alltid vil mene at det gamle er best og de kan man ikke overbevise om at teknologien vi har nå er det riktige, så fremt de ikke har egenskapen til å se en sak ifra to sider.

Chris Harris oppsummerer F10 (en 535d riktignok) på denne måten her. Her er det ikke snakk om hvor godt bilen sitter i svingene eller hvor sylskarp styreresponsen er, det er fordi han som profesjonel er klar over at det er ikke her 5-serien skal ha sine styrker. Det skal være en blanding av kjøredynamikk, komfort og "luxury" som de sier :)

https://m.youtube.com/watch?v=vY0ZLlmRI-M

Jeg skal være den første til å innrømme at BMW prøver å være mer voksene og seriøse om man kan si det slik, mange vil si riktig kjedelige også selv om jeg ikke er enig i det. Men, det er ett men her og det er at tross dette så klarer en BMW å lokke frem kjøreegenskapene, perfekt avstemt chassis og presis styring når den blir bedt om det. Svært få biler klarer å kombinere dette på en bedre måte enn nettopp BMW, som Harris også sier i denne testen av 435I

https://m.youtube.com/watch?v=-rpyMDqKfls

Det med driftingen på M235I var jeg ikke klar over og er så klart ganske pinlig. Men kan det tenkes at BMW har gjort denne bilen slik med vilje? Senere i år så er det kjent at BMW vil lansere en M2, en sak med tett på 400 hester og selvsagt det beste M avdelingen kan varte opp med. Kan det tenkes at hensikten er å holde publikum litt på "pinebenken" og samtidig ha muligheten til å distansere M235I ifra den kommende M2? Ellers så tror jeg nok at vi bare må innse at tidene forandrer seg og BMW selvsagt forandrer seg med tiden, biler som E30 M3 vil vi aldri se igjen dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw har vel på mange måter blitt en refleksjon av oss mennesker. Vi blomstrer i ungdommen og er sporty, attraktive og morsomme. Med alderen blir man mer satt og kjedelig mens vekta øker og musklene forsvinner. Nå er ikke fokuset lenger på hvem som er kjappest/sterkest/drar flest personer av motsatt kjønn, men mer på komfort og luksus som egentlig ikke tilfører noe reel livskvalitet (aka kjøreglede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som er sjeleglad for at tiden med late og sirupfungerende rekkeseksere er forbi? Turbo har virkelig gjort underverker med motorene til BMW! Vil mye heller ha en rapp turbomatet firer (x20i eller x28i feks) enn en forhistorisk treig sekser som såvidt våkner på 5000rpm før det hele er over knapt 1000rpm seinere :) Liker utviklingen! Tilogmed 116i med 136hk er mer potent enn feks den gamle M54 2,2 literen, herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blablabla

Ja kan nok stemme det med M235i, i grunnen det samme når Z4 Coupé kom og folk prøvde å sammenligne den med Z3 Coupé. Ikke i nærheten Z3C hva gjelder kjøreglede blant annet som følge av mangel på en mekanisk diff.sperre som det Z3Coupé hadde. Antagelig tipper jeg dette er for at M235i ikke skal være en konkurrent til kommende M2. Er ikke verre enn å kjøpe en diffsperre fra f.eks Alpina som leverer de til en 3000 euro som ekstrautstyr til sine.

Jeg har ikke kjørt den selv men jeg er veldig sikker på at M235i er en veldig morro bil å kjøre uten å måtte ty til drifting. Det er garantert bedre enn en 2 serie Active og Gran Tourer.

Personlig savner jeg selvpustende lavkubikk rekkeseksere til BMW men jeg forstår at det er en utfordring å klare å oppfylle både effekt og utslippskrav uten luftlading.

Å si at en F1X er crap uten å faktisk se på hvilken type understell bilen kjører med blir litt useriøst. Den leveres med 4-5 forskjellige oppsett og det med EDC, Integral Styring og Active Steering er den noe av det beste som finnes på markedet.

Er jeg den eneste som er sjeleglad for at tiden med late og sirupfungerende rekkeseksere er forbi? Turbo har virkelig gjort underverker med motorene til BMW! Vil mye heller ha en rapp turbomatet firer (x20i eller x28i feks) enn en forhistorisk treig sekser som såvidt våkner på 5000rpm før det hele er over knapt 1000rpm seinere :) Liker utviklingen! Tilogmed 116i med 136hk er mer potent enn feks den gamle M54 2,2 literen, herlig.

Late og sirupfungerende må nå være fordi de kjøres ved for lavt turtall. M54B22, kjør på med et skikkelig effektanlegg og la motoren puste bedre så skjer det mye skal eg love deg. Det er en turtallsmaskin og ikke en dreiemomentsmaskin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[/qoute]Late og sirupfungerende må nå være fordi de kjøres ved for lavt turtall. M54B22, kjør på med et skikkelig effektanlegg og la motoren puste bedre så skjer det mye skal eg love deg. Det er en turtallsmaskin og ikke en dreiemomentsmaskin.

Nei, det skjer ikke mye med en M54b22 selv med "effektanlegg".

Jeg er klar over at det er "turtallsmaskiner", men makan til begrenset effektregister skal du lete lenge etter. Nå vet jeg ikke hva du er vant til, men jeg syns utviklingen med turbo har gjort underverker for både register og moment!

Dieselmotorene til BMW er imponerende, de har bra moment og er turtallsvillige (som de fleste dieselmotorer ikke pleier å være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snip

Men nå er det faktisk slik at resultatene\salgstallene til BMW viser at du tar FEIL. Uansett hvor mye du personlig synes og tror, så er de langt dyktigere en diverse "Besserwissers" rundt om i verden mtp markedsføring og økonomi. Det er også slik at du vil alltid finne en eller to som støtter ditt syn, og således vil ikke disse linkene gi nok grunnlag til å generalisere som du gjør.

BMW er dyktige, og de treffer sin målgruppe. Saken er den at du finner denne målgruppen i forskjellige livssituasjoner og segment. Mini og 2-serie active tourer er IKKE samme sak.

E90 og F30 serien ga ett STORT hopp fra gamle E36 og E46, som føles sedate og tunge i forhold. De nyere er langt mer underholdende å kjøre.

PS: Legger merke til at Fredrik flere ganger drar fram Porsche, men hylekoret til BMW nekter plent å svare på spørsmålene hans ;) Han har ett vesentlig poeng, og dere burde lære dere å se helheten framfor sneversyn. Da kommer man langt lengre her i livet, slik som BMW har gjort de siste årene.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er europeiske krav til lavere CO2 utslipp. Downsizing er noe alle må gjøre for å tilpasse. Det gjør BMW over hele linja. Det har ikke med at BMW vanner ut merkevaren. Det er helt naturlig evolusjon i tidene vi lever i. Det at BMW går for ett nytt system der hver sylinder har 0,5l har jeg også full forståelse for fra et økonomisk perspektiv. Før fikk man en rekkesekser som ikke var så effektiv. I dag får man en halv rekkesekser med turbo. I BMW I8 kombinert med el-motor får man også en slik. Sånn er fremtiden blitt og det har jeg full forståelse for. Med kunstig lyd matet inn i kupeen så blir det rimelig bra. Det meste av moderne eksos er uansett kunstig generert for å låte bra så hvordan ting blir gjort tar jeg ikke så tungt så lenge sluttresultatet som føreren opplever blir bra.

Jeg har lest en god del innlegg i kommentarfeltene under nettavisenes artikler om BMW med 4-sylindret motor der det ropes høyt om at BMW ikke er BMW uten rekkesekser. Så det er nok noen der ute som vil være uenig med deg i at downsizing ikke er utvanning av merkevaren.

 

Videre har jeg lest en del klaging over den kunstige motorlyden som spilles av gjennom bilens høyttalere, f.eks. her.

 

Begge deler står i skarp kontrast til teknologi i BMW-er fra 80- og 90-tallet, og viser at det som gjør BMW til BMW utvikler seg over tid, heller enn å være uforanderlige størrelser. (For 100 år siden gikk det i flymotorer, hvilket må sies å kunne stå i enda skarpere kontrast til bilene fra 80- og 90-tallet, enn disse står i kontrast til BMWs biler i dag.)

 

Elektronisk styring. Det er nok kommet for å bli, men det er mange som klarer å lage det bedre enn BMW. Hadde styrefølelse vært ett like høyt fokus idag som det var for BMW før i tiden så hadde nok BMW var i toppsjiket på det området slik de var kjent for å være. Noe som ikke er tilfelle i dag. Igjen, fokuset er endret. Fremhjulsdrevne 7-setere er høyere prioritet. Reklamefilmer som har så lite som mulig å gjøre med kjøreglede som mulig er høyere prioritet.

 

 

For å sitere noen andre angående test av en 5-serie: (Link til artikken i min forrige post)

 

"The crappy steering feel combined with the weird throttle made the car joyless to drive. It seems like sometime in the past BMW developed a test to simulate an arthritic old lady with a cappuccino in one hand putting the car in reverse and turning the wheel 360 with the other hand in parking lot conditions; and eventually tests like these got a higher importance rating than its traditional driving/handling tests and had a bigger hand shaping how these cars drive and feel. This is why I think BMW has lost its way. They may still be the ultimate driving machines, but their definition of driving has changed. Cars like the 5 series will get someone from point A to B in the comfort of a shiny, isolated, technology laced, climate conditioned, multimedia platform playing, state of the art graphic user interfaced capsule, never having to push touch or turn anything that is directly connected to the outside world. In this car a twisty road will be dispatched dispassionately with the same artificial haptic feedback as syncing your I-Phone calendar with the I-drive knob. After driving the car for a while I had no desire to drive it again, which is something I can't say about any of the previous (older) BMWs I have driven, which as a BMW fan makes me sad."

Jeg skummet gjennom artikkelen du linket til og sliter med å ta den seriøst. Det virker som om forfatteren, som skriver under pseudonymet DIYautoFTW, er mer opptatt av å utforske språket enn bilen... og at det er veldig høy da-jeg-var-ung-var-alt-så-mye-bedre-faktor.

 

Det er nok ikke å forvente at en bil på to tonn og fem meter skal oppføre seg som en snerten landeveiscruiser. Samtidig roser en nesten samlet internasjonal bilpresse F10/F11 for måten den kamuflerer vekten på i møte med svingene, samtidig som komfort-faktoren er på høyde med komfort-kongen fra Stuttgart. Så det er vel egentlig mer fair ovenfor F10/F11 å sammenligne den med dagens E-klasse og A6, enn 5-ere fra 2-3 generasjoner tilbake...?

 

Når det gjelder en elektrisk assisterte styringen på F10/F11, er vel den også et resultat av kravene om utslippsreduksjon? Uansett tviler jeg sterkt på at ingeniørene i BMW har klasket på en elektromotor på styresystemet i all hast før de slapp bilen på markedet. F10/F11 med xDrive kommer med hydraulisk assistert styring, så det er mulig å sammenligne de to systemene på biler som kun er forskjellige mhp. antall drivhjul. I denne artikkelen gjøres en grundig sammenligning, og konklusjonen er (kanskje noe overraskende) at forholdet mellom to systemene ikke er så svart-hvitt som mange gir inntrykk av.

 

Aller først så må jeg gå rett på den testen av den F10 535Ien. Jeg stiller meg rett og slett litt undrende til både hvor seriøs denne er og hvor lite objektiv forfatteren er, satt på spissen så konkluderer han med at BMW ikke lager noen sportslige biler lengre etter å ha testet en 5-serie. En modell som aldri har vært BMW sitt sportslige alternativ, blir litt som å si at en ny Corvette er som en båt å kjøre etter å ha prøvekjørt en Tahoe (satt veldig på spissen). Videre så sier han selv at dette er den nyeste modellen av BMW han har kjørt, så han har med andre ord bare eldre BMWer som sammenlikningsgrunnlag og det er både svært lite objektivt og feil. Hvis han ikke har skjønt at elektronsik styring, joystick girspake er en del av fremtiden så er han ikke skikket til å skrive biltester. Det er helt grei at han har en personlig oppfatning av at eksempelvis E34 og E39 er bedre fordi de er enklere å betjene, men dette skulle han ha tatt med i sin objektive forklaring hvis han hadde litt peiling på hva han drev med. De finnes de som alltid vil mene at det gamle er best og de kan man ikke overbevise om at teknologien vi har nå er det riktige, så fremt de ikke har egenskapen til å se en sak ifra to sider.

Enig med du, som de sier én by lengre sør... ;-)

 

Minner om at det er mulig å bestille 2-serie A/G Tourer med xDrive, som i utgangspunktet gir en 60-40 fordeling av trekkraft mellom bak- og forhjul. Da tror jeg en 2-serie Tourer med xDrive vil være et vel så smart valg for en barnefamilie med BMW-fetisj som en 520xdat, uten å oppleves som plagsomt forhjulstrekk-aktig. Plassutnyttelsen innvendig i en F11 er patetisk i forhold til de ytre målene (snakker av egen erfaring), og den ekstra seteraden i Gran Tourer er gull verdt når det er din tur til å kjøre de unge håpefulle til fotball- eller bandyturnering... Så da har kanskje grevlingen en misjon, utover å øke fortjenesten til BMW? Den gir i hvert fall bilbevisste barnefamilier mulighet til å slippe å kjøpe en VW Touran, om ikke annet... :-P

 

Edit: fikset link som ikke fungerte

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...