Gå til innhold

E39 slitte ventiltettninger?


tomerik1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 523ia som jeg tror ventiltettningene er slitte på. Den ryker voldsomt ved oppstart i noen sekunder. Dette skjer når bilen har stått en stund. Har tenkt en stund på hva jeg skal gjøre... Skal jeg overhale toppen som sitter i, få tak i en løs topp som jeg overhaler, eller sette inn en byttemotor? Hva er det mest lønnsomme? Tanken har slått meg at jeg skal bytte til 2,8 liter også. Er alt likt ved disse motorene, og burde jeg få med hjernen til 2,8 eller kan jeg programmere om 523 hjernen?

 

takker for svar

mvh

Tom Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun på kald motor det ryker? Ja, det kan være ventiltetninger.

 

 

Hvis toppen/ventilstyringer er gode, så kjøper du ikke ny topp/motor kun for å bytte ut ventiltetninger. 

Man river av toppen, setter et verktøy på ventil og presser ned fjæra, tar ut låsesplintene (2 halvmåner), så kan du ta av ventil. Ventiltetningen nappes av med en tang, evt et spess verktøy. du banker forsiktig på ny ventiltetning med en 11mm kopp og monterer sammen igjen. HUSK: Ikke bytt om på ventilene. Ventil på sylinder 1 SKAL tilbake der den var. Ventil blir "gifte" med ventilsetene og skal monteres tilbake på sin respektive plass igjen.

 

Om du ikke har gjort dette før, så bør du lese deg litt opp på topparbeid, alt skal strammes riktig igjen og du har vel en for for VANOS på din, så er nok ikke gjort på 20 min. Det finnes midlertidig MANGE videoer på youtube om denne jobben. 

 

Ofte når man har hele toppen i filler så bør du få slipt ventilene og setene. Om du har mulighet å få planet toppen, så er det et godt pluss:)

 

Flere her inne som har konvertert en 2.8l nedi sin originale 2.0/2.3i.. Du må nok finne på noe med startsperre osv. Vet ikke om du bare kan bruke din 2.3 styreenhet, men det kan googles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Har tittet en del på videoer på youtube. Er en ganske stor jobb i og med at det er 24 ventiler, og mye rundt som skal demonteres før en kan plukke av topp. I og med at bilen er i daglig drift, så var tanken og få tak i en brukt topp til en billig penge som jeg kunne pusle med. Det er jo en del jobb, og da får jeg jo brukt bilen i mellomtiden mens jeg holder på med overhaling av byttetoppen. Men skulle gjerne visst hva som må gjøres med eventuelt startsperre hjerne og liggende for og bytte til 2.8. Er en raskere jobb det vil jeg tru og kanskje mer lønnsomt i og med at bilen min har gått 310k. Men da og få tak i en motor som har gått mindre da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt fra et par stykker som heller anbefaler å bytte motor når den tiden kommer for at tettningene er slitt, p.g.a all jobben som er på en 24 ventiler. Derfor vil jeg ha flere synspunkter fra folk her inne som har vært borte i det samme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å ta en sylinderlekkasjetest først. Er den bra, kan du gå i gang med å skifte ventiltetninger. Kan være flere ting som begynner å bli slitt etter 310.000 km, stempelringer/sylindre f. eks...

Er ikke noe problem at det er 24 ventiler, det tar bare litt lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på. Hvis jeg har slitte tettninger, vil ikke det også da slå ut på sylinderlekkasjetesten? Så da vil jeg jo ikke få noen indikasjon på om det er slitne ringer på stempla, sylindervegger eller slitne tettninger i topp. Bare lurte. Har aldri vært borte i en slik tester, så du får "correct me if i am wrong" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt en "komptest" på f.eks biltema:) 

 

Vreng av en tennplugg og hold testern mot tennplugghullet/skru tester inn i plugghullet, mens kompisen din kjører på startmotoren, da får du opp et tall (10-12)??

Det sylinderet som har lavest verdi etter test har enten: dårlige stempelringer, ventilseter, sprikk osv osv.. 

Høvelig verktøy som ikke koster all verden!

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men en vanlig komptest vil vel ikke gi svar på om det konkret er topp eller bånn som lekker, bare at det er dårligere komp på den ene eller den andre sylinder. Da er jeg jo like langt, for det at det er lekkasje et sted vet jeg jo. Men det er jo en ganske sikker indikasjon på at det er ventiltettninger det er noe galt med, for den ryker jo i noen sekunder under oppstart når motoren er kald. Sånn som når den for eksempel har stått over natten eller en hel dag.

 

 

Har også hørt at det er problemer med at veivhusventilasjon tetter seg på disse motorene, og dermed begynner å bruke olje pga trykk i bånn på motor. Noen som har noe innspill om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du høyt oljeforbruk? Hvordan farve er det på eksos? Det kan og være kondens i eksos, om du driver med mye småkjøring. Ta bilen ut på et par mils kjøretur og kjør ut girene. Det fjærner og "majones" i oljelokk/peilepinne som kommer om man driver med mye småkjøring.

 

Kjør ned en bakke på motorbrems i f.eks 3.gir, gi gass i bunnen av bakken. Kommer det en blåsky da så har du en god indikasjon på ventiltetninger blant annet.

Om du ikke har en sky av røyk etter bilen eller et unormalt høyt oljeforbruk så tror jeg ikke du skal bekymre deg så veldig mye.

 

Veivhusventilasjon er en viktig service nå til dags. Det finnes filtre og ventiler på mange av dagens biler som går tett og høyt oljeforbruk, ujevn gange og feilmeldinger gis.

Jeg tok utgangspunkt i en 2000 mod 523 på gsbildeler, her finner du gode delefilmer på alle delene dine. 

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for link. Ikke noe hvit seig guffe i oljelokk nei, så lite kondens i motor. Bilen blir brukt til lengre turer og går som regel flere mil i slengen. Det er skikkelig blårøyk som kommer når jeg starter bilen på kald motor, for eksempel etter nattan. Men dette er borte etter typ 3 sekunder. Jeg syns også at oljeforbruket er alt for høyt på den. Bremse den på gira har jeg ikke prøvd enda, men det ryker aldri av bilen ellers. Bare ved oppstart. Ikke ved skikkelig kickdown eller pådrag heller. Mye tyder på at det er tettningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...