Gå til innhold

Motorproblemer 2010 320i E90 (med feilkoder)


StevieG
 Share

Anbefalte innlegg

Plages med at bilen kan være litt tungstartet, spesielt ved varm motor. får også opp gul motorlampe av og til, men den forsvinner av seg selv etter en dag eller 2.

 

kommer også litt hvit røyk og lukter til tider skikkelig bensin av eksosen. vannstanden i ekspansjonstanken er konstant, så bruker ikke noe vann. bruker litt olje, men ikke noe unormalt mye tror jeg.

 

Kjøpte meg diagnose apparat, men skjønner ærlig talt ikke så mye av det jeg får lest ut. legger ved bilder av feilkodene og en avgassanalyse som ble utført hos naf før jeg kjøpte bilen.

 

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg :)

 

post-73867-0-74304100-1427820667_thumb.j

 

post-73867-0-59735300-1427820727_thumb.j

 

post-73867-0-31136700-1427820771_thumb.j

 

post-73867-0-22779500-1427821062_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan også legge til at jeg har bestilt nye coiler og nye tennplugger, siden jeg har forstått det slik at disse ofte er synderen når det kommer til problemer med denne motoren (N43)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange takk, får vel bestille den føleren også da :) La også merke til en ganske markant tikkelyd fra motoren, som kom etter 20-30 sekunders gange når jeg startet opp i sta. men greide ikke å lokalisere lyden nøyaktig. skal prøve å få lånt meg noe lytteutstyr i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De motorene tikker en del

Ser det ligger feil på NOX katalysator. Har skiftet en del av de sensorene. bytt den også. Få slettet feilkoder og nullstilt adaptioner på motor, etter du har fått byttet følere, sensorer, coiler og plugger. Da kreves en BMW tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De motorene tikker en del

Ser det ligger feil på NOX katalysator. Har skiftet en del av de sensorene. bytt den også. Få slettet feilkoder og nullstilt adaptioner på motor, etter du har fått byttet følere, sensorer, coiler og plugger. Da kreves en BMW tester.

 

Nox sensoren ble bytten en gang mot slutten av 2014 tror jeg det var.  så det holder ikke å bare slette feilkodene i inpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du Bør bruke bmw tester av nyere dato. Har også vært borti å skifte NOX katalysator en del ganger. Får du tatt en diagnose med bmw tester av nyere dato går du gjennom en hel test modul med hva som kan være feil og diverse målinger som må utføres i henhold til få en konklusjon. Det det koster å få tatt en skikkelig diagnose på et autorisert bmw verksted kan du fort spare på i å bytte en haug med deler. Det kan også være følge feil av annen feil. Har jobbet som BMW mekaniker/tekniker i 8 år så har sett mange rare feilkoder som kommer av en helt annen feil. F.eks. 10mod x5 med girkasse feil som til slutt viste seg å være en el feil på stab staget. Eller x3 med feilkode 3ff0 på luft masse måler som da er igjen kokset motor. Lambda feil på e46 318 er som oftest falsk luft fra veivhus ventilasjon. De siste henger jo litt sammen, men er mye rart man dukker opp i. Min anbefaling er å ta en diagnose hos bmw. Der kan de se hvilken feil som ble registrert på hvilken kilometer og luke ut de feilene som ikke er aktuell for det problemet du har. Hvis der er lagret feil på NOX sensor og den er skiftet, men det er ikke nullstilt adaptioner og slettet feilkoder så feilsøker jo vi litt på gamle feil som ikke er aktuelle. Coiler er ett kjent problem. For dårlig isolasjon i coilen, så den slår over på toppen i stedenfor på pluggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et meget godt og utfyllende svar! Problemet mitt er at det er 40 mil til nærmeste bmw verksted. Får nesten bare prøve å bytte coiler, plugger og den lavtrykks bensinføleren i første omgang, og håpe at jeg har litt flaks og alt blir i orden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet coiler og den lavtrykks bensinføleren. fikk ikke byttet pluggene siden man tydeligvis trenger en spesiell pluggnøkkel som jeg må bestille. uansett, byttet delene og slettet feilkodene. Bilen var litt tungstartet på første forsøket, men startet etter litt hosting og harking. lar bilen gå en stund, stopper den, og starter igjen. Starter lett som bare det denne gangen.

 

Trykker litt rundt i inpa og får opp dette skjermbildet :

post-73867-0-06039000-1428786445_thumb.j

 

 

trykker litt videre rundt i inpa og finner etter hvert dette. i mitt hode virker det her logisk å trykke på F4 :

post-73867-0-20657100-1428786596_thumb.j

 

Når jeg nå starter bilen igjen, hoster og harker den mens turtallsnåla ligger hopper mellom 1100-1300rpm og dashbordet lyser som et juletre med all slags feilmeldinger. Gasspedalen har også sluttet å virke..

stopper motoren og leser ut feilkoder på nytt, glemte å ta bilde av disse kodene men sto noe om "throttle" et eller annet. Sletter feilkoden men bilen er fortsatt like gal.

 

trykker meg videre rundt i inpa og finner etter hvert dette, trykker her F6. Sletter feilkoder og starter. motoren går igjen som en drøm og ingen feilmeldinger i dashn.

post-73867-0-18079500-1428787020_thumb.j

 

Stopper motoren og prøver og starte igjen, nå er motoren plutselig gal igjen, hoster å harker og gasspedalen virker ikke. får fortsatt opp feilkode på "throttle". Bilen blir frisk så lenge jeg trykker F6 som på forrige skjermbildet før oppstart, men blir riv ruskende gal hvis jeg ikke gjør det...

 

Noen som har peiling på hva jeg har stelt i stand her? bilen ble slik etter at jeg trykket F4 på bildet nummer 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti inpa før, men slettet du adaptioner på lambda bank 2? Har vært borti det der med gasspedalen, men husker ikke helt hva som ble gjort. Slettet adaptioner på motor, og slettet så feilminnet. Mener det med gasspedalen bare var å slette feilkodene så var alt ok igjen. No e jo disse motorene kjent for register havari, men tror ikke vi skal begynne der helt endå. Høres mer ut som noe med el-feil i en sensor eller adaptioner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke vært borti inpa før, men slettet du adaptioner på lambda bank 2? Har vært borti det der med gasspedalen, men husker ikke helt hva som ble gjort. Slettet adaptioner på motor, og slettet så feilminnet. Mener det med gasspedalen bare var å slette feilkodene så var alt ok igjen. No e jo disse motorene kjent for register havari, men tror ikke vi skal begynne der helt endå. Høres mer ut som noe med el-feil i en sensor eller adaptioner osv.

 

Ja det var det jeg gjorde. Slettet feilkoder et par ganger så begynte gasspedalen å virke igjen. Byttet tennplugger og slettet feilminne tidligere i dag, pluggen på sylinderen nærmest torpedovegg var våt av bensin, ellers var de tørre og så ganske fine ut. Startet opp, men kom fortsatt like mye hvit røyk fra motoren..

 

Byttet så nox-sensoren, slettet feilminnet og startet opp. Nå røyk det betydelig mindre fra eksosen.  Kjørte et par mil med blandet kjøring og får ikke opp noen feilkoder relatert til avgasser/bensin.

 

når jeg nå leser av avgassene ser det slik ut.

post-73867-0-84792500-1430053998_thumb.p

 

"lambda voltage after catalys bank 2" er nå grønn, i mot rød tidligere. mens "lambda voltage pre catalys bank 1 og 2" går opp til rødt ved gasspådrag. er det normalt?

 

Sitter igjen med en feilkode relatert til motor nå, den kommer igjen med en gang.. :

post-73867-0-55402800-1430054436_thumb.p

 

Finner ut via google translate, at dette betyr feil med termostat. er dette den "vanlige" termostaten, eller noe mer avansert?

 

Mange takk for god hjelp så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...