Gå til innhold

"Drivstoff-biler" kan bli forbudt i Oslo og Bergen.


username
 Share

Anbefalte innlegg

Politikere i Oslo og Bergen vil forby kjøring av "drivstoff-biler" i Oslo og Bergen. De vil lansere et prøveprosjekt over 2 år for å se på virkningene. De vil vurdere om permanent kjøreforbud eller om "forbudssonen" burde utvides. Dette er for å redusere klimagassen Co2 og reduksjonen vil gjøre miljøet bedre hevder de.

 

Link til artikkel: http://www.hegnar.no/motor/artikkel551818.ece

 

Men på en annen side, oljefyr, ved-ovner, dieselbuss, mm. som slipper ut avgasser som Co2 sier de ingenting om. De sier heller ingenting om tilretteleggingen av cruise-skip inn til Oslo som slipper ut mye mer enn det trafikken greier å gjøre. Det er selvfølgelig biler som skal tas. Kan virke som at det er biler de bryr seg om, og ikke miljøet slik de hevder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør meg ingenting, for jeg trives på bygda. Men blir værre for de som bor der, og dette kan da ikke gjennomføres på en god måte. Det vil sikkert finnes en vei rundt, f.eks registrere et firma til å ha bilen på, men det smutthullet vil sikkert bli tettet på en eller annen måte. I likhet med dette som ble et avisoppslag, så var det et gammelt ektepar, eller 57 år hvertfall. Han hadde ikke førerkort men hadde rød L bakpå luka, og fruen hadde førerkort så de øvelseskjørte, politi stoppet dem og lurte litt på hva hvor og hvorfor. Gubben svarte helt enkelt at han ikke gadd/ ville ta førerkort når han bare kunne kjøre med L så lenge frua satt på. Til og med dette ble feil! De gjorde det jo etter boka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kollektiven blir utbygd så gjerne for min del. Faktisk ganske digg å sitte på t-banen og slippe å stampe i kø.

Det store spørsmålet er vel heller hvordan det går med næringslivet hvis man gjør dette. Sikkert mange bedrifter som vil vurdere å flytte ut eller sentralisere seg på knutepunkter for å sikre ansatte og kunder gidder å komme til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at noen synes kollektivt er "digg"! Hva er digg med å gå ut i all slags vær, vente på toget/bussen, sitte trangt med andre mennesker sittende innpå deg, forsinkelser og annet som hører kollektivtransporten til. Det jeg synes er digg er å gå 4 meter ifra husdøra, sette seg i en tørr og varm bil alene og kose seg med musikk på vei til jobb, parkere og gå 10 meter til døra på jobb. På vei hjem siger jeg nok en gang alene og nyter mitt eget selskap i stede for haugevis med svette folk og urolige unger som støyer, kan stoppe på butikken om jeg vil og parkere hjemme og gå de 4 meterne tilbake til døra :)

Kollektivt er ikke noe for meg, heldigvis slipper jeg også å benytte meg av det da jeg ikke bor i noen av de nevnte byer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok litt forskjell når avstanden til garasjen er 100meter, til t-banen 200meter for min del. T-banen går hvert 7.min, den er varm når jeg setter meg inn. Stort sett får jeg benken for meg selv, så ikke er det trangt.

Slippe å styre med å finne parkeringsplass ved jobben, som veldig få har tilgjenglig i Oslo-området er digg. Slippe bompengeregningen. 

Diesel og måndedskort blir vel omtrent det samme med den avstanden jeg har i dag, som er 12min med t-banen, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra være kjære, og virkelighetsfjerne politikere: (utdrag fra leder i stor avis)

 

"Det oppfattes neppe særlig rettferdig for dem som fulgte myndighetenes råd om å satse på dieselbiler.

Byråd Melby er ikke særlig bekymret for dette, og sier til DN at «jeg tror de fleste som har en slik bil, bruker andre reisemåter til hverdags, og bruker den store kraftige bilen i helgene.»

Hun lever i den tro at alle har en lekker, liten elbil i garasjen for bykjøring, og at dieselbilen er for langturene."

 

Jadda, politikerne være tror at vi alle har en "stor, kraftig, og fin bil" til helgekjøring, og en "fin, liten, byvennlig" bil til hverdagen. Kan jeg få det ved statlig sponsing eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker lite gjennomførbart slik situasjonen er i byen i dag. Kollektivtilbudet er sprengt, det er ikke plass til alle de som kjører bil til jobben på bussene og banene. Og hva med yrkessjåfører eller folk som er avhengig av bil på jobben? Skal de tilrettelegge for disse, og hvor skal også fall grensen for "avhengig av bil" gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at noen synes kollektivt er "digg"! Hva er digg med å gå ut i all slags vær, vente på toget/bussen, sitte trangt med andre mennesker sittende innpå deg, forsinkelser og annet som hører kollektivtransporten til. Det jeg synes er digg er å gå 4 meter ifra husdøra, sette seg i en tørr og varm bil alene og kose seg med musikk på vei til jobb, parkere og gå 10 meter til døra på jobb. På vei hjem siger jeg nok en gang alene og nyter mitt eget selskap i stede for haugevis med svette folk og urolige unger som støyer, kan stoppe på butikken om jeg vil og parkere hjemme og gå de 4 meterne tilbake til døra :)

Kollektivt er ikke noe for meg, heldigvis slipper jeg også å benytte meg av det da jeg ikke bor i noen av de nevnte byer ;)

Du hadde nok sett anderledes på det om du hadde brukt 1t+ på 2,5mil med bil og 10-12 min med tog på samme strekning.

Lett å bo på bygda ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde nok sett anderledes på det om du hadde brukt 1t+ på 2,5mil med bil og 10-12 min med tog på samme strekning.

Lett å bo på bygda ;-)

Skulle ikke vært mange meterne å gå til det toget da i såfall, eventuelt hadde jeg vurdert å reise hjemmeifra til en litt annen tid for å slippe unna køen. Nei det skulle nesten ett bilforbud til for at jeg skulle velge kollektivt fremfor bil, det er noe med friheten til å gjøre akkruat hva du vil når du vil :)

Jeg vet forøvrig at dere østlendinger tror alt utenfor Ring 3 er "bygda", men jeg kan bekrefte at Arendal ikke er "bygda". Vi har passe bra med kø og rushtrafikk her også på innfartsveiene til byen, derfor er det godt jeg jobber i motsatt rettning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...