Gå til innhold

laazt
 Share

Anbefalte innlegg

Må nok bytte  i min 2012 116d nå. Da jeg kom hjem i går ettermiddag sier bilen plutselig "very low battery" og ber meg kjøre en tur. Kjører over tjue mil på E18 men det samme kommer opp når jeg parkerer igjen. Sentrallåsen hørtes litt slapp ut så da er det vel tvilsomt at den starter i fem minus i dag. Greit nok at et fem år gammelt batteri med mye småkjøring må byttes men kunne ikke det intelligente batterisystemet sagt fra litt før så jeg kunne passet på å kjøre lenger hver gang tidligere ..

Kunne tenke meg å kjøpe batteri fra Biltema og montere selv. 

Er det noe spesielt jeg må huske på? Har byttet vanlige batterier i andre biler før men kan ikke særlig om bil.
Den IBS saken er litt skjør leste jeg et sted, er det så ille at jeg må ha med en kyndig venn for å bytte?
Når det er bytta, er det noen som vet hvor jeg kan få kodet det nye batteriet inn i bilen i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, groov skrev:

Må nok bytte  i min 2012 116d nå. Da jeg kom hjem i går ettermiddag sier bilen plutselig "very low battery" og ber meg kjøre en tur. Kjører over tjue mil på E18 men det samme kommer opp når jeg parkerer igjen. Sentrallåsen hørtes litt slapp ut så da er det vel tvilsomt at den starter i fem minus i dag. Greit nok at et fem år gammelt batteri med mye småkjøring må byttes men kunne ikke det intelligente batterisystemet sagt fra litt før så jeg kunne passet på å kjøre lenger hver gang tidligere ..

Kunne tenke meg å kjøpe batteri fra Biltema og montere selv. 

Er det noe spesielt jeg må huske på? Har byttet vanlige batterier i andre biler før men kan ikke særlig om bil.
Den IBS saken er litt skjør leste jeg et sted, er det så ille at jeg må ha med en kyndig venn for å bytte?
Når det er bytta, er det noen som vet hvor jeg kan få kodet det nye batteriet inn i bilen i Oslo?

Det er ikke noe vanskelig å bytte batteri, du ser jo hvordan det gammle sitter festet. :)  Biltema batteri er helt supert og har jo også 5års garanti.

IBS er ikke skjør på den måten, men når den ikke vil mer så lager den mye trøbbel.

Se i listen i denne tråden og hør med noen i nærheten kan kode eller reigistrere nytt batteri:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Biltema sine AGM. 80Ah ligger på rundt 1800kr.

Problemet er bilen. På nyere biler, så reguleres lading i forhold til batteriet. Bytter man batteri, så må man fortelle bilen at ny batteri er tilkoblet. Ellers risikerer man feil lading og batteriet blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Låner tråden. Må bytte batteri på min E91 lci. AGM batteri. Burde jeg gå for 80 eller 90 ah? Og må batteriet kodes inn? Her skjønte jeg ikke helt etter å ha prøvd å lest meg opp. Er snakk om originalt BMW batteri.

Sendte forespørsel om pris til Brages, men ser GS har kampanje. Noe jeg klarer selv på E91? Har jo byttet batteri på x antall biler, men dette bare gamle.

takk for svar :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for det samme som du har, du har vel 90aH?

Batteriet må kodes..

Fikk byttet batteriet hos BMW med koding for 4025,- derav 1065,- for arbeidet. Det var riktig nok i sammenheng med mer arbeid så fikk nok en god pris.

Endret av Gorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Gorg skrev:

Gå for det samme som du har, du har vel 90aH?

Batteriet må kodes..

Fikk byttet batteriet hos BMW med koding for 4025,- derav 1065,- for arbeidet. Det var riktig nok i sammenheng med mer arbeid så fikk nok en god pris.

Var ute å så nå, er visst 80aH. Leser at jeg ikke trenger å kode hvis jeg erstatter med akkurat samme type batteri(80aH i dette tilfellet). Er så usikker da jeg leser forskjellig overaøt.

IMG_3122.JPG

IMG_3123.JPG

IMG_3124.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marius2002 skrev:

Er så usikker da jeg leser forskjellig overaøt.

Jepp. Jeg leste meg litt opp og det er vel sånn at hvis du velger annen Ah-kapasitet enn det som sitter i bilen i dag så må du også kode bilen, en litt større jobb.

Velger du å erstatte med et tilsvarende batteri skal det nye batteriet bare registreres. Hvor viktig en slik registrering er strides det om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...