Gå til innhold

anbefaling av plater på vegg inni garasje.


s54b32
 Share

Anbefalte innlegg

skal til med å kle garagen innvendig nå.

men klarte ikke helt å bestemme meg for hva jeg bør gå for.

er isolert, og skal holde minimum 10 grader til enhver tid.

vil bli brukt mest som verksted, men det vil mest sannsynlig bli parkert bruksbil der innimellom på vinteren.

vanlige sponplater tåler vell fint lite fukt før de slår kul på seg.

samme med mdf. (eller?)

gips er uaktuelt pga sparkling.

osb ser ikke særlig pent ut.

vannfast spon kam være en mulighet, men er usikker om de kan males.

kryssfiner?

fint om noen har erfaringer å dele. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanlige sponplater som jeg har malt hvite med vanlig Drygolin oljebasert husmaling . Fungerer veldig bra. Lyst og trivelig blir det også og greit når du skal henge opp ting. . Hang opp fuktsperr over isolasjonen før jeg kledde med spon. 

 

Ingen problem med at de slår kul på seg. De første årene hadde jeg ingen varme på og kjørte inn med både våt bil og bil med snø.

 

Nå har jeg ei billig Zibro varmepumpe fra Jula som står i Frost protection modus. Da holder den 10-12 grader og det er tørt og fint. 

Kjekk pumpe som kan monteres selv. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite fukt og sponplatene er helt fine men jeg har som sagt malt de med Drygolin oljemaling.

Jeg har ikke isolert taket så jeg har god lufting der så det hadde nok vært fuktigere hvis jeg hadde gjort det men det var fuktigere med kald garasje enn med varmepumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kommer litt an på finishen du vil ha. I en garasje er jo ubrennbare plater å foretrekke.

Gipsplater er dødt material, slår seg ikke, og er billige (ca 40-50,-pr/m2).

Vanlige 13mm gipsplater kan du male 2 strøk uten å sparkle med en vanlig interiørmaling glans 07-20.

Du kan også få 9mm fuktbestandig gipsplater beregnet for utvendig vindtetting og male 2 strøk.

Fibergipsplater eks Rigidur (slagfast og har noe skrufeste)

Så har du forskjellig ubrennbare sementfiberplater f.eks Frontex (grå I farge og kan males) koster ca 250,-m2.

Ved bruk av overnevnte plater er det lurt å tenke på behov for spikerslag før montasje.

Brennbare plater:

Mdf og vanlige sponplater har veldig lett for å slå seg og bule mellom stendere, og må eventuelt monteres med klaring I bunn og topp.

Alternativt fuktbestandige sponplater.

Må selvfølgelig montere dampsperre (plast) før montering av plater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha gips så kommer problemet når man skal henge opp noe, men dette kan jo løses med og legge over en sponplate f.eks der man skal henge opp verktøy osv. Og de Zibro pumpene er litt så som så, men de funker og er billige helt til de ikke funker lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha gips så kommer problemet når man skal henge opp noe, men dette kan jo løses med og legge over en sponplate f.eks der man skal henge opp verktøy osv. Og de Zibro pumpene er litt så som så, men de funker og er billige helt til de ikke funker lenger.

Eller en lekte/bord.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kledd garasjen med MDF-plater. Jeg er fullt klar over at dette ikke er det beste i "garasjeomgivelser", men hittil har det gått greit. Jeg begynte med disse fordi jeg hadde et par-tre slike liggende med litt mindre merker og slikt, men det ble til at jeg slo opp flere. Det greieste med disse er jo at man er ferdig så fort de er på plass.

 

IMG_6524_zps0a0suocn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på finishen du vil ha. Jeg jobber på en byggevareforetning og vi selger mye forskjellige plater. Det mest vanlige er rett og slett sponplater(120x240)på grunn av prisen. De er lett håndterlig og resultatet er bra. Man burde male disse. De fleste velger Jotaplast/Tak&Vegg07 til dette da det er billig og resultatet blir bra. Nå er verken denne malingen eller platene særlig egnet for fukt og det kan slå kul på seg som folk har nevnt over. Men igjen er det egentlig så fuktig i en garasje som folk skal ha det til? Spørs vel hvor man bor kanskje? Jeg tror ihvertfall ikke det er et veldig fuktutsatt område på linje med et baderom eller husvegg. Greit nok det er "ute" og bilen er full av snø og vann osv., men likevel. Lektet ut og monterte sponplater på Lecavegg i opphavets garasje for ca.10 år siden. Platene ble selvfølgelig montert 5-10cm(husker ikke i farten) over gulvet. De er like fine idag, den ene har antydning nå til en kul på seg, men ikke sjenerende.

Ellers selger vi mye OSB og faktisk litt MDF til de som sterkt ønsker det. MDF tåler nesten ikke fukt og svulmer ganske fort opp. MEN igjen hvor mye fukt er det egentlig i en garasje? Ser awt har kledd garasjen sin og jeg tror det går kjempebra! Er den isolert i tillegg og har fuktsperre, samt en varmekilde er det ingen bekymringer. Gips er også et greit alternativ, er noe herk å henge ting i/skru i, men er dødt materiale og meget brannhemmende, ville ikke brukt dette uten faste plater bak ihvertfall om du har tenkt på å innrede eller feste ting på veggen.

Men ja plater kan slå seg osv., det er egentlig opp til deg hva du vil og hvor mye du vil legge i det

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

hei

 

Så snart jeg får ut båten av garasja så vil jeg kle veggene før e30a skal begynnes på.

Så har jeg noen spm jeg håper noen kan komme med noen tips :D

Jeg har en Garasje som er en ``del`` av huset. veggene er bygget opp av leca blokker og står over bakkenivå.

Taket er skrått, og på det høyeste så slutter taket mot kneveggen inn mot huset. Altså vi går over fra mur til treverk helt øverst. (håper dere skjønner)

 

hva skal jeg gjøre for at jeg kan platekle veggene?

Skyte lekter rett på lecaen å smokke på spon? eller bør en lage spikerslag å isolere ?

 

garasjen skal brukes til skruing. ikke til våt bil inn og ut hele tiden.

Der er 4 stk ventiler i veggene.

 

håper noen har peiling :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i tenkeboksen på kledningsbord i hobbygarasjen. Det er Ikke spesielt dyrt, og tåler mye last. Det er også det enkleste og montere alene. Gips er også lett å få skader i.

I bruksbilgarasjen har vi pulverlakkerte og profilerte stålplater og varmepumpe. Fungerer bra mot brann og vann. Slipper også unna sparkling og maling. Det er også lett å sette opp noen lekter på utsiden av platene for å henge opp verktøytavler og skap osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk for all del brannsikre plater... Snakker av erfaring her. Hadde en splitter ny Q7 som selv-antente iløpet av natten, og som hadde tatt med seg både hus og garasje om det ikke var brannsikre plater der. (Hus og garasje henger sammen). Endte med ulmebrann i garasjen fremfor at det virkelig tok fyr. Var riktignok varmt inne i der, splitter nye ledningsnettet hang som spaghetti fra taket, og skiboksen i glassfiber krøllet seg sammen. Stod en båt med 100 liter bensin ombord 30 cm fra Q7'n som brant, så det var bare flaks det gikk som det gikk. Nå er det både brannsikre plater og røykvarslere koblet på alarmsystemet i garasjene her i huset. Holdt på å bli en dødelig lærepenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bygde garasjen min for 3år siden var det krav til gips hvis garasjen stod nærmere huset enn 5 meter. Den står lenger unna enn det,men jeg brukte gips rundbaut og kledde veggene med osb og finerplater utenpå gipsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...