Gå til innhold

Min F36 420i og E36 Compact, isbanekjøring S10


Anbefalte innlegg

Helt lik? Wow... :P

 

 

 

Dere skjønner hva jeg mener, gutter. Ikke at de ser prikk lik ut i utseende ned til den minste detalj, men at de som til tross 2 ulike serier, virker meget lik. 

Ja, litt annen front, og vinkler på bakrute og bakluke, men de virker veldig lik teknisk, samme motorer, litt forskjellig forbruk osv, men kan tenke meg at understell er så å si identisk. Kan ikke være rare forskjellen på kjørefølelsen og hvordan det er å sitte inni de.

 

Og ikke nok med det, men på diverse forum og artikler jeg har lest så sier de selv at bilene er ganske lik!

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likner jo veldig på både 5-serien og 7-serien også. Fire dører og fire hjul på alle sammen!

Spøk til side. Taklinja på fireren er ganske forskjellig fra treeren. Parkerer du dem ved siden av hverandre så ser du veldig tydelig at det er to forskjellige biler. Et helt annet stuk på fireren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 serie GC og 3 serie ligner noe ja, men etter du har sett en live så er de ikke så like lengre :P

 

Jeg skulle egentlig ha 3 serie, det ble en del rimeligere, men falt for de fantastiske linjene på 4 serie.

I tillegg føles den som en mer påkostet bil, feks åpning og lukking av dører er mye mer kompakt både i følelse og lyd, det er de små tingene som gjør den store forskjellen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, fikk svar fra ESS ang motoroptimering.

De sa at boksen deres til 20i kom i tre steg med maks effekt på ca 225Hk, men de kunne og levere software som ga 280Hk/420Nm, synd at garantien forsvinner med softwaretuning.

De nevnte også at det ikke var mulig å nå 245Hk med boks.

 

Tror jeg blir å gå for en slik e-tronic fra de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en sånn "boks" i en så ny bil? er ikke software Tuning litt mer trygt og "riktig" i en såpass ny bil?

Ellers så hadde jeg uten tvil valgt 4-serie Gran Coupe fremfor 3-serie, den er bare så urolig mye finere. Helt klart blandt BMW sine fineste modeller i dag. Men jeg blir ikke helt fortrolig med interiørdesignet på F3x...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en sånn "boks" i en så ny bil? er ikke software Tuning litt mer trygt og "riktig" i en såpass ny bil?

Ellers så hadde jeg uten tvil valgt 4-serie Gran Coupe fremfor 3-serie, den er bare så urolig mye finere. Helt klart blandt BMW sine fineste modeller i dag. Men jeg blir ikke helt fortrolig med interiørdesignet på F3x...

Tenker å prøve det ja, man mister garantien om man softwaretuner, for dette oppdager originaltesteren med en gang du kobler til bilen.

Med tanke på at det er ESS som leverer boksen tror og håper jeg det er ett bra produkt, for det de leverer ellers er jo bra greier :)

 

Helt enig med deg der, har sittet å studert linjene mye på demobilene, den er rett og slett lekker! Det eneste jeg ikke liker så godt er gulskjæret fra blinklysene i lykta bak..

Interiøret synes jeg er fint (med største navi og headup da), men det er ingen tvil om at det ikke er like eksklusivt som i F10 f.eks.

Ser det spesielt på skinnsetene, jeg synes de føles og ser billige ut, derfor valgte jeg alcantara. Hadde jeg gått for skinnseter hadde det blitt skinntrukket dash også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å prøve det ja, man mister garantien om man softwaretuner, for dette oppdager originaltesteren med en gang du kobler til bilen.

Med tanke på at det er ESS som leverer boksen tror og håper jeg det er ett bra produkt, for det de leverer ellers er jo bra greier :)

 

Helt enig med deg der, har sittet å studert linjene mye på demobilene, den er rett og slett lekker! Det eneste jeg ikke liker så godt er gulskjæret fra blinklysene i lykta bak..

Interiøret synes jeg er fint (med største navi og headup da), men det er ingen tvil om at det ikke er like eksklusivt som i F10 f.eks.

Ser det spesielt på skinnsetene, jeg synes de føles og ser billige ut, derfor valgte jeg alcantara. Hadde jeg gått for skinnseter hadde det blitt skinntrukket dash også :P

Ja fordelen med boksen er jo selvsagt at man kan enkelt ta den bort "hvis noe skjer", sånnsett er det forjævlig trist at man ikke får software tuning via ODB ala BSR lengere. Jeg lurer på å få litt ekstra krutt i 530en, men velger da å få det gjort via ECU. Så kjører jeg full software update på bilen før jeg gjør det så siste oppdatering ligger inne, så får jeg bare holde Bavaria i ørene ved fremtidige servicer/reparasjoner så de ikke oppdaterer noe uten å si :P

Alcantara er finfint det, passer bra i 3/4 serien synes jeg. Synes dog ikke noe om alcantara i 5-serien igjen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig riktig bil dette! Gratulerer!

Hvordan tror du det blir å gå fra skikkelig M-bil til denne?

 

Jeg har ikke klart å blitt helt venn med moderne standard BMW. Småkjip E-diff og for meg irriterende DSC off modus.

Planer om skikkelig diff i denne, eller er du fornøyd med systemet som er i disse?

 

Angående chipping så pleier jeg å bruke BR-Performance sin nettside for å få en god pekepinn på hva forskjellige biler/motorer er gode for. De har til de meste, godt utvalg til BMW og fin nettside.

 

N20B20 med 184hk chipper de til 260hk/420nm

N20B20 med 245hk chipper de til 290hk/450nm

 

Motorer som (tilnærmet) identiske chippes alltid til det samme, eksempelvis på BMW F20 (pre LCI) så Chippes 114I,116I og 118I til akkurat samme effekt.

Om jeg husker rett så er det vel bare en liten forskjell på en oljekjøler eller noe lite mellom 116I og 118I, ellers identiske.

Når de velger forskjellig maks effekt på 420I og 428I så er det nok en grunn til det.

Såvidt jeg vet så var BR-Performance de som var først ute med å tilby god chipping til mange av dagens (F-serie) bensinmotorer.

Uansett hva historien bak det er, så har jeg ihvertfall inntrykk av at de kan sakene sine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig riktig bil dette! Gratulerer!

Hvordan tror du det blir å gå fra skikkelig M-bil til denne?

 

Jeg har ikke klart å blitt helt venn med moderne standard BMW. Småkjip E-diff og for meg irriterende DSC off modus.

Planer om skikkelig diff i denne, eller er du fornøyd med systemet som er i disse?

 

Angående chipping så pleier jeg å bruke BR-Performance sin nettside for å få en god pekepinn på hva forskjellige biler/motorer er gode for. De har til de meste, godt utvalg til BMW og fin nettside.

 

N20B20 med 184hk chipper de til 260hk/420nm

N20B20 med 245hk chipper de til 290hk/450nm

 

Motorer som (tilnærmet) identiske chippes alltid til det samme, eksempelvis på BMW F20 (pre LCI) så Chippes 114I,116I og 118I til akkurat samme effekt.

Om jeg husker rett så er det vel bare en liten forskjell på en oljekjøler eller noe lite mellom 116I og 118I, ellers identiske.

Når de velger forskjellig maks effekt på 420I og 428I så er det nok en grunn til det.

Såvidt jeg vet så var BR-Performance de som var først ute med å tilby god chipping til mange av dagens (F-serie) bensinmotorer.

Uansett hva historien bak det er, så har jeg ihvertfall inntrykk av at de kan sakene sine. :)

Takk for det :)

Blir jo så klart en del annerledes, men denne er ikke en like kvass bil som M3'n var og det er jeg fult klar over, kommer nok en M bil til senere :)

Får vente til E60 og E92 har kommet ned til ett ok prisnivå, for ett forutsigbart bilhold er det nok ikke :P

 

Jeg synes de er helt greie mtp åpen diff, DSC får man skrudd helt av om man vil. Eneste plassen åpen diff irriterer meg er trange svinger med mye gasspådrag og evnt på vinteren, tror jeg skal overleve for dette er jo tross alt ikke en sportsbil :)

 

28i har som nevnt andre stempler(10 i kompresjon mot 11 på 20i) og litt bøsere eksosanlegg, ellers er den lik som 20i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jo uansett e-diff, som gjør at trange svinger og vinteren kommer man seg igjennom. Ikke fullt like godt som skikkelig diff,men e-diffen gjør at man slipper å,spinne bort alt på indrehjul

Har nok ikke noe å gjøre med diffen dessverre, dette er det DSC som gjør.. Den bremser hjulet som spinner og kutter i tillegg motorkraften, mange ganger virker dette mot sin hensikt (man stopper i bakken). Jeg liker best å kjøre med DSC av på vinteren da det er irriterende med rykk og napp når den slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg kjøper den der altså, har du prøvd å ligge sidelengs på vinteren med din bil?

Hadde en 09 318D, denne spant innerhjul til den store gullmedaljen uten noe antydninger til bremsing/noe som slo inn i det hele tatt med DSC av.

Jobber også med Bmw og har aldri før hørt uttrykket e-diff, kan selvfølgelig sjekke dette opp men med DSC av mener jeg alt skal være av.

Endret av Kennethe34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...