Mortey

Risting i E39

Recommended Posts

Har en E39 som det rister litt i hvis jeg holder jevn fart rundt 50-60, er det noen foringer som spesielt gjør det, som jeg kan skjekke? Og fikk opp på en service jeg hadde at det var slark(?) i stabstagene, vil det si at foringene må byttes?

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg prøve å finne ut av det i morra, hvilket stag det evt. er og hvilke foringer som må byttes. 
Det rister på en måte i hele bilen, føles som om noe er litt slakt, at ikke alt er helt tight på en måte. Kan også lage litt knirkelyd når jeg tar fullt rattutslag til høyre og ved krenging i høyre sving. 
Nei, er ikke særlig merkbart når jeg bremser, er heller ingen kast i skivene eller noe der, da skivene er bytta for ikke lenge siden og klossene skal jeg bytte til helga da de begynner å bli slitt. 
Men syntes det var litt rart at den skulle riste sånn pga. av noen stabstagforinger, men er vel sikkert det da.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Ta av fremhjulet på en side om gangen og prøv å røre på stagene/kulene. Du kan prøve å bryte litt med noe solid verktøy, eller få en kompis til å bevege rattet frem og tilbake mens du titter og kjenner etter slark.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg prøve å finne ut av det i morra, hvilket stag det evt. er og hvilke foringer som må byttes. 

Det rister på en måte i hele bilen, føles som om noe er litt slakt, at ikke alt er helt tight på en måte. Kan også lage litt knirkelyd når jeg tar fullt rattutslag til høyre og ved krenging i høyre sving. 

Nei, er ikke særlig merkbart når jeg bremser, er heller ingen kast i skivene eller noe der, da skivene er bytta for ikke lenge siden og klossene skal jeg bytte til helga da de begynner å bli slitt. 

Men syntes det var litt rart at den skulle riste sånn pga. av noen stabstagforinger, men er vel sikkert det da.

Tipper bærekuler eller foringer casterstag.

Foringen i stabstag gjør at du får "dunkelyd" når et hjul treffer en hump og/eller svinge kraftig høyre/venstre,

Det kan også være u-balanse/u-runde hjul.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Kombinasjonen av ubalanserte hjul og slark i stag blir helt jævlig. :-)

 

Slitne travers foringer bak er også typisk på biler med høy km stand. Da begynner hele traversen å riste og vibrere i humper. Samt sjenerende dundring inne i bilen. Mulig touring er litt mere utsatt for dette.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)  Da skal jeg få bytta stabstagforinger så fort som mulig og ta det deretter. Kjørte ganske lenge i går og det er merkbart rundt 50-60, og kjenner en svak vibrering når man kommer opp i 100+, men det er ikke helt jævlig, er bare litt irriterende så da er det nok ikke ubalanserte hjul siden jeg veit at det er slark i staget.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Ser på dette akkurat nå   0 medlemmer

    No registered users viewing this page.