Gå til innhold

laazt
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en BMW 118D 2008-modell som trenger nytt startbatteri. Startbatteriet som står i bilen er et originalt AGM 12V 80aH batteri. Jeg sendte derfor en prisforespørsel til min lokale Bilia forhandler. De skulle ha hele 5000,- kroner for å bytte batteri, noe jeg syntes var litt stivt. Har lagt ved pristilbudet her:

 

Skjermbilde.png

 

Slik jeg har forstått det så er det et Exide batteri som sitter i bilen. Virker som SK800 er modellen som tilsvarer dette batteriet. Har funnet dette til en mye rimeligere penge på nettet(http://www.bilbatteri24.no/products/-exide-microhybrid-agm-sk800-stopstart2) Er det slik at hvilket som helst verksted kan gjøre dette byttet? Har lest litt rundt på nettet og ser at noen mener at bilen må omprogrammeres ved batteribytte. Er det virkelig slik at bilen må omprogrammeres når jeg skal bytte til et thelt likt batteri med samme spesifikasjoner? Er det kun BMW forhandlere som kan gjøre dette eventuelt?

 

Jeg har dessverre ikke så mye kunnskap når det gjelder dette så håper dere kan hjelpe meg litt :) Takk på forhånd!

Endret av lazt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Bimmers.no :)

 

Kjøpt likt batteri selv og monter :)  ...alle klarer å skifte ett bilbatteri selv.

Men ja det må registreres ved skifte selv om det er likt og omprogrammeres ved skifte til en annen type. Registreringen eller programmeringen bør gjøres snarest etter byttet. Bilen kan så klart brukes uansett.

 

Det er flere forumbrukere her som gjør slikt. Se i "diagnosetråden" om det finnes noen i nærheten av deg.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har en BMW 118D 2008-modell som trenger nytt startbatteri. Startbatteriet som står i bilen er et originalt AGM 12V 80aH batteri. Jeg sendte derfor en prisforespørsel til min lokale Bilia forhandler. De skulle ha hele 5000,- kroner for å bytte batteri, noe jeg syntes var litt stivt. Har lagt ved pristilbudet her:

 

Skjermbilde.png

 

Slik jeg har forstått det så er det et Exide batteri som sitter i bilen. Virker som SK800 er modellen som tilsvarer dette batteriet. Har funnet dette til 2300,- kroner på nettet. http://www.bilbatteri24.no/products/-exide-microhybrid-agm-sk800-stopstart2. Er det slik at hvilket som helst verksted kan gjøre dette byttet? Har lest litt rundt på nettet og ser at noen mener at bilen må omprogrammeres ved batteribytte. Er det virkelig slik at bilen må omprogrammeres når jeg skal bytte til et thelt likt batteri med samme spesifikasjoner? Er det kun BMW forhandlere som kan gjøre dette eventuelt?

 

Jeg har dessverre ikke så mye kunnskap når det gjelder dette så håper dere kan hjelpe meg litt :) Takk på forhånd!

Det du kan gjøre er og sette på en batterilader eller et ekstra batteri med startkabler på kablene til bilen så den har spenning hele tiden, for så og demontere kablene på batteriet i bilen (- minus først og så + pluss) bytte batteri og sette tilbake kablene (+ først - til slutt)

MEN du må være veldig forsiktig så ikke plusskabelen for kontakt med gods!!!

 

Når man kopler fra batteriet (bryter strømmen) er det minne i bilens data som kan bli "slettet", derfor skal man ikke kople fra batteriet i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, minnet som blir slettet er vel strengt tatt radiokanaler, kjøre computer og noe småtteri. Så det er bare tull at man ikke skal koble fra batteri.

Bare koble fra, betyr ingenting for bilen. Den vil fungere etterpå for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, minnet som blir slettet er vel strengt tatt radiokanaler, kjøre computer og noe småtteri. Så det er bare tull at man ikke skal koble fra batteri.

Bare koble fra, betyr ingenting for bilen. Den vil fungere etterpå for å si det slik.

Stemmer nok det, men hvis det er code til radio, og man ikke har det.......... :---)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske og gode svar. 

 

Da må jeg altså registrere det nye batteriet. Er dette noe alle BMW verksteder kan gjøre uavhengig om jeg kjøper originalt batteri? Hvis det er noen i Oslo-området som kan være behjelpelig med dette mot betaling så ta gjerne kontakt. Takk for tipset om diagnosetråden!

 

Et siste spørsmål. Hva er egentlig forskjellen på det originale BMW batteriet som Bilia tilbyr og dette http://www.bilbatteri24.no/products/-exide-microhybrid-agm-sk800-stopstart2)?Og er dette batteriet det samme som dette(http://bilxtra.no/agm-batteri-12v-80ah-mic-hyb)?

Endret av lazt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteributte skal ved likt batteri registreres slik at dynamoen regulerer ladestrømmen riktig.

Ved bytte til annen type batteri så må cas omprogrammeres av samme grunn samt bytte må registreres.

At minnet blir borte er tull på biler hvor dette må gjøres. Det har ikke noe med det å gjøre og det er ingen form for kode på radio som tenkt på her.

Biler som må kodes/programmeres ved bytte:

E6x E7x E8x E9x og samtlige f serie.

Endret av SweetBMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteributte skal ved likt batteri registreres slik at dynamoen regulerer ladestrømmen riktig.

Ved bytte til annen type batteri så må cas omprogrammeres av samme grunn samt bytte må registreres.

At minnet blir borte er tull på biler hvor dette må gjøres. Det har ikke noe med det å gjøre og det er ingen form for kode på radio som tenkt på her.

Biler som må kodes/programmeres ved bytte:

E6x E7x E8x og samtlige f serie.

Så E9x slipper dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...