Gå til innhold

BMW 2-serie Gran Tourer


noekult
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er nok en seig purist som det tar litt tid å bevege, men jeg vil nok akseptere det til slutt..alle disse nye forandringene. Forrige gang jeg var i nærheten av å bli sendt til hjerteavdelingen var når jeg såg hekken på E65 og fronten på E39, men jeg aksepterte det til slutt :) Personlig hadde jeg ønsket at det var slik det var på 90 tallet. Rekkesekser over hele linjen med bakhjulsdrift, konvensjonell servo og gode gamle E34 lyden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bolle til meg takk! :smile:

 

 

:)

 

1169992-7-1341779263828.jpg

 

Da blir det en bolle til meg også :)

 

 

:)

1169992-7-1341779263828.jpg

__________________________

 

For å kommentere på lit forskjellig.

 

Skal ikke si noe om hvor seriøs artikkelen angående 5-serien var. Men den tok for seg noe av det fundamentale som er endret.

 

Jeg vil ikke sammenlighet dagens M235I og slike biler med E85 Z4. Z4 har elektronikk som kan kobles helt ut, den har ikke noe som kan være i veien om man velger å ettermontere en LSD. Det er ikke problemer med at bilen setter seg i en kjøremodus som ikke er idèell om man slår av DSC/DTC. Kort fortalt, om man vil lage en E85 Z4 nærmere slik som BMW pleide å levere bilene sine så er det ikke noe som setter en demper for det slik som på en moderne BMW. Ja, den har elektronisk styring, men det har de fleste sportsbiler idag.

 

Chris Harris (som jeg er stor fan og bidrar økonomisk til) har en tendens til å fokusere på det positive. Når det mest positive som kan sies om styringen om de fleste nyere BMW er at den er rask og rattet er flott så er det noe som mangler enten det er en 1-serie, 4-serie eller 5-serie. Når BMW sier at folk ikke skal sladde på pressekjøringen av 435I så gjenspeiler det godt hvordan fokuset er endret. Akkurat slik som bilene har fått noe endret fokus. Når Chris Harris sier at 435I føles vanlig, lite spesiell, og sier at det er "mye mye plass" til M3/M4 så er det bare en fin måte å si at BMW har tapt seg mye når det kommer til sportslighet og at det er mye som mangler på det området som forhåpentligvis ble/blir dekket av en mer fokusert modell. 

Jethro Bovingdon, (tidligere kollega og kompis av Chris Harris som har ganske lik tilnærming til sportslige biler) går bedre tilverks når han tester M135I.

Bra nok bil til å slå Audien ja, bra nok til å ansees som en god kjøremaskin? Jeg vil ikke si det. Jeg sliter med oppnå kjøreglede når jeg frustrer meg over hvordan er bil er begrenset.

 

Hva journalistene sier er for meg ikke så veldig relevant. For flere år siden fant selv ut av manglene på moderne BMW på egenhånd før jeg hadde hørt nevneverdig kritikk. Det er jo flere på forumet som har uttrykk sin missnøye for hvordan BMW har løst ting rundt kjøremoduser og har lite interesse av å kjøpe BMW igjen. Folk har en viss forventning til en BMW når det kommer til sportslighet, det synes jeg BMW bør leve opp til. Føler jeg nå gjentar meg seg en del i denne tråden. Men men..

Igjen, det mange er ute etter trenger ikke å gå noe som helst på kompromiss med hva den gjennomsnittlige BMW kunde er ute etter.

 

Det er ikke noe spesielt dårlig med M235I pga kommende M2. BMW har rota til alle bilene som ikke er fullblods M på samme måte såvidt jeg har lest. Det gjelder hele linja. Betyr ikke at de ikke kan sladdes med, bare at de ikke er i nærheten så gode som de burde vært. Mye pga software. Det synes jeg er dårlig av BMW. Som sagt, hele fokuset er endret. Det at man kan si at en M235I ihvertfall er mye mer sportsligere enn en Active tourer blir ikke særlig trøst for de som ikke er særlig fornøyd med hvordan ting er løst selv i en M235I. Det blir litt som å si til en som sitter i rullestol livet ut at du er ihvertfall ikke lam fra halsen og ned.

 

Selvsagt hyler folk i kor i kommentarfelt på nyere BMW om mangel på rekkeseksere og slikt. Hva tror du folk gjør om Ecoboost motor i Mustang, kommende Ford GT med Ecoboost, kommende turbo i Porscher og Ferrarier, mangelen på spreke Honda Vtec motorer og sportsbiler generelt, turbo i honda, turbo i Alfa Romeo. Turbo her og turbo der... :P Turbo everywhere. :P  Jeg synes det er helt meningsløst at folk hyler til bilfabrikantene om slikt. Turbo setter en demper for eksosen som igjen er med å bidra til mindre (harmonisk) lyd. I tillegg så er det fleste biler idag blitt så raffinerte og lyddempet at man må komme opp med unaturlige måter å få golyd ut av motorene og inn i bilene. Tiden vil vise hvordan slikt blir bedre løst i fremtiden.

Gå inn i politikken og få endret europeiske, og til en viss grad verdenskrav til CO2 utslipp om man vil ha håp om at man skal lage motorer som er mindre effektive enn det man klarer med Turbo idag. Lykke til sier bare jeg! Spillereglene til bilfabrikkantene har blitt endret. Folk kan hyle til de som lager reglene, eller lage NA motorer som duger. Mazda gjør et forsøk på det med sin skyaktiv teknologi. Man da hyler fansen om hvorfor det er så lite HK. Hvorfor klarer bare mazda 165hk av en 2 liter når GT86 har 200, og en gammel honda hadde 240. Samtiding som Ferrari og Porsche moderne tid klarer å lage motor med 125 og 133hk per liter. Med den logikken så burde man fått over 250hk ut av en moderne 2 liter. Å sånn går nå dagan med hyling uten mye kunnskap av som kreves for å faktisk selge biler.  Det er ganske populært å klage på at bilmerker vanner ut produktene sine, noen ganger med god grunn. Men å klage på at bilprodusenter vanner ut produktene sine når de tilpasser seg dagens avgiftskrav synes jeg blir for dumt. Ekstra dumt å se folk her i Norge klage på det. Hadde BMW laget motor som folk ønsket, så hadde det nesten ikke vært noen som hadde kjøpt bilene pga av CO2 avgiftene.  Da hadde hylekoret begynt å klage om pris. :stupid:

 

Det jeg "hyler" om derimot. Det er noe BMW lett kunne unngått om de selv ville. Igen har en god og sikker grunn til hvorfor de gjør som de gjør. Men når man ser hvor fokuset går så begynner man jo å skjønne tegninga..

 

 

CrZyWiz, on 13 Feb 2015 - 10:30, said:

Men nå er det faktisk slik at resultatene\salgstallene til BMW viser at du tar FEIL. Uansett hvor mye du personlig synes og tror, så er de langt dyktigere en diverse "Besserwissers" rundt om i verden mtp markedsføring og økonomi. Det er også slik at du vil alltid finne en eller to som støtter ditt syn, og således vil ikke disse linkene gi nok grunnlag til å generalisere som du gjør.

 

 

Hva tar jeg FEIL på? Aldri sagt noe imot at BMW ikke gjør endringer som skaper mersalg, volum og lavere kostnader per modell.

 

Jeg siterte til og med en kommentar som sa "Makes perfect business sense". Det betyr ikke at jeg som BMW entusiast trenger å like alle trekkene og løsningene BMW går for. Finn en BMW entusiast som synes BMW har løst DSC/DTC off modusen bra med tanke på sportslig kjøring.

 

Takker for alle kommentarer som er postet uansett mening og preferanse. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier at DU skal kunne bestemme hva som er riktig og galt? Og hva en entusiast skal mene eller ikke? Og hvem som er en entusiast eller ikke?

At de lager tydeligere skiller mellom modellene kan være en god ting, men også dårlig ting. Det vil tiden vise, når kundetilfredshet og salgsvolum blir målbart. De siste årene har værtfall BMW lyktes godt med sin strategi.

Hva en eller annen besserwizzer påstår blir ubetydelig i en slik sammenheng. Det er ikke slik verden og markedet fungerer.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BimmerR:

Av ren nyskjerrighet så lurer jeg veldig på hva slags bil du har? :)

Jeg føler mer og mer at dette som kommer frem her er din personlige mening og den kan ikke gjøres om til virkelighet uansett hvor mye man ønsker. Jeg leser og ser det aller meste av biltester, særlig de som omhandler BMW og jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i størrelsen på denne problemstillingen du her nevner. Jeg føler at tidens tann og elektronikkens inntog ikke har gått verre ut over tradisjonene hos BMW enn hva de har gjort hos alle de andre bilprodusente som har en tradisjon å ta vare på.

Som det nevnes over her så blir alt BMW tar i til gull om dagen og det hadde ikke skjedd om de var så lite fokuserte som du her mener de er. Med fare for å høres ut som den fanboyen mange vil mene jeg er så ta en titt på hvor mange modeller BMW har i dag som er standarden, selve referansen i sin klasse. 3-serien, 5-serien, X3, X5, M4/M3, M5 og nå snart nye 7-serien. Se på motorene de lager, ingen lager motorer som kombinerer effekt, forbruk og utslipp slik som BMW gjør. Ingen lager mer dynamiske og fleksible chassis som BMW gjør, hvordan de får en bil til å være både komfortabel og sportslig på samme måte er det svært få om ingen som klarer å matche... Åh, fy hvor glad jeg er for å kjøre BMW og være entusiast av dette merket :D Videotestene til Chris Harris kan man jo tolke som man selv vil slik at det passer best inn i ens egen oppfattelse av en bil eller ett merke. Men det er viktig å være objektiv og det føler jeg at Harris på alle mulige måter er, han nøler ikke med å "slakte" en bil om det er nødvendig.

Er forøvrig noe som heter at man aldri kan gjøre alle fornøyd, kan jeg da reise spørsmål om du er en av de få som dessverre ikke er fornøyd? Svaret ditt må vi alle bare respektere på samme måte som at du også må respektere at de finnes de av oss som mener BMW forsatt lager kjøreorienterte biler. De lager ikke biler slik de gjorde før og det er greit nok, de lager biler som passer inn i tiden vi lever i og det synes jeg de klarer svært bra. Noen liker moren mens andre liker dattera ;)

Jeg er en av de som ikke synes noe om downsizing og er stor entusiast av rekkesekseren, men jeg har forsonet meg med at tidene er forandret og at den lille rekkeseksern som før passet folk flest sin lommebok ikke lengere er med. Jeg kunne forsatt og klaget opp og ned men det eneste jeg hadde oppnådd var å irritere andre, så jeg gråter stille en skvett inni meg før jeg går ned i garasjen å tar meg en kjøretur med min gode gamle M50 rekkesekser og nyter følelsen av god gammel BMW slik de var før. På samme måte som at ingenting slår å ta seg en kjøretur i kanskje noe av de beste sedanene man kan få på markedet i dag, F10 5-serie. Å nyte en kultivert rekkesekser dieselmotor, perfekt chassis til bilens fysiske mål, nydelig design som man aldri kan se seg mett på, kvalitet og den beste følelsen en moderene BMW kan gi. Jeg føler meg ikke så rent lite privilegert som kan ha det beste ifra to verdener, og det takker jeg BMW for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at de som ikke selv opplever/virkelig forstår/ser problemet overser kommentarer og harde fakta som at deler av eliten i verdenspressen (eksempelvis Jethro Bovingdon, Chris Harris) velger å kjøre fokuserte biler som M135I med elektroniske hjelpemidler påslått til tross for at det ikke er deres preferanse nettopp pga at bilene ikke leverer som forventet om man skur slikt av. Dette grunnet bilens oppsett og software, ikke bare mangel på skikkelig LSD. Det har jeg igjen understreket med hvordan man må få flydd inn en BMW teknikker som kan omprogrammere en moderne BMW slik at den kan kjøres som folk forventer. For noen kommer det som en overraskelse, og det er derfor jeg deler info rundt emnet. Folk kan feie infoen under bordet pga. av at de selv anser det som virkelighetsfjernt. Helt greit, jeg forventer ikke at så mange deler mitt sysnpunkt. Men jeg kjenner flere i det virkelige liv som gjør det og har sett veldig mange på nett som gjør det. 

 

Folk har forskjellige krav til hva man forventer ut av en BMW. Skjønner det at jeg banner litt i kirka her slik som jeg skriver. Det er ikke menigen å ødelegge noe halleluja stemning. Ønsker bare å uttrykke meg, og kunne ha en diskusjon rundt BMW og veien de går. Så kan folk selv velge om de vil være med på å diskutere saken.

 

Det at en BMW jevnt over går for mindre fokuserte biler, større modellutvalg, kombinert med en suksessfull downsizing er nettopp slike ting som gjør at BMW selger bedre. Bilentusiaster jevnt over er en døende rase. Spesielt de som har sterkt fokus på en så ren, ufiltrert og aktiv som mulig kjøreopplevelse. Ting som er veldig elementært for en skikkelig "drivers car"  er i dag et lite antall personer som er ute etter.

 

Jeg må si meg enig I Chris Harris sine kommentarer rundt moderne biler og teknologi her:

 

Jeg skulle virkelig ønske BMW lærte litt filosofien til Toyota GT86 som er en bil som virkelig fokuserer på å sette sjåføren i fokus og gi en klassisk og ufiltrert sportsbil opplevelse. Eller kommende mazda MX-5, som er skikkelig back to basics med en vekt som trolig er under tonnet med minste motor. Det er fint mulig å lage biler i dag som oppfyller dagens krav til sikkerhet til tross for at de er lette.

 

Før ansåg jeg BMW som produsenten som laget alternativer til de som ville ha en sportsbil, men som ville ha en praktisk bil som også hadde en god dose komfort og interiørkvalitet. I dag synes jeg de bare er hakket mer sportslig alternativ til helt tradisjonelle biler. Jeg opplever at skillet mellom en sportsbil og en sportslig BMW er blitt mye større. Når BMW da velger å ekspandere så synes jeg det er trist at de ikke velger å fylle det gapet men å heller fokusere på biler som fremstår mer som ett nyttekjøretøy en kjøremaskiner som er skapt for glede og følelser.

 

Må igjen påpeke, fra ett salgsperspektiv så tviler jeg ikke på at BMW gjør sakene sine. Går nok ikke lang tid før det er langt flere 2-serie Active/Gran Tourer enn det er Coupe.

 

 

 

Om vi skal gå tilbake til 2011 så hadde jeg forvillet meg bort i en MR2 roadster. En veldig morsom bil å kjøre om jeg velger å se bort fra at den var et lite mareritt rent økonomisk og med tanke på verkstedbesøk. Hadde jeg gjort hjemmeleksa mi så skulle jeg styrt unna, men ville oppleve toppløs bil, samt midtmotor bak til en hyggelig pris  Den, som flere av mine tidligere BMWer var veldig sportslig og leverte det jeg ønsket med tanke på kjøreopplevelsen.

Før MR2en så hadde jeg ett år med en splitter ny VW Golf som firmabil. Mitt minst autofile år. Så i 2012 skulle det endelig bli BMW eier igjen. Tilbake til røttene. Måtte ha en driftsikker bil av rimelig fersk årgang. Budsjett rundt 300K med mulighet til å bevege meg godt i begge retninger.

Tung, kjedelig, treig, følelsesløs traktor med enhjulstrekk var tanker som kom sigende fort under prøvekjøringen av en E87 med diesel og M-pakke. Slik kan opplevelsen bli når man går fra en litt eldre sportsbil som føltes mye lettere enn papiret skulle tilsi og man kjenner i rattet nøyaktig hva hjulene gjør. Hadde heller ikke tid til å vente til riktig E87 med stor bensinmotor dukket opp. Endte opp med å kjøpe en lite brukt og nesten ny Mini Cooper S (R56,184hk). Hadde aldri trodd jeg skulle kjøpe en bil med fremhjulstrek, men utrolig nok så imponerte den meg mer enn BMWn. GT86 og F20 har siden vært aktuelle kandidater. Dessverre så ble jeg veldig missfornøyd av de elektroniske begrensningene F20 hadde (, likte heller ikke frontlyktene så veldig). Ellers en veldig god bil og fin bil

GT86 med sitt nydelige understell ble ganske slapp etter å ha kjørt Minien, og jeg følte ikke den var verdt merprisen som nybil. Motoren i denne passer Norge ganske dårlig sammenlignet med moderne BMW/Mini. 

Er nå igjen i marked for en bakhjulsdrevet bil, helst BMW, og da en modell uten elektroniske begrensninger. Sitter og venter på at den riktige bilen skal dukke opp i nærheten. Vurderer også E87 igjen. GT86 står høyt, men passer meg ikke helt akkurat nå.

Hadde jeg kunnet fått en BMW teknikker flydd på døren til å fikse softwaren i en F20 LCI så hadde den stått meget meget høyt på ønskelisten over fremtidige biler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
On 11.2.2015 at 16.53, Fredrik 90 skrev:

Se det på en litt annen måte! Jo flere biler BMW selger jo mer penger blir det i kassa, ergo mer penger til å utvikle råere M biler og vanlige modeller for oss andre.

Men for all del, en BMW med framhjulstrekk, tverrstilt motor og 7-seter taler ikke akkurat til entusiasten i meg ;)

Vel, når du har 4 små barn.. og ikke spesielt lyst til å kjøre caravelle.. Valget kortes temmelig kjapt ned til 3 biler:

Ford S-Max, VW Touran og BMW Gran Tourer.. (enkelt valg)

Jeg foretrekker BMW og endte opp med å kjøpe en Gran Tourer 220d (192hk) X-drive. Bilen har M-sport utvendig og innvendig og ellers alt av utstyr som er tilgjengelig på disse bilene. Må si jeg er meget imponert over hva BMW har fått til med Gran Tourer. 

Det eneste som mangler er større og bredere felger enn de som medfølger originalt, dette for å kompensere for at bilen er temmelig høy - noe som får bilen til å virke veldig «smal». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har gått til innkjøp av en Gran Tourer 220d xDrive 2016-modell. Så langt svært godt fornøyd med bilen!

Finnes det noen tråder/deler av forumet som er å anbefale for denne typen bil? Har litt spørsmål rundt ulike ting, men vil gjerne stille de på rett plass i forumet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...