Gå til innhold

E36 M3 3.2 - Min bil og informasjon rundt modellen - E36 nybilpriser i Norge


 Share

Anbefalte innlegg

Gratulerer med en veldig interessant tråd som også holder en ordentlig standard (slikt liker vi). Jeg liker også at du spesielt fokuserer på E36 M3. Den har i de senere årene kommet litt i skyggen av E30 M3 og E46 M3, men dette gjør den bestemt ikke mindre interessant med tanke på hva man får for pengene og "smiles pr. hour" når man kjører den. Litt mer om dette her: http://bimmers.no/page/articles.html/_/bimmers/e36-et-tilbakeblikk-r60

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått valget mellom E36 M3 3,2 og E46 M3 så hadde jeg definetivt tatt E36en. Er mange grunner til det, først og fremt fordi ytelsene er veldig like. Men også fordi E36 er en mer "analog" bil, det synes jeg har en sjarme over seg som jeg synes kler en slik type bil. Men jeg er der at jeg godt kunne hatt en sedan også, kanskje ikke Cab men en sedan kunne jeg fint levd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd og fin bil.

 

Kjekt at det kommer flere entusiast tråder for E36 M3 her på forumet.

 

Kommer til å følge med her på hva som legges ut.

 

Jeg er stor fan av M3 og mener det er en bil som kombinerer kjøreglede og nytteverdi på en god måte.

E 36 M3 med sin tidløse design og byggekvalitet er jo fortsatt en flott bil å se til samtidig som den kjører bra.

 

av gamle M modellene så er det den jeg liker best.

 

Stor tro på at M3 E36 blir en klassiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve å komme tilbake til flere av kommentarene her når jeg har mindre betennelse i fingre og håndledd. Det kan ta sin tid. Frem til da så får jeg legge igjen noen ord fra andre enn meg. :)

____________________

 

The best-handling car in America

I 1997 gikk Amerikanske Car and Driver på jakt etter "Best handling car" uansett prisklasse.

Bilen som kom ut på topp var M3 3.2. :) (Amerikansk utgave riktignok)

1997-bmw-328i-m3-photo-166229-s-original

 

Den 10 siders store testen som PDF kan leses/lastes ned her.

 

Noen bilder fra bladet:

gallery_40647_434_590676.jpg

 

Resultater:

gallery_40647_434_339608.jpg

 

gallery_40647_434_19125.jpg

 

Totalscore på 96/100!

 

Dette feiret BMW med å lage et reklamebilde. :)

f2f9b8a770cfe3f4c7ebd7a6f4205cc4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)

 

Fortsetter med litt gamle presse relaterte innlegg fra andre siden av dammen. Skulle bare skrive et kort innlegg, men som ofte....

 

E36 mottakelse i USA

 

Motorweek video anmeldelser

Motorweek sier blant annet følgende om M3n. "One of the best handling cars that we`ve ever driven.” 

 

Og når jeg først er innom gamle E36 Motorweek klipp. Her er det bare å velge å vrake mellom retro anmeldelser. 

MotorWeek | Retro Review: '92 BMW E36 325is Coupe

MotorWeek | Retro Review: '92 BMW E36 325i

MotorWeek | Retro Review: '93 BMW E36 318i Sedan

MotorWeek | Retro Review: '96 BMW E36 328i Sedan

MotorWeek | Retro Review: '96 BMW E36 318ti Coupe

MotorWeek | Retro Review: '99 BMW M Coupe

 

 

E36 på topp 10 listen til Car and Driver

Som nevnt, Car and Driver kåret E36 M3 3.2 til best handling car uansett prisklasse i 1997. Men E36 ble generelt veldig godt mottatt i alle år.

Modellen var inne på topp 10 listen deres hvert eneste år fra 1992-1999. 7 priser, 7 år på rad.

Til sammenligning, Mercedes hadde kun en bil på listen ett av disse årene. SLK i 1997. 

Audi fikk A4 på listen fra 1997-1997.

Sammenlignet med andre BMW. E30 var aldri på listen. 5-serie var først inne fra 1997.

Resultater og mer om listen her.

 

 

M3 bruker anmeldelser fra Kelley Blue Book

Siden jeg har vært innom litt av den positive presse mottakelsen E36 fikk i USA, så kan vi også se litt på hva brukere synes.

E30 er for gammel til å være med på listen.

E36 M3 (3.2) har en rating på 9,6/10. Basert på 141 bruker anmeldelser frem til i dag.

E46 M3 har en rating på 9,4/10. Basert på 202 bruker anmeldelser frem til i dag.

E90 M3 har en rating på 8,9/10. Basert på 71 bruker anmeldelser frem til i dag.

 

Det er nok ganske trygt å si at E36 jevnt over var en godt mottatt bil av presse og av folk som har eid E36 M3 selv om den amerikanske utgaven bare hadde 240hk i M3 utgave.

I Europa derimot så fikk vi 286/321hk i E36 M3. Vi fikk både i pose og sekk med andre ord. Men var det nok til å blidgjøre pressen på denne siden av dammen? Mer om det en annen gang. 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 mottakelse i Europa

 

Som sist så fokuserer jeg mer på M3. Car Magazine hadde mye godt å si om M3 3.2, men samtidig var ikke alt helt perfekt. De testet den opp mot 328I og skrev følgende; "At around £37.000, this BMW must be the performance car deal of the decade. Anything that comes close, while offering similar comforts, is at least 10 grand more. If you can stretch your wallet, go for the M3.

But let`s close the rapture with this thought. Crushingly competent as the M3 has become, It`s a shame that is newfound maturity has squeezed out the glorious handling balance the made the original, 1986 M3 so great. That`s the sort of thing that happens if you try to broaden a car`s appeal. The good news is that this M3 is a good deal less compromised than the outgoing one. It`s also the fastet-accelerating production BMW ever."

 

Flere skannede sider fra bladet kan leses her. (noe mangler)

7.jpg

 

Det at en ny generasjon M3 har manglet noe opp mot orginalen, eller forgjengeren er forøvrig ikke noe nytt om vi ser tilbake i tid. Det fenomenet er noe Chris Harris skriver om her i 2015 når han tar en gjennomgang av alle modellene.

For de som ikke ønsker å lese om alle generasjonene. Han begynte med E30 for så å gå videre til E36 hvor han skrev følgende:

“It was replaced by the E36 M3 in 1992 and, surprise surprise, the motoring media decried the loss of the ‘real’ M3 conveniently ignoring a far superior inline-six giving a big performance advantage and a very competent chassis. The M3 had allegedly gone soft; it was no longer a racing car for the road – not that the E30 ever felt like one in the first place, but hey, why let facts get in the way of subjectivity. There was one justifiable point of criticism though – the 3-litre E36 M3 had a horribly slow steering rack. But they fixed that in the later 3.2 version.
Drive a 3.2 E36 M3 Coupe back-to-back with a 2.3 litre E30 M3 and you might just struggle to understand what all the fuss over the early car was about.”

bmw-m3-family-45-750x499.jpg

 

Chris harris er ikke den eneste som i moderne tid har tatt et tilbakeblikk. TopGear (UK Magazine) hadde en gjennomgang av 3-serien i forbindelse med 40-års jubileumet i år. Man kan begynne å lese her, eller gå rett til E36.

Folk får dra sine egne konklusjoner, men jeg sitter ihvertfall med inntrykket av at E36 var en av favorittene, om ikke favoritten?

Her begynner artikkel forfatteren med - ”Oh my word, this is a magical car.“

Avslutningen - “ I remember testing the E36 when it was new. The magnitude of the step from the E30 left us breathless. The sheer ability and competence of the new 3-Series carried all before it. But it also had character and emotion.

This was the car that really built the reputation of the 3-Series. It never had such a big lead again. “

3seriesmain.jpg?itok=wlfJcuS9

 

Tilbake i tid. Tre år etter at amerikanske Car and Driver hadde kåret E36 M3 3.2 til Best Handling Car, tok TopGear (tv programmet) en liten test i jakten på "Best Handling Car". Da var E36/7 (E36 Roadster) med.

Tiff Needell trenger vel ikke noe introduksjon. Mark Higgins som også var med på testen har vunnet British Rally Championship 3 ganger og er i dag noe kjent som stuntsjåfør fra James Bond filmer, Fast and Furious 6, etc.

Den gjorde det ikke så værst kan vi si. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder meg som har vært fan av E36 i endel år nå, å se at det er flere som liker bilen.

Inntrykket mitt er at BMW-folk liker E36 minst av alle modeller (Gjennomsnittlig), men er det sant? Vet nå ikke helt.

 

Det jeg vet derimot, er at E36 M3 er en av de bilene som ligger på topp hos meg, og fikk jeg velge en valgfri M3 så hadde E36 stilt sterk!

Det kan selvfølgelig ligge noe i det at min første bil var en E36 318is Coupe.

 

Fantastiske biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...