Gå til innhold

Hvilket program kjører folk?


Sand1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd og lese meg frem til hva som er mest stabilt, Jeg ser at det er del forskjellige typer programmer som er ute på markedet til bmw, Jeg skal primært bruke det til 2004 320dat , 2006 318dt og 2011 320xda. Jeg har snuset litt på artikkler som ligger ute på forumet til koding og diagnose, Ser at inpa er en gjenganger hvordan er dette i forhold til bavarian technik. Jeg har vurdert veldig sterkt og kjøpe Bavarian, Da dette virker meget seriøst(litt alla vag com) hvordan er det og kode mot disse nye f serien? for jeg ønsker og kjøpe noe som er universalt og stabilt. Etter som jeg forstår så er inpa gratis(må kjøpe ledning fra ebay )  

 

Savner tråd som tar for seg disse forskjellige programmene, så en noob som meg skjønner noe. 

Jeg skjønner godt at det beste da er og ligge unna og ikke begynne og surre med dette, men skal ikke gjøre samme feilen 2 ganger (satt på us lys på touranen så smeltet holderen til pæra) . 

 

Jeg har litt planer om å kode slikt som sete belte og slikt. samt får riktig diagnose når jeg kobler den til.  hvor bruker vennlig det er og bruke er også en faktor, erfaringer vis noen har prøvd noen av dem forskjellige. Er det vits og legge 5000 kr i det eller funker noe til en tusen lapp greit? Er pris forskjellen verdt det ? 

 

På forhånd takk! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullstendig klar over, jeg har søkt. men følte at spørsmålet mitt ikke passet helt inn der, da dette burde jo være spørsmål som er relatert til de forskjellige  programmene. Men selvfølgelig så kunne jeg ha postet dette der. Men da kunne jo admin her bare fjernet hele mulighetene til og poste på diagnose og koding for alt skal handle om dette emnet!! (Ja det er en bra tråd ikke noe tvil om dette) Men vis alt skal handle om en tråd så blir det også veldig vanskelig å lese seg frem til det man ønsker. Jeg er helt enig om at man skal søk før man poster, men når man har gjort dette også så er det ikke så fett og få det slengt i trynet! men samme det. Jeg har bestilt bavarian nå, så da kan jo dette være det samme :whatever:  Jeg har vært bruker av bimmers tidligere(men pga server kræsjen så får jeg ikke tilgang til brukeren min) Så jeg vet hvordan du søker !! 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så kan du kjøpe en god kabel fra onestopelectronics feks, den til 99 USD. Så laster du ned rheingold fra nettet. Da har du egentlig alt for å kjøre diagnose slik som BMW selv.

Skal du kode så må du ha Ncs og enet, siden du har en F bil.

Trf mener jeg bruker bavarian technic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Otis sier, jeg bruker bavarian til datalogging. Men selv der bør du vite hva du skal se etter, for det vet ikke nødvendigvis de som har lagd det. Jeg ser på verktøyet som et nødvendig onde, da det ikke er noen andre som gjør akkurat det bavarian gjør (pdd) mtp datalogging. Utenom det er det litt for mye fuzz til at jeg ville anbefale det til annen bruk enn nevnte (og den bruken er nok litt mer aktuell for meg enn de fleste).

Videre så kjører jeg DIS og SSS fra gammelt av (t30). Går nok over på ista d/p etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører det som jeg antar er siste utgave av ISTA D\P nå, i den pakken som heter ISPI - Next, og jeg angrer ikke et skund på at jeg kjøpte meg ICOM og dette software oppsettet. Latterlig enkelt og gjør feilsøking mye lettere samt fler funksjoner enn de gamle programmene.

 

Dog bruker jeg fortsatt NCS Expert til lett koding da ISTA P er tungvindt å kode med. Må komme meg over på ESYS etterhvert også men det har ikke vært noe hast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! 

 

Så i utgangs punktet så hadde ikke jeg trengt bavarian technic, ut ifra at jeg bare er en amatør som pusle og rote litt. skulle jeg ha drevet med og remapet og slik så hadde jeg hatt fordel av bavarian technic? Funger kabelen som følger med bavarian technic overens med f.eks ncs eller ligger det noe form for sperre i kabelen som gjør at den ikke vil "snakke" med programmet, Jeg må si den siden som du linket til otis virket som veldig ålreight plass og handel fra enkel og grei og forstå. jeg skjønner en hel del mere nå, en det jeg gjorde for noen timer siden. Er lissom blitt litt vant til at det bare finnes en ting som virker. men skjønner straks at det er litt flere valg til bmw. 

 

Man lærer så lenge man lever så jeg får vel bare se hva som går og ikke går, men har lært at det lønner seg og spørre, vis man ikke gjør dette så blir man ikke noe klokere av den grunn. Jeg spør kanskje litt "dumt" men synes det er bedre og få litt input på hvilken retning man burde gå i, da det finnes et hav av muligheter til og gjøre samme tingen. 

 

eg trur jeg skal prøve det som Otis anbefalte, jeg prøver meg på rheingold og NCS til jeg får litt mere erfaring, så kan jeg se hva jeg takler. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til F-serien er vel Esys det enkleste å bruke når det kommer til koding.

Det eneste du trenger å kjøpe er en Enet kabel, resten lastes ned [emoji1]

Og så lenge ikke bilen er oppdatert med nyeste software fra BMW, så kan det meste kodes. (BMW har dessverre begynt å sperre kode mulighetene)

Ligger også en egen tråd om koding av F serien [emoji1]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Endret av Makky123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart helt og lande på om det blir e90 eller f30(står i mellom 320xda 2011 e90og 318da2012 f30)  , Men jeg vet med tiden som kommer at det blir nok flere biler som kommer Enet, så i min interesse, så vil jeg ha dette klart. Så jeg har det mest universale diagnose systemet. Jeg liker egentlig veldig godt løsningen til Enet der du kan koble i ethernet kontakten. 

 

 Huff jeg liker ikke at du ikke får muligheten til å kode om. Men med den interessen som folk har for bmw så kommer det vel en løsning [-o<   

 

Jeg likte veldig godt denne tråden som omhandlet F serien og koding, da får eksakt informasjon om akkurat dette temaet, da blir det også lettere når du skal igang med dette. for det begynner og bli litt og velge mellom av programmer ledninger og måter og gjøre de forskjellige tingene på. 

 

Men det er litt min feil at jeg ikke har holdt meg oppdatert meg på hva som beveger seg i diagnose systemer, men hadde ikke regnet med at det var så mye og velge mellom. Har hatt et par kompiser som har kjøpt billig diagnose systemer til obd som ikke har vært helt bra, samt at mange ikke gir riktig diagnose, så da er det bedre og spørre engang for mye, er veldig kjedelig og svi flere foldig tusen på feil utstyr. Da er det bedre og spørre. Samt at det kanskje ikke bare er meg som har gått tilbake til bmw. som finner det komplisert og finne ut av. \:D/  

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha det ultimate systemet så kjøper du dette.

http://www.ebay.com/itm/Newest-Software-for-BMW-ICOM-A2-B-C-ISTA-D-3-44-40-IST-P-2-53-3-W-H-Expert-Mode-/171536955935?hash=item27f0663a1f&item=171536955935&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr

 

Evt så laster du ned ISPI, som inneholder ISTA Programmering og Diagnose, så kjøper du et ICOM kit ved siden av.

En ENET kabel og laster ned ESYS.

Da blir det billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har lastet ned denne: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=894611

Men støtte på et lite problem angående icom dongle? den krever  en kode fra denne, men har forsket meg rundt på noe sider der du må kjøre et spesielt program så du slipper denne dongle saken. Har noen vært borti det før? Kan jeg laste ned dette og legge inn på wmware og starte det der? Jeg spør kansje litt dumt nå, men hadde vært sabla artig og fått dette til å virke. Jeg skjønner at jeg ikke har oppdatert meg helt på bmw diagnose systemer ennå. men følte ista var et riktig program og begynne med til jeg knekker resten av koden:-)

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lastet ned denne: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=894611

Men støtte på et lite problem angående icom dongle? den krever  en kode fra denne, men har forsket meg rundt på noe sider der du må kjøre et spesielt program så du slipper denne dongle saken. Har noen vært borti det før? Kan jeg laste ned dette og legge inn på wmware og starte det der? Jeg spør kansje litt dumt nå men hadde vært sabla artig og fått dette til å virke. Jeg skjønner at jeg ikke har oppdatert meg helt på bmw diagnose systemer ennå. men følte ista var et riktig program og begynne med til jeg knekker resten av koden:-)

 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmm Ossen? jeg starter vm ware og systemet starter opp, så kobler jeg kabelen til bilen og trykker på dcan(den med radio aktiv symbol) og denne får kontakt, og isid 1 blir grønn, men får ikke hentet ut informasjon fra noe, har prøvd og legge inn manuelt chassie nr: da får jeg opp all info om bilen, men får ikke kjørt noe diagnose. Er det noe jeg jeg gjøre galt(rekkefølge) Det er vanskelig og finne noe informasjon om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rheingold er native. Trenger ikke VMvare for det. VMvare er dritt. Hiv skiten ut vindu.,..

 

 

EDIT: Altså finn deg utgaven som ment for windows direkte. ikke via virtuell maskin. Det skaper så mye trøbbel for deg selv. Det finnes overalt på nettet.

 

 

Evt får du ta deg en tur til Oslo så skal jeg ordne det for deg.

Endret av SweetBMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...