Gå til innhold

BMW E46 320DAT Prosjekt garasje


 Share

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Otis skrev:

Flott bil!

@TRF har vel IC til disse mener jeg.

Jo, takk for det. Dessverre så har noen år på saltede veier satt noen spor. Men vil påstå at denne er noe av det bedre jeg har sett, til bruksbil året rundt å være. Tyskimport og noen år i Bardufoss har nok vært med på åsinke prosessen bektraktelig. Får ta det verste rustbobler nå, så holder den seg nok noen år til på veien.

liten fun fact: på de 3 år og snart 6 månedene jeg har eid den, så har jeg aldri etterfylt olje. Har fylt så vidt det var på litt kjølevæske, da det lyste da jeg stod skrått i en bakke engang for ett par år siden, men uten om det, så har ikke den bilen her vært verken oljetørst eller kjølevæsketørst. Oljeskift hver 10-15k km. Har dog ikke prøvd å kjøre olje intervall på 22k km, som ligger inne i kjørecomputeren, men med hvor billig man får kjøpt service KIT på koed, så ser jeg heller ingen grunn til å ikke ta en ekstra service i mellom slagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke Otis (men vi har til det meste). Og de som finnes på markedet er dårlige for å si det mildt. E46 diesel er rett og slett lit vanskelig å lage noe som blir en reell oppgradering.

tennbrikett: mål innsugstempen din under et langt pådrag i dag. Om denne er høy har du et par alternativer; TRF turbo kan dra den ned noe (hvis ikke vi samtidig øker effekten betydelig), deretter er kanskje vårt vanninnsprøytnings kit det greieste og mest effektive på e46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TRF skrev:

Dessverre ikke Otis (men vi har til det meste). Og de som finnes på markedet er dårlige for å si det mildt. E46 diesel er rett og slett lit vanskelig å lage noe som blir en reell oppgradering.

tennbrikett: mål innsugstempen din under et langt pådrag i dag. Om denne er høy har du et par alternativer; TRF turbo kan dra den ned noe (hvis ikke vi samtidig øker effekten betydelig), deretter er kanskje vårt vanninnsprøytnings kit det greieste og mest effektive på e46.

Har torque pro appen på en 2din spiller jeg ettermontert for litt siden. Hvor nøyaktig verdiene jeg får på torque er vet jeg dessverre ikke, men kan filme innsugstemperaturen Ved ett godt pådrag etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha stått på tomgang i noen minutter.  Så ligger temperaturen på 50-60. Når jeg begynner å kjøre så ligger den rundt 25/30 ish. Var 16 grader ute i følge utetemperatur sensor.Under hardt pådrag så lå den på 39 grader som maks. Tok 3 pådrag fra stillestående til ett par km/t. Dog gikk den i nødmodus på 1. Pådraget i sport modus. Tok så og skrudde av og på bilen og tok ett pådrag i trillende fart i (d) noe som gikk helt fint. Siste pådraget var fra stillestående i sport til fartsgrensen på motorvei. @TRF

angående nødmodusen var det ganske så merkelig, Aldri hatt problemer med pådrag i sport, og jeg syns bilen har oppført seg bedre etter jeg fikk byttet trykkreguleringsventilen.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom fyren som skal lakkerer bilen min med noen deler i går, og ting har skjedd. Begynte på den på onsdag, og i går var alt av rust slipt bort og bakluka var demonter innvendig for å gjøre klar til ny mikrobryter.

fyren likte å sku også, så jeg leverte polyflex foringene dit i samme slengen. Må si jeg gleder meg til den er ferdig.

0E71B684-7F32-4D80-9235-F924B53D38A5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lite nytt på fronten her. Har verken fått kW senkesettet eller bilen hjem fra lakkering. Det ble dog besluttet å ta "hel lakkering", alt unntatt taket blir lakkert. Til prisen dette havner på, så tror jeg faktisk at det er lurt mtp verdien ved ett eventuelt salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er endelig coils i hus. Bestilte 21 mai, ankom i dag. Gjorde ikke noe for min del, bilen har stått på lakkering store deler av ventetiden. Kommer nok en større oppdatering her når dette er montert. Powerflex foringene er montert, og bilen er delvis lakkert. Måtte dog bruke 4 lag med baselakk på bilen noe som gjorde at det kreves mye lakk, han som lakkerer er i utlandet en tur på ferie nå, så han skulle ta panser, frontfanger og ei dør når han kom tilbake igjen.

Fikk byttet mikrobryter som åpner bagasjerommet så nå fungerer heldigvis det igjen.

 

Spent på hvordan bilen blir å kjøre med kW understell og polyflex foringer. Sommerdekk er i dårlig stand så de burde byttes, får se om det blir i år. Trenger nye vinterdekk også så blir nok til å legge penger i gode vinterdekk og heller utsette sommerdekk til våren igjen.

IMG_20180724_165402.jpg

IMG_20180724_165227.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Slavearbeider'n skrev:

V1 eller V2? 

V2 kommer du ikke til å angre på hvis det ble det 

Ble v1, v2 var ikke så mye dyrere. Dog er jo dette bare en E46 320d som blir brukt dag inn dag ut. Planen er egentlig bare å få den i veldig god teknisk stand også heller spare opp til noe som er hakket mer morsomt, og evt gå for v2 eller v3 der. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prosjekt coilovers går mildt sagt til Helvete. Bolter som sitter bom fast og knekker osv. Dog trenger jeg litt hjelp av noen klode hoder her ute. Da jeg kjøpte bilen så hadde den montert noe camber forsterkning greier på støtdemperne foran. Og dette er mildt sagt confusing og montere igjen over på kW coils da bolter ikke får strammet skikkelig. Jeg lurer på om det mangler noe for å kunne montere alt oem, altså gi faen i det camber dritet.

 

Må også ha ny hjulspindel....... 

 

Er det noe som skjønner hva som er montert fra før på støtdemperne mine foran? Virker som at det er så mye bevegelse og at alt virker så rart ut. Virker som det mangler noen deler for å kunne kjøre oem oppsett. Dette blir sikkert hundre ganger mer avansert enn hva det er på måten det blir forklart, men.

IMG_20180804_102615.jpg

IMG_20180804_102557.jpg

IMG_20180804_102534.jpg

IMG_20180804_102433.jpg

IMG_20180804_102430.jpg

IMG_20180804_102523.jpg

IMG_20180804_102513.jpg

IMG_20180804_102606.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp org topplagre så løser det seg. Eller demonter topplagrene som du har montert nå og smør inn gjengene på toppen med loctite. Eneste måten for å få det til å sitte skikkelig. Stram til bed å holde igjen stempelet med en stor tang, vannpumpe f.eks. men surr ett tøystykke rundt stempelt så du ikke skader det når holder igjen. Mutteren på toppen bruker du muttertrekker på hvis du har. 

Slik monterte jeg mine cambertopplagre på V2. Sitter som juling og ingen klakkelyder ved kjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Kjøp org topplagre så løser det seg. Eller demonter topplagrene som du har montert nå og smør inn gjengene på toppen med loctite. Eneste måten for å få det til å sitte skikkelig. Stram til bed å holde igjen stempelet med en stor tang, vannpumpe f.eks. men surr ett tøystykke rundt stempelt så du ikke skader det når holder igjen. Mutteren på toppen bruker du muttertrekker på hvis du har. 

Slik monterte jeg mine cambertopplagre på V2. Sitter som juling og ingen klakkelyder ved kjøring. 

Takk for input. Driver og gnur finn.no rundt etter brukt spindel og delebiler. Ser mørkt ut å få den på veien ila helga. Men trenger vell ikke å være redd for at den stikker av fra løftebukken med det første....

 

Brukte muttertrekker på mutteren på toppen, men sammenlignet med org støtdemperen, så får jeg ikke strammet til mutteren like mye.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tennbrikket skrev:

Takk for input. Driver og gnur finn.no rundt etter brukt spindel og delebiler. Ser mørkt ut å få den på veien ila helga. Men trenger vell ikke å være redd for at den stikker av fra løftebukken med det første....

 

Brukte muttertrekker på mutteren på toppen, men sammenlignet med org støtdemperen, så får jeg ikke strammet til mutteren like mye.

Får du nylonen på mutteren ned på gjengene da? 

Derfor jeg brukte loctite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT Prosjekt garasje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...