Gå til innhold

1993 E34 BMW 525TDS touring


 Share

Anbefalte innlegg

Liten oppdatering:
Vært og henta "ny" motor i forrige uke, komplett med turbo,og kasse og endel ekstra deler som jeg fikk med på kjøpet. Skal være gått 140 000km, men kan dessverre ikke dokumenteres. Har slitt lenge med veldig tungstarta bil og motoren virket ellers sliten. Kan være bagateller,men jeg valgte å ikke bruke mer tid på den og gikk for en med mindre km på seg.
Fant ut at det også var med komplett styresnekke også,så denne blir satt i,da min er endel slark i.
Blir ny olje og filter på kassa,samt flytte over deler fra originalmotoren, da det nylig ble satt i glødeplugger,olje og filter. Blir å etterfylle med olje om det trengs.
Skal også få ordna ny frostvæske.
Nye pærer til frontlyktene er ordnet,da desse måtte skjøtes (xenon som er ettermontert) og tok litt tid å finne tak i hvor man kunne få kjøpt pærene og settet som passet.

post-52426-0-66515800-1450226531_thumb.j
post-52426-0-04564400-1450226932_thumb.j

 

Endret av opeth84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det går sakte fremover, pga kald garasje og lave temperaturer,samt ventet på nye deler.

Flytter over det man kan bruke fra originalmotoren,til "nye". Da det ikke er lenge siden jeg hadde ny motorolje og filter, så blir det å fylle dette på nye, og etterfylle med ny olje av samme olje jeg hadde. Bilen har ikke vært brukt mye, da jeg har to biler,og Bmw'en trengte mest pleie.

Gamlemotoren er ute,og den andre holder på å bli satt i. Girkassa som fulgte med nye motoren,får ny olje og pakning. Radiatoren tømmes og renses før det blir kjørt igjennom med ny frostvæske. Har ikke noe hastverk,og bilen står greit innendørs mens arbeidet holder på og snøen laver ned. Innsuget på nye motoren var demontert,samt dieselpumpa var ikke på. Blir sette på dieselpumpa fra originalmotoren og om jeg skal bruke gamle turboen eller den som fulgte med,samt oljekjøler. Intercooler som står i,vurderer jeg å la være på. Så får jeg se om det blir noe krangling ved eu kontroll eventuelt. Velger å la hjerne fra originalmotoren stå i først. Dersom den ikke vil starte, så blir det å sjekke over om annen hjerne må byttes, eller justere mer på dieselpumpa eller lignende. Holder på å sjekke om gamle batteriet som satt i bilen da jeg kjøpte den,fortsatt kan brukes,eller er klar for søpla. Nytt batteri har jeg, men mistenker at det er for svakt,og at det kan være noe av grunnen til at den har vært litt ekstra tungstarta til tider.

Vil komme mer bilder etter hvert også.

Vanskelig å si så mye mer nå, men mulig det blir å selge restene fra gamlemotoren,dersom folk er interessert (men må hentes).
Dette er noe jeg vil komme tilbake til senere når jeg vet mer.


 

Endret av opeth84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Litt oppdatering i bilder.
Legger ved bilder av hvordan motorrommet såg ut opprinnelig ved kjøp, og etter fiks.
Originalmotoren blir fortsatt brukt,da den var i bedre stand enn motor m.m som ble kjøpt.

Fått mye hjelp (mot betaling), og er utrolig takknemlig for alt som er blitt gjort.
Har  vært mye bortreist,så har ikke fått sett alt i aksjon.
Noe av det jeg vet er blitt gjort,er følgende:

Tatt bort åpent luftfilter og satt i originalt luftfilter
Varmet og benda til rør og fjernet endel av det som stod i fra forrige eiere. Ryddet i ledninger og laget mer system.
Skiftet girvaier fra delemotoren,da vaier som stod i bilen fra før,var veldig nær å bli slitt av.
Intercooler står fortsatt i - får se om de sier noe på det ved eu kontroll eventuelt.
Red bull flaska er endelig fjerna og satt i bedre og mer permanent løsning. Fått mye bedre trykk i motoren av dette
Bilen starter bedre og raskere - trenger ikke lengre gløde 2 ganger før start (om den har stått en stund).

Sikkert endel mer som er blitt gjort, som jeg ikke har oversikt over selv.
Lar bildene tale for seg selv.

20150503_225424.jpg

20150503_225429.jpg

motorrom,jan 2016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Var ikke klar over hvor mye folk følger med, så har blitt mer å oppdatere ting her for min egen del (så jeg husker og har ting skrevet ned,som en slags loggbok).

Kjekt å se iallefall! Har hatt endel med denne bilen ja, og flere ganger jeg har tenkt å bare gi opp. Men får pågangsmot igjen når man ser resultater etter endel hodebry! :)

Gleder meg til å få bilen oppe og gå igjen, så jeg kan få ordnet vask,som den sårt trenger. Ikke minst motorrommet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lenge siden det er blitt lagt opp flere bilder i tråden.
Legger ved litt før og etter bilder av arbeid utvendig.
Før reperasjon: Rustne og ødelagte jekkfester,kanaler på begge sider samt rusthull ved dør og ødelagt dør.
Etter: Ny venstre bakdør som er lakkert og uten rust og skader. Ble samtidig byttet ut dørtrekk på alle dørene.
Fra grått stoff til grått skinn.Dette er ting jeg ikke har gjort alene, men fått god hjelp.

Bilen står med girkasse som ikke fungerer, så det blir å fikse dette først. Deretter ta noen kjøreturer og se hvordan eventuelt ny kasse vil fungere. Valgte å beholde motoren som stod i originalt i bil,da den var i mye bedre stand, og plukket deler fra motoren jeg kjøpte.

20150206_110743.jpg

skade,dør,over_kanal.jpg

post-52426-0-31550400-1448967808.jpg

post-52426-0-84887900-1448967753.jpg

Endret av opeth84
ekstra tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Shattered skrev:

Får følge med her ;)

Det er bare å gjøre! :)
Kjekt at flere vil se hva som foregår. Har ikke beste peilinga på bil,men merker jeg lærer mer og mer med denne bilen, noe som også var litt av poenget ved å kjøpe denne bilen for min del! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det endelig på tide å få montert fungerende kasse i bil igjen, etter at bilen har stått altfor lenge!
Blitt startet opp i ny og ne,for å sjekke hvordan den er i forhold til før. Starter etter 1.tenning, men må kinne litt før den starter. Tror den vil starte bedre ved full tank,da jeg mistenker kondens i tanken. Er litt ruskete på tomgangen ved oppstart,men kommer seg etter 1-2 mins, som regel. Uansett mye bedre nå enn den var da bilen ble kjøpt.

Nye kassa er gått 208 000km og fikk med converter samt mellomaksling, i tilfelle det skulle være nødvendig å skifte den.
Tror eneste forskjellen,er at olja er ulik på denne i forhold til hva jeg opprinnelig hadde. Denne har grønn skiltplate under,og ikke sort,som jeg hadde.

Men lurer på en ting:

Opprinnelige kassa er gått i nødmodus,og bilen gikk veldig dårlig pga dette. Er det nok å skifte om kasse, eller må man innom autorisert verksted for å eventuelt slette noe feilkode/modus,slik at bilen vil fungere som normalt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...