Gå til innhold

E36 M3 3.2 - Min bil og informasjon rundt modellen - E36 nybilpriser i Norge


 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Velkommen til min litt spesielle "Show-off" tråd. Her blir det nok mindre "show" enn ellers, men noe økt fokus på informasjon rundt E36 M3 3.2 og E36 generelt. Jeg tar forbehold om feil i det som skrives, men bidra gjerne til å forbedre informasjonen om noe vesentlig er feil.

Noen innlegg lager jeg en overskrift på slik at folk som ikke har interesse for temaet lett kan hoppe over.

Det vil nok ligge noe tid bak flere av mine innlegg så fint om folk som kikker innom kommenterer eller "liker" slik at jeg bedre vet hva som settes pris på.

Ellers håper jeg det blir en litt vanlig show-off tråd med enkle kommentarer og positiv stemning. :)

Bilen min er en orginal 97 modell E36 M3 3.2 med lav km stand. Jeg ble eier av den juli 2015. Sålangt veldig fornøyd. :) Bare til å spørre om bilen om du har noen spørsmål. Ellers kommer jeg tilbake med mer detaljer etterhvert som tråden utvikler seg.

gallery_40647_434_431079.jpg

 

 

Innholdsfortegnelse

Innledning og innholdsfortegnelse (du er her)
Bentley Manual og andre servicebøker
Kjøpsprosessen - jakten etter guttedrømmen + litt
BMW E36 Promo fra 1991

Bil bredde - because E36 matters

E36 M3, en nærmere kikk på salgstall

The best-handling car in America.

E36 mottakelse i USA

E36 mottakelse i Europa

Kjøpsprossessen - Noen av alternativene

Noen nye lister

M3 orginal felger og dekk - Informasjon

Mine felger og dekk

Understellsvask

Oppshining under bilen + litt detaljer

Service oversikt

3-serie generasjons videoer 2015

E36 og aluminiumsdører

E36 M3 Evolution

xDrive, LSD, ASC+T og fremkommelighet

Antispinn og elektronisk simulert LSD - ADB

Vår update 2016

Min splitter nye M-bil

E36, fremtidens skatteparadis

Banetreff på Eikås med BMWCCN Hordaland

Reservehjul

E36 nybilpriser i Norge

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bentley Manual og andre servicebøker

 

Jeg husker jeg hadde en Haynes bok til E36 for mange år sidenl Tror jeg solgte den med en tidligere E36.
Synes det er fint å ha slike bøker til eldre biler, men jeg tenker å gå for noen andre bøker som forhåpentligvis er enda bedre.

 

E36 Service Manual fra Bentley

bentley_b398_cv_large.jpg

 

E36 Bentley Manual PDF kan lastes ned her. Det er en stor og detaljert bok på 759 sider.

Jeg har knapt sett i PDFen. Ser ikke ut som den er for Euro E36 M3 så vet ikke om jeg kommer til å kjøpe en fysisk utgave da. Boken koster røflig 700,-

(ISBN 9780837617091)

Greit å ha som PDF ihvertfall. :)

 

"Electrical troubleshooting manual, 3-serie (e36)" som man finner under teknisk informasjon her (takk til awt) kan også være greit å ha. I underkant av 600 sider og under 6mb.

 

"101 Performance Projects for your BMW 3-serie 1984-1999" er en bok jeg vurderer å kjøpe.
dempsey-wayne-r-101-performance-projects

ISBN: 9780760326954

God omtale inne på Pelican parts. Sies å være fin å ha i tillegg til Bentley boken.

____

 

Noen som har gode alternativer/tips til service bøker før jeg eventuelt bestiller noe? Helst noe som omfatter Euro M3 3.2.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med den desidert råeste og peneste utgaven av E36 :)
Det blir vel ikke stort bedre enn en 3,2 M3 i estorilblå. Har lenge vært en drømmebil for meg, og en dag skal jeg eie noe slikt. Såg denne på finn.no før du kjøpte den.

 

Bare lov meg og resten av medlemmene her inne, å det er at du tar GODT vare på den, og gir den det livet den fortjener.
Begynner å bli sjeldne disse her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gratulasjoner.

Bilen er ganske så perfekt for meg. Planen er å ta godt vare på den. :)

Den låg til salgs på finn.no ca 2 uker før den ble merket solgt, men i praksis så var den solgt langt raskere. Jeg kan fortelle om det.

 

Kjøpsprosessen - jakten etter guttedrømmen

 

Jeg begynte å se meg om etter en ny bruktbil tidlig i Januar. Blitt kjent med mye priser og markedet på mange forskjellige modeller. Såg på litt forskjellig, men E36 M3 var blant bilene som stod aller høyest på listen. På gøy har jeg sett litt på de i årevis.

Jeg var litt fleksiblel når det kom til bil modell, men veldig kravstor på hvordan bilen skulle være. 

Lærte også litt om å være rask om man finner en bil man vil ha. Jeg har observert en del biler gå fort som jeg kunne vurdert/kjøpt om de var nærmere meg, eller om jeg kom over annonsen raskt nok. Så autosøk på finn.no er en fin ting.

 

Etter 6 måneder med leting. 25+ lagrede autosøk på finn.no som sorterte og filtrerte bil annonser til min mobil så kom det endelig en bil som ikke bare var veldig riktig men den stod også i nærheten.

Bilen ble lagt ut for salg 7 juni 2015. Sånn ca kl 01.00 ble annonsen godkjent, publisert og dermed vist på mobilskjermen min. Jeg var våken og fikk ikke sovne så raskt etterpå siden jeg ble liggende og tenke på bilen jeg skulle ringe på og sterkt vurderte å kjøpe dersom den viste seg å være fin. Vurderte å ringe med engang, men det var noe upassende tidspunkt, så jeg ventet til dagen etter.

 

Jeg søkte opp hele navnet på selgeren og fant ut det var Ståle Martinussen, Styreformann i BWWCCN Hordaland som skulle selge bil. Så søndags formiddag tok jeg kontakt. Han husket meg fra tidligere så vi visste begge hvem som var i andre enden. Det hadde allerede vært interesse for bilen, en kar fra Kristiansand. Jeg tenkte at det ble første mann til mølla, så avtalte å se på og få teste bilen så fort som mulig, noe vi ikke fikk til før dagen etterpå.

Jeg prøvekjørte og likte det jeg såg. For å korte ned litt så ble det avtalt over mail samme kveld at jeg skulle ha bilen.  :)

Ståle skulle så til Danmark, i tillegg til å ordne en liten ting med bilen. Jeg hadde god tid så endte ikke med at overlevering før i Juli, bilen låg også til salgs i deler av denne perioden. Men vi hadde da en avtale på mail om at jeg skulle ha den.

 

Jeg snakket med fyren fra Kristiansand (som hadde sporet meg ved hjelp av bilens regnr), han hadde også hatt veldig lyst på bilen. Men jeg har ingen planer om å selge i nærmeste fremtid. Han var nok litt skuffet at han ikke fikk kjøpt bilen. Men "for en gangs skyld" så hadde jeg fordelen med å holde til i nærheten av selger + at jeg gjorde mitt for å få kjøpt bilen fort. Så da ble jeg den heldige.  :)

 

______

 

Ut med VW ("Porsche") Boble, inn med BMW - Gjenforening på høyt nivå

 

En liten sidehistorie som jeg også nevnte litt i en annen tråd. Jeg kjøpte for lenge siden en VW boble som har stått i garasjen min frem til jeg kom over M3n. Ringte gamle eieren og byggeren ca 9 år etter jeg kjøpte den av han og bilen ble solgt til han like etter. Boblen var borte før jeg fikk M3n under tak.

Han hadde hatt bilde av boblen på kortholderen sin i alle år siden han solgte den. Så der ble det en skikkelig gjennforening. Boblen heter "Mon Cheri", som enkelt oversatt fra Fransk betyr, "Min kjære". Så nå er han gjenforent med sin kjære.

Kona har han også.

 

DSC03593_2007_Vinter%20lagring_1_zpsiiex

 

Jeg har ikke navn på mine biler. Jeg har gått rundt med BMW logo på kortholder i alle år siden jeg fikk lappen. Min første bil var en 91 mod E36 og nå ca 10,5 år etter jeg kjøpte min første bil, første BMW, første E36, så er jeg tilbake der jeg startet med E36. Riktignok hakket grommere bil en den småsletne sølvfarga 318I sedan som stod i bakgrunnen på det 9 år gamle bildet ovenfor. :)

 

 

_____

 

Interiørbilde teaser

 

Jeg har ikke tatt mange bilder av bilen (enda). Ingen innvendige, så låner et interiørbilde som Ståle har tatt. Jeg elsker alcantara og synes det er helt riktig i en sportslig bil. :) Når det er sagt så ser jo sort vader skinninteriør meget flott ut, men for meg er det alcantara som er tingen.  :love:

11_1617812734_xl.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater å være negativ her, men vil bare at du skal vite det (hvis ikke du allerede vet dette)

Denne bilen lå til salgs på finn.no sommeren 2014 også, da var jeg og faren min å så på den :)

Utrolig fin bil, ingen tvil om det! Men jeg jobber som lakkerer og kom raskt fram til at bilen var hellakkert... Ståle hadde ikke sagt noe om dette på forhånd og vil egentlig kun innrømme at den ene bakskjemen var Lakkert.

I ettertid har jeg fått høre at denne bilen har vært bulket på bane (aner ikke omfanget av skaden) og at det var grunnen til lakkeringen.

Kan fort hende at jeg snakker om feil bil her nå, men mistenker at det er denne PGA Ståle som eide den, fargen, interiøret osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har hatt seg en dunk på venstre side fremme , ikke noe Ståle har lagt skjul på, og ikke noe som har skjedd i hans eie. (Det sa jeg også til fyren i Kristiansand når jeg snakket med han). Front, panser og høyre forskjerm har vært lakket når det skjedde, noe som er mulig å se. Men det er ikke umulig at den har vært lakkert utover det tidligere nei. Jeg er stort sett bare glad for at lakken er rimelig bra jeg med tanke på alderen. At lakken ikke er orginal tar jeg ikke tungt. 

 

Bilen bærer ikke preg av å vært spart penger på. Detaling jobb til 7000,- bare for å nevne en av mange kvitteringer fra den første eieren. Fullt servicehefte, ganske nylig EU godkjent og bilen ser og føles bra ut. Sålangt er jeg totalt sett veldig fornøyd med den. Løftet den litt opp og den ser bra ut under med tanke på alderen og km stand, slik som jeg hadde håpet og forventet med tanke på det jeg hadde sett.

Må bytte en simmerring på girkassen med tiden, men den var blant de mange delene jeg fikk med. Ingen hast, og setter nok verksted til den jobben. 

Folk som har sett bilen og vært med i den (inkluderer blant annet en mekaniker som skrur mye BMW) har vært veldig positiv til den. :)

 

Jeg har selv planer om å ta kontakt med første eier etterhvert bare for å ta en prat og høre hva han har å si om bilen. Men jeg skal ta en bedre gjennomgang av kvitteringer og litt før den tid.

Om du eller andre har noe informasjon som er sikker og som er om min bil, så føl fri til å poste det i tråden eller send meg en PM om det er mer passende. Alltid greit å vite mest mulig historie. 

 

Idag har jeg tatt en kort søndagstur og kjørt begge bilene "back to back". Gliset gikk fra øret til øre som en liten unge i M3n. :D

Skriver kanskje mer om M3 vs Cooper S en annen gang. Men kan si at M-bil kan anbefales. :)

Blitt litt søndagsvask på de også.

 

Siden dette bildet ble tatt har jeg byttet til den orginale grillen på M3n.

IMG_4816__zpskqsbaymx.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takker for svar på PM Maggi93.

Jeg visste det du visste når jeg kjøpte bilen. For de som måtte lure så var det at bilen har hatt en skade og blitt lakkert. Samt at den startet livet som en SMG modell.

 

Takker for alle fine tilbakemeldinger.

 

Var nok den du husker Skulebollen. Min bil har allerede vært gjennom prosessen med å få riktig girkasse når den var i Tyskland. Viktig å gjøre verden til et bedre sted, en manuell girkasse om gangen. :) hehe..

Jeg planlegger å skrive noe rundt det byttet en gang i fremtiden.

Har du ekstra kasse? Er du på leting? Jeg kan si fra om jeg tilfeldigvis skulle komme over en.

Såg en veldig gammel annonse her som hadde girkasse til 10K + diverse annet som kan komme godt med. Mest sannsynlig solgt for lenge siden, men skader ikke å høre.

 

Jeg søkte rundt på diverse bruktdeler en dag, sett litt etter en reservediff til ombygging på gøy. Så om noen har en E36 M3 3.2 M3 diff så er det bare til å si fra. Min fungerer bra men hadde vært litt artig å tatt et lite overhaling/ombyggingsprosjekt på en reservediff.

 

Som ny eier av E36 igjen så har det blitt en god del tid på nettet for å se etter deler og diverse. Kommer over ting som kan være greit å ha i ny og ne. Eksempelvis jekkfester. Er det noen som har erfaring med slike jekkfester?

JP_0014_3.JPG

Har vurdert å lage noe lignende selv. Men er ikke bare en rund stang, må frese hakk i den også om det skal bli bra. Blir fort en del arbeid.

Koster 40$ per stykk fra Pelicanparts. Sett lignende fra annet sted til samme pris. Blir litt i porto da, men hadde vært veldig greit å hatt for min del når jeg skal ha bilen på bukker. Gøyere å gjøre ting under bilen når det er raskt og enkelt å komme under.

Tanken er 2 stk slike. En solid treplanke under begge samtidig , så kan jeg lett jekke opp hele bilen med noen pump fra siden og sette bukkene på jekkfestene under bilen.

Min store jekk er ikke lang nok til å jekke bilen opp bakfra eller forfra. Vil helst styre unna orginaljekken og kunne heve bilen raskt og enkelt for å sette bukker under.

 

På Minien kunne jeg fint bare bruke en planke under hele siden på bilen og jekke opp (se den blå jekken og planke). Hadde jekk nært jekkfeste da. Er ikke så sikker på at det går på en relativt tung E36. Jeg har ihvertfall ikke lyst til å gamble på å bøye inn kanaler eller noe. Såg klipp på youtube for at dette gikk fint på Minien og var vist mange andre som gjorde det slik.  :)

31_846819001_xl.jpg

 

Jeg var ikke så nøye med Minien, men den ble ikke så værst under etter litt oppshining. Kommer nok til å gå over M3n med tiden. 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til og få bygd om kassen som står i bilen nå, da vil bilen fortsatt ha sin originale girkasse med 117.000 km. :)

Arbeidet er og legge opp alt til clutch pedal osv.
Har handlet inn alle deler som trengs for jobben, nytt. Så satser på det blir bra og bilen er klar til neste vår og Bmw banetreff :)

 

Har også tenkt på slike jekkstenger, så oppdater med hvordan di funker om du kjøper :) Finnes kanskje rimeligere på Ebay?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...