Gå til innhold

E36 M3 3.2 - Min bil og informasjon rundt modellen - E36 nybilpriser i Norge


 Share

Anbefalte innlegg

Gratulerer med en veldig interessant tråd som også holder en ordentlig standard (slikt liker vi). Jeg liker også at du spesielt fokuserer på E36 M3. Den har i de senere årene kommet litt i skyggen av E30 M3 og E46 M3, men dette gjør den bestemt ikke mindre interessant med tanke på hva man får for pengene og "smiles pr. hour" når man kjører den. Litt mer om dette her: http://bimmers.no/page/articles.html/_/bimmers/e36-et-tilbakeblikk-r60

 

 

Det gleder meg som har vært fan av E36 i endel år nå, å se at det er flere som liker bilen.

Inntrykket mitt er at BMW-folk liker E36 minst av alle modeller (Gjennomsnittlig), men er det sant? Vet nå ikke helt.

 

 

Lager et kapittel som er rettet litt mot kommentarene ovenfor jeg. 

Synes absolutt E36 fortjener litt mer (positiv) oppmerksomhet og omtale. :)

 

 

Kjøpsprossessen - Noen av alternativene

Jeg har allerede vært litt inne på kjøpsprosessen tidligere i tråden. Som jeg såvidt var inne på så var det ikke bare E36 som stod på listen over biler som ble vurdert, eller som jeg kikket på, men E36 M3 stod veldig høyt.

Jeg kan skrive noe ord rundt noen av de mer aktuelle eller interessante bilene. Håper ikke noe fremstår som nedtrykkende. Jeg trekker frem en del biler her fordi jeg liker de. :)

 

E30

Jeg har ikke kjørt E30 M3, "bare" 325I, så grunnlaget mitt for å uttale meg er noe begrenset. Jeg er stor fan av E30, men slik prisene er blitt så tror jeg MX-5 ND eller lett brukt GT86 kan gi mye av kjøregleden til en E30 M3 dersom man ikke trenger baksete/fullverdig baksete. Da får man en (relativt) ny og brukssikker bil med garanti. E30 M3 har sine fordeler, men det har de nevnte nye bilene også. Rent kjøredynamisk så spiller de på mye av det samme som E30 M3 og de fanger dermed en del av essensen til den bilen. 

 

Jeg tror E30 generelt har fått ekstra drahjelp som klassiker pga E30 M3 sin historie. Racing historien og det at bilen har blitt ikonisk har gjort at samleverdien er blitt høy. Det vet BMW og nesten hver gang de kommer ut med en ny "kompakt" M-bil så refererer de til orginalen og gir den litt publisitet i samme slengen. Hyggelig for de som eier en slik bil, eller har eid en når prisene har en gått opp, men for de som vil kjøpe en for kjøreegenskapene sin del så føler jeg samleverdien har overgått bruksverdien dersom man vil ha en fin orginal bil. 

Når det er sagt. E30 M3 er mye kulere og unik enn dagens "alternativer" så jeg forstår jo prisutviklingen også. :)

18gnnywhapyhajpg.jpg

 

E21

Forøvring så har jeg inntrykk av at E30 har fått så mye oppmerksomhet som klassiker at den ikke bare overskygger E36, men E21 også. Kanskje litt pga at E21 karosseriet aldri fikk en M utgave? Det er nesten alltid snakk om E30 eller senere generasjoner til tross for at det var bygget over 1,3 millioner E21.

E21 323I med 143hk var kraftigste og grommeste utgaven av E21. Den ble solgt fra 1978-1983.

DSC08825.jpg

 

 

Porsche 911 (993)

Jeg såg også på andre mer sportslige biler fra 90-tallet. Fra Porsche nærmere bestemt 964. Men jeg trekker frem 993 som ble produsert samtidig som E36 M3 3.2 bare for å sammenligne litt tall fra en sportsligere bil i samme periode.

M3n har flere hester 321 vs 285hk (for siste versjon av Carrera ).

911 hadde større motorvolum med sine 3,6 liter og trolig mer (tilgjengelig) dreiemoment.

Begge bilene har flott motorlyd på hver sin måte, men når det kommer til turtall så var E36 M3 3.2 et godt hakk høyere oppe. Maks effekt på en 95 modell 993 kom allerede på 6100rpm mot 7400 for M3n.Turtallsperra var på 6700 for 911 og 7600 for M3n. (Porsche tall herfra)

M3n er en hakket større bil (sett bort fra at 993 fra 96 og utover er bredere). Krasj sikkerthet, bagasjeplass, plass til store ting og fullvokse personer er (langt) bedre i M3n. Man skulle dermed tro at den var langt tyngre en den mer sportsorienterte Porschen. Men den veier ikke så forferdelig mye mer, 90kg.

Til sammenligning så veier dagens M4 165kg mer enn dagens 911.

Alt i alt så er disse bilene veldig like med tanke på akselerasjon, hvor siste generasjon 993 har en liten fordel fra stillestående.

Når det kom til kjøreegenskaper så kan man enten velge å verdsette den "unike handlingen" til 911, eller gjøre som Car and Driver og konstatere at M3 har bedre handling.

993 var produsert i over 68.000 eksemplar mot over 71.000 for M3n. Tilnærmet like "eksklusive", forutsatt at man ikke velger å ekskludere alle de amerikanske E36 M3 som stod for ca halvparten av M3 produksjonen. 

Disse bilene er på flere områder noenlunde likestilt. Til tross for det koster 993 omtrent dobbelt så mye som E36 M3 3.2, om ikke mer. Jeg synes E36 M3 fremstår som et kupp i forhold så lenge man ikke er ute etter en (like) ikonisk bil.  :)

1Sq9gpj.jpg

 

E46

Dette er en av mine M3 favoritter selv om jeg bare har vært passasjer på banekjøring.

E46 M3 har sine fordeler over E36, men samtidig så er det mange ting jeg setter pris på med E36 over E46.

Jeg har forøvring skrevet noe i denne tråden om E46 og spesielt Porsche 911 (996) "Valgets kval Bmw E46 m3 eller Porshce 996 c4s? Prøvekjørt og greier ikke velge."  Så jeg føler ikke for å gjenta meg for mye om den, eller 996.

 

 

clean-bmw-e46-m3-goes-for-new-suspension

 

 

Andre biler

Utover 911 kunne jeg gått innom andre biler også. Honda NSX, BMW Z-biler og diverse andre modeller, men jeg begrenser meg litt.

Jeg har eid en "fattigmans" NSX, Toyota MR2 Roadster.

"Fattigmans" 911, Porsche bobla som såvidt har vært nevnt.

Min E36 318ti M-tech var til en viss grad "fattigmans" E36 M3.

Jeg synes NSX er en bil som absolutt er verdt pengene, men M3 fristet meg mer når jeg skulle ta hoppet til en "fullblods" bil. NSX er også veldig upraktisk sett opp mot de fleste biler.

Honda-NSX-2.jpg

 

E36

Siden E30 har fått såpass klassiker status og siden E46 fremstår som attraktiv bil for så mange, samt at den er nyere med tilhørende høyere engangsavgift så faller E36 fint inn og ned mellom de to prismessig. Det passer meg helt fint siden jeg liker modellen godt.  :) Ofte er det jo slik at bilen man vil ha er den dyreste.

Når det kommer til hvilket karosseri som er mest likt. Jeg tror E36 per i dag er det minst ettertraktede karroseriet om den settes opp mot E30 og E46. Pris er jo ofte noe som gjenspeiler hvor godt likt en bil er. Når det er sagt, E46 er nyere og har mer engangsavgift, så det er også naturlig at de er noe dyrere. Jeg har likevel inntrykk av at E46 er verdsatt høyere enn E36. De fleste E46 med noe motor holder seg jo veldig godt i pris.

Samtidig tror jeg at på verdensbasis så har E36 blitt litt neglisjert pga den amerikanske modellen. Amerikanske medier har naturlig nok ikke så mye fokus på E36 M3, og jeg tror visse medier fra europa har hoppet litt på den trenden for å være tilpasset verdensmarkedet.

De 45 europeiske eksemplarene av E36 M3 3.0 som de fikk i Canada har en helt annen status.

I USA er E30 blitt den lette og agile klassikeren med racing historie mens E46 er bilen om man skal ha mer krefter og grom rekkesekser lyd. E36 M3 faller nok mellom to stoler siden M-utgaven de fikk er litt som en "328IS" med M-styling. Spesielt i USA så laget nok E36 vei for E46. Når E46 kom så kunne ikke folk klage særlig over størrelse, vekt, ytelser. Den var mye av det samme, bare mer krefter. Jeg tror nok E36 sin noe manglende status som halveis M-bil har gjort at E46 fremsto langt bedre der borte.

Fra mitt ståsted så har europeiske E36 M3 3.2 noe av størrelsen og den analoge følelsen til E30. Samtidig som man får det meste av kreftene til E46 M3. Vinn vinn i min bok! :) Når prisen på toppen av dette er lavere så ble valget enda lettere.

 

Karosseriet har hatt litt dårlig stempel siste 10år+, innvandrerbil, ihjelstyla biler, ungdomsbiler, herjebiler, etc. Men nå som de begynner å dra på åra og mange av bilene er oppbrukt, så tror jeg inntrykket av E36 gradvis kommer til å bedre seg. Jeg synes allerede det er blitt ganske bra jeg. :) Enda bedre blir det nok.

Ellers så kjørte jeg E36 318I når kebab stempelet var på det høyeste. Jeg var stolt over bilen jeg, den bar 318I merket med stolthet. Jeg kjøper ikke en bil basert på image men pga kjøreegenskapene og totalpakken bilen tilbyr.

Kun fordi E36 er litt i skyggen av E30 og E46 gjør ikke modellen mindre interessant med tanke på hva man får for pengene, eller "smiles pr. hour" som Fredrik sier så fint. Heller tvert imot vil jeg påstå. Tidene endrer seg også, uansett hva som skjer med E36 i fremtiden så er det ihvertfall en bil som ligger meg nært.

Kun fordi en modell er mindre likt, så betyr ikke det at mange ikke liker den veldig godt. :)

 

Naturbilde fra tidligere i sommer hvor bilen min "lurte" seg med. 

IMG_4716_small_zpsqdb9dfou.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra du kommer med BimmerR.

 

Jeg har lenge syntes det er synd at E36 har blitt stempla som en "kebabtralle", "Pakkisbil", "Plastikkvogn", osv.

E36'n er som alle andre BMW'er ingeniørkunst, og er en svært pen bil, med svært gode egenskaper til å være designet på 80-tallet og produsert på 90-tallet.

 

Det må være en av de bilene som har fått mest ufortjent stempling over årene. Såklart, det har vært mye av disse bilene som har blitt ødelagt av både norsker og innvandrere, så det er jo ikke uten grunn mange kaller de det de kaller de.

 

Men en godt holdt E36, men rett utseende, og spesielt hvis det er en M3, er i mine øyne like mye verdt som en gammel E21, eller en E92 M3 :) Samme gjelder de andre modellene fra 1-serien til X-serien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 er i dag i stor grad der E30 var i 2008/2009. Dem har egentlig truffet bunnen, og jeg tror man vil se en prisøkning neste årene. Skal man ha M3 bør man handle nå. Mange biler har blitt bytta i vrakpant, andre er rusta forbi det punktet hvor normale mennesker ser seg bryet med reparere. Spessielt mtp traversinnfestninger, jekkfester og bakre del av hjulbuene. Likt med E30 tror jeg vi snart er i den fasen hvor man faktisk innser hvor lite bra eksemplarer som egentlig går langs veiene, og med økende interesse også stigende pris.

 

Eier både E30 og E36, har ikke skrudd allverdens E30 enda, men E36n min har jeg hatt i molykyler. Mange bra løsninger i e36, men kvalitetsfølelsen matcher i mine øyne ikke e30. Spessielt mtp interiøret, og små ting som dørhengsler etc. Ting er enklere i E30, men i lik stund mere forseggjort. Dette er derimot ikke overaskende, siden E36 interiøret tydelig var ett pioneerprosjekt for de følgende modellene som E39, E38 og spessielt E46 som bærer samme linjene spessielt i dashbordet.

Endret av Håskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott den bilen! Føles nesten som en ny bil, alt ser strøkent og fint ut bortsett fra litt gummilister som du har/holder på å bytte ut. Rart å tenke på at en bil fra 1997 kan se så bra ut og være i så god stand, vet den har få kilometer på hjula, men likevel :) Glad på dine veiene og mine siden eg har muligheten til å ikkje bare se bilen på bildene. Får gratulere så mye her på forumet også med et prakteksemplar av en E36 3,2l M3 som eg håper du holder på i mange år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk Ole.

Rimelig fornøyd med tanke på alderen. Men er jo selvsagt litt pakninger, simmerringer, og diverse som drar på årene og som har godt av å byttes. Siden du nevnte det så kan jeg jo poste noen bilder av litt. Er vel litt mer slikt sånne tråder vanligvis brukes til. :P

 

Noen nye lister

Eksempel på før bytte..

Ugly..

IMG_5072_zpsc28xt7ib.jpg

Nye lister:

IMG_5080_zpsqbp0fzhj.jpg

Takk til min fetter (bimmerole94) som var med på å bytte de. :)

Ble veldig mye bedre. :)

IMG_7431_zpsjqyolbb2.jpg

 

IMG_7430_zpsdulfrplw.jpg

 

IMG_7428_zpsjnqwmqsd.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Julian. :)
Det kan umulig være meg du ser eller har sett kjøre der. Bilen min er ikke så ofte ute på veien og jeg kjører heller ikke der.

 

Ja, de listene må vel nesten byttes på alle E36 med tiden om de skal se bra ut.

Noen som har noe vidundermiddel (god silikonstift eller lignende) de kan anbefale for å best mulig bevare forskjellige pakninger og lister på bilen?

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående 911/993 og E36 M3...

993 har mye bedre byggekvalitet, og er utrolig mye raskere enn tallene skulle tilsi. En kamerat hadde en original 1994 Carrera 2 m/272hk, og den kjørte for eksempel ræva av en trimmet Sierra Cosworth. Det er noe eget med luftkjølte 911er - de har en sjarm man ikke finner i 3-serie, og de litt sketchy kjøreegenskapene er bare en bonus man setter pris på - den "Man against machine"-følelsen der man må jobbe litt ekstra er herlig. Jeg hadde en noe modifisert 1986 Carrera 3.2 jeg kjørte 25000km med, og jeg ble imponert av hele pakken. Den var kvikkere enn både min eks-E34 M5 Touring (med 100hk mer..) og min kamerat sin daværende E36 M3 3.2....

Det eneste negative jeg kan komme på med luftkjølte 911er er dårlig varmeapparat/ventilasjon og 915-girkassa pre-1987.   

993 er suverene biler, selv om prisene har tatt litt av. For 2 år siden fikk man greie biler for 360 000 kr, nå er de på 500 000 kr. Det er de ikke verdt, da kan man heller kjøpe en E46 M3 + en E36 M3 som vinterbil.  Fordelen med BMWene er at man kan bruke de hver dag uten å bekymre seg for mye for store verditap, og at deler/service er noe billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidrag Werther. :) Jeg er selv svak for (gamle) 911. Min sammenligning med E36 M3 var hovedsaklig bare for å sammenligne litt tall fra to biler i samme tid..

Klassiske 911 er noe eget og E36 M3 eller en 3-serie vil nok aldri nå helt opp til disse. (Ikke si det høyt mens bilen min hører på). Men som vi begge er inne på, når prisene er som de er så er det vanskelig å rettferdigjøre kjøp av en slik bil.

Prisene på 911er  er noe for seg selv. Selv visse nye RS Porscher går jo opp i verdi (i land der engangsavgiften ikke er som i Norge), eller holder seg ekstremt godt. Virker som samleverdien til de eldre Porschene har smittet over på de nyere bilene. Veldig spesielt.

 

Ble skrevet litt på Jalopnik rundt 911 priser for ikke så lenge siden. Why Do Used Porsche 911s Cost So Much?

"While I was working at Porsche and since, I have amassed a car history that now includes 21 vehicles, ranging from an E36 BMW M3 to a Ferrari 360 Modena to a Lotus Elise. And none of these cars – not one of these vehicles – has ever been able to do what my 911s could.

The Elise was reliable, but not comfortable – and it couldn’t carry four people or any luggage. The Ferrari was gorgeous and fast, but you couldn’t drive it every day. The M3 was fun and practical – but it didn’t have the look of a 911. My E63 AMG wagon, my Skyline, my CTS-Vs – they all had some fatal flaw that kept them just shy of the 911 on my “perfect car” measuring stick. And whenever anyone asks me what car I would own if I wasn’t buying crazy cars just to write about, the answer is always the same: a used Porsche 911.

So yes, I’m saying there’s a bubble. But I’m also saying that some of it might be justified."

 

Ellers interessant å høre at både du og Fredrik (i hans tråd), tidligere eiere av klassisk 911 gir inntrykk av at det koster mer enn det smaker, men til tross for relativt høye priser så er det mange som sikler på de. Meg inkludert. Så det er vel grunn til at prisene er som de er.

Det samme kan nok til en viss grad sies om E30 M3.

bmw-e30-m3-chasing-down-1974-911-will-ta

 

Apropos klassisk 911 og "oldschool" M3.

9wyep.jpg

 

Test her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da har du en klone kjørende rundt i Bergen's området :)

Samme farge og like hjul ser det ut som.

 

Det har gått en ganske lik, om ikke helt lik i Bergen i noen år. Hvert fall 2 år. Stort sett fått øye på den rundt Biltema Sandsli, bortover mot Flesland og rundt om der. Sikkert den du har sett :P Vet ikke sikkert om det er en M3, da! 

 

Ellers...

Herlige biler, både å kjøre og å se på  :) Tipper du er fornøyd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...