Gå til innhold

Min F36 420i og E36 Compact, isbanekjøring S10


Anbefalte innlegg

Bare for å gå gjennom litt.

ADB (Automatic Differential Brake), eller ADB-X har vært på alle nyere standard BMW i opptil flere år, såvidt jeg vet på alle F-serie. De fleste omtaler slike systemer som E-diff, eller eLSD.

Systemet ble først introdusert mot slutten av 00-tallet på visse standard BMW med største motor. Eksempelvis senere utgaver av E87 135I og E90 335I fikk dette.

Tidligere utgaver av E87 og F90 hadde ikke dette uansett hvor stor motor de hadde. De siste utgavene av f.eks E90 med minste motor har såvidt jeg vet heller ikke dette. Men ikke umulig at det finnes unntak rundt om i verden.

 

Det finnes ikke noe "alt av" på nyere BMW. Slår man av DSC/DTC så aktiveres ADB. Eller finnes det en form for diagnose modus hvor absolutt alt blir deaktivert om man utfører en hemmelig oppskrift eller noe slikt?

ADB funker uansett langt bedre enn åpen diff, men flere, meg inkludert, liker ikke hvordan BMW har løst DSC/DTC-av funksjonen som man må være i for å få kun ADB  Mer om det her.

M-biler har ikke noen slike problemer siden M-modusene på rattet kan programmeres slik man vil, samt at de bilene har en skikkelig diff.

 

E-diff er forøvrig et litt diffust begrep siden betengelsen til tider ser ut til å bli brukt på differ som har skikkelig mekanisk låsing inne i diffen men hvor bremsefunksjonen inne i diffen er elektronisk styrt, eller i tillegg kan få "hjelp" av bilens bremse/stabilitetssystem.

Slikt gjør at E-diff begrepet til tider kan være litt forvirrende siden det ikke alltid brukes i forbindelse med en åpen diff.

Nye Mercedes C63 AMG har en LSD, mens S-utgaven f.eks har en elektronisk styrt (mekanisk/ikke åpen) variant. Noe som ikke må forveksles med en åpen E-diff.

Det samme kan sies om dagens aktive M-differensial.

 

Om man runder litt av så bruker BMW såvidt jeg vet 3 forskjellige differensial teknologier på dagens nye biler.

-Tradisjonell åpen diff som er kombinert med DSC, DTC eller ABD alt etter som hvilken modus bilen står i.

-M-performance LSD. Tradisjonell clutch basert diff som kan kjøpes til M135I og andre "nesten M-biler" hvor den erstatter den åpne diffen.

-Aktiv M-diff. Her er det snakk om mekanisk låsning (med clutch plater inne i diffen). Låsingen er elektronisk styrt basert på mange av bilens sensorer og variabler.

 

Om vi ser litt tilbake i tid på BMWèr som ikke har en åpen diff så har BMW stort sett brukt følgende varianter:

-Clutch basert LSD, i form av en 2 veis diff med 25% sperre fra 2 clutch/lamell plater. (F.eks E36 M3 og mange eldre BMW med LSD)

-Clutch basert LSD, i form av en 1.5 veis diff med 30% sperre på aks, og 9% på "brems", (M-performance diffen som kan kjøpes til nye biler som M135I, etc)

-Torsen variant (f.eks Z3 Coupe)

-Variabel M-diff (E46 M3, også i E90 M3??)

-Aktiv M-diff (F80 M3)

 

Mulig BMW bruker noen andre navn/teknologier med X-drive. Jeg er ikke så veldig inne i X-drive.

Føl fri til å legge til detaljer eller bedre info om ønskelig.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra info du kommer med, skal teste ut dette når jeg får bilen :)

 

Har forøvrig bestilt en e-tronic fra ESS i steg 3 (225hk) og M-performance nyrer i sort.

Har også bestilt vinterhjul, ble 18" GS split med Continental piggdekk, dette ble MYE rimeligere enn originalhjul og synes ikke GS split ser så ille ut egentlig :)

Nå er det bare M-performance eksosstussen som mangler så er bilen komplett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...