Gå til innhold

Koding av BMW E81, E82, E84, E87, E88, E89, E90, E91, E92, E93


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en samle tråd for nyttige ting som man kan kode i disse BMW karosseriene:

E81, E82, E84, E87, E88, E89, E90, E91, E92, E93

 

Det er veldig mange ting man kan kode i de fleste moduler, og jeg har gått igjennom de modulene som jeg har i min egen 1 serie, og plukket ut de funksjonene jeg mener er de nyttigste. Det kan være forskjeller i moduler i forhold til hvilken versjon de er osv, så kan være linjer som heter noe annet eller ikke finnes i alle versjoner.

 

Kodingen skjer med NCS-Expert Tool, og med en profil som støtter for .MAN individuell koding.

 

Legger ut dokumentet på Goole Docs:

https://docs.google.com/document/d/1_5cT7StSrf4VvJg-zLJNNA1abbJGueWX2Wmyyjytmpc/edit?usp=sharing

 

Lykke til! :)

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra info :)  Har kjøpt diagnose kabel og skal prøve meg litt frem. Hvilket program bruker du?

Jeg har fått til inpa, men ikke ncsexpert enda.

Har E91 og må få kodet vekk feilkoden på grøftelys da jeg har byttet til led uten motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra info :)  Har kjøpt diagnose kabel og skal prøve meg litt frem. Hvilket program bruker du?

Jeg har fått til inpa, men ikke ncsexpert enda.

Har E91 og må få kodet vekk feilkoden på grøftelys da jeg har byttet til led uten motstand.

 

Skreiv det på første posten nå, bruker NCS Expert til kodingen :)

Okei, ja da må du deaktivere kald og varmsjekk slik at bilen ikke sjekker hvilken pære som er der :) Da slipper du også feilmelding :)

Står i dokumentet på FRM modulen hvordan du kan deaktivere både kald og varmsjekk på tåkelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freischalt speedlock.

Hvor kommer denne opp? Ikke fått til å funke på min cic.

 

Det er ingen ekstra meny som dukker opp, bare at hvis du for eksempel setter i DVD film mens du er i bevegelse da, så vil menyen for å styre videoen dukke opp selv om du er i bevegelse :)

 

Finnes også to verdier som heter:

SPEEDLOCK_X_KMH_MIN_C0E - Lower speed limit to enable video/television while driving = nicht_aktiv

SPEEDLOCK_X_KMH_MAX_C0E - Upper speed limit to enable video/television while driving = nicht_aktiv

Disse står som default til 3_kmh, så hvis video i bevegelse ikke går selv om SPEEDLOCK_FREISCHALTMENU er aktiv, så prøv å sett begge disse til nicht_aktiv også, da bør det hvertfall fungere)

 

Det finnes også en verdi som heter:

VIDEO_NUR_MIT_HANDBREMSE - Video/television only with parking brake engaged

Denne står som default til nicht_aktiv så den kan bare stå slik den er hvis man vil tillate video i bevegelse, men denne linjen er nok ment for å lett kunne deaktivere denne muligheten ved å kun tillate video hvis håndbrekk er på slik som det er på de fleste 2 din spillere ellers :)

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Kjekt å få samla det litt!

 

Dette er jo kun det jeg har kodet på min bil da, og det finnes jo mange flere ting man kan gjøre som for eksempel å deaktivere eller aktivere advarsel hvis nøkkel står i når døra er åpen, deaktivering av setebelte varslere, mulighet for at nøkkelen løser seg ut hvis man holder knappen inni lenger enn vanlig osv, så tenkte å få inn noen av dissa tinga også i dokumentet for de som ønsker andre ting enn det jeg selv synes var best for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ekstra meny som dukker opp, bare at hvis du for eksempel setter i DVD film mens du er i bevegelse da, så vil menyen for å styre videoen dukke opp selv om du er i bevegelse :)

Finnes også to verdier som heter:

SPEEDLOCK_X_KMH_MIN_C0E - Lower speed limit to enable video/television while driving = nicht_aktiv

SPEEDLOCK_X_KMH_MAX_C0E - Upper speed limit to enable video/television while driving = nicht_aktiv

Disse står som default til 3_kmh, så hvis video i bevegelse ikke går selv om SPEEDLOCK_FREISCHALTMENU er aktiv, så prøv å sett begge disse til nicht_aktiv også, da bør det hvertfall fungere)

Det finnes også en verdi som heter:

VIDEO_NUR_MIT_HANDBREMSE - Video/television only with parking brake engaged

Denne står som default til nicht_aktiv så den kan bare stå slik den er hvis man vil tillate video i bevegelse, men denne linjen er nok ment for å lett kunne deaktivere denne muligheten ved å kun tillate video hvis håndbrekk er på slik som det er på de fleste 2 din spillere ellers :)

Det funker ikke. Jeg har video in motion i dag uten emulator. Og det der du skriver funker ikke. Hvis du setter den til noe annet får du ikke VIM for det. Må lage ny verdi i daten filen som er FF. DA funker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker ikke. Jeg har video in motion i dag uten emulator. Og det der du skriver funker ikke. Hvis du setter den til noe annet får du ikke VIM for det. Må lage ny verdi i daten filen som er FF. DA funker det :)

 

Fant en guide som sa det du nevnte på nå, med å nettodatt kode til FF verdi! :) Fjerner speedlock fra dokumentet inntill jeg har fått prøvd litt selv! :)

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers veldig fin tråd altså. Var ikke intensjonen å være partypooper :)

 

Hehe, det er jo bare bra at du sier ifra, er jo ikke vits å ha noe i dokumentet som ikke funker! Utenom VIM så har jeg testa alt inne der, så det andre bør være greit, men akkurat VIM har vært lite gjennomtesta da jeg bare antok at det fungerte :)

 

Fant ut at DVD Area Code var feil i CIC, så må kode til Area Code 2 slik at jeg får testa noen DVDer :) Har glemt å legge in area code i VO, så må bare legge inn der så får jeg hvertfall testa det.

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker ikke. Jeg har video in motion i dag uten emulator. Og det der du skriver funker ikke. Hvis du setter den til noe annet får du ikke VIM for det. Må lage ny verdi i daten filen som er FF. DA funker det :)

 

Da var VIM fungerende! :) Fant en guide som gjorde det samme som du sa, så endret CIC.C16 daten filen slik at øvre og nedre grense for nekting av VIM 3km/h ikke hadde verdi 03, men heller FF som tilsvarer 255km/h så det bør jo være høy nok grense for å se på film, beste er vel å holde seg unna film uansett med bilen i bevegelse men kult å ha muligheten! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...