Gå til innhold

Erling sin f10 525d


Anbefalte innlegg

Værsågod Forumister :D
Her er mitt bidrag til forumet: min nye, brukte BMW
Det er  ca. 15 år siden sist jeg kjøpte en Bimmer, og dette blir min tredje.

(Jeg oppdaget etter å ha lagt inn tråden, at du trenger de 7 siste siffer i understellsummer, som er C558411, hvis du klikker deg inn på utstyrs linkene under )

- Modell:      F10 525d Sedan.
Link til alt utstyr:  http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html
- Motor:       N57D30U0 (3,0 liter rekkesekser på 204 hk & 430 nm. 
Link:  http://www.bmwarchiv.de/m-code/n57d30u0.html
- 8 girs Steptronickasse:  
Link: ZF 8HP45   https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission#List_of_ZF_8HP_variants

Produsert: BMW Werke AG Dingolfing, Tyskland. Link  http://www.bmw-werk-dingolfing.de/dingolfing/htdocs/lowband/com/en/
-Prod dato: 22.06.2010
-Førstegangs registrert: 01.07.10 (Norge,  Bavaria Oslo)
-Registrert på meg: 27.07.2015 ( jeg er andre eier, via Bavaria Oslo)

 

IMG_0547 (640x480).jpgIMG_0551 (800x600).jpg
(Imperial blå lakkfarge med 245/45 R18 hjul. Kommer flere bilder, etter lakkpleie jobben)

 interiør.png
(Brosjyre bildet som ser ut som min bil, men min har  litt lysere og varmere beige/gul hudfarge).

Hvorfor jeg kjøpte denne i diesel?
Liker 3 liters turbodiesel motoren. Hatt én før.
Jeg liker best å kjøre bakhjulsdreven bil og ville også ha «stor-bil-følelse».
Da er det ikke så mange å velge i mellom.

👉Og så hadde jeg forbannet meg på at den skulle være en "norsk" Bimmer pga. "kaldt klima versjon" S842A  + Webasto,  blå sedan, EDC  fjæring oppsett og komfortseter i lys skinn farge!
kode 842 kaldklima-versjon som inneholder blant annet:
-kraftigere varmeapparat
-kraftigere batteri
-dynamo som lader mer
-oppvarmede dørlåser, spylerdyser og sidespeil
-oppvarmet dieselsystem som sørger for å øke dieselens flyteevne i kulden betraktelig
-isolert veivhusventilasjon slik at den ikke skal fryse når det er mange minusgrader.

Sedan var viktig for valget.
Jeg er dyktig lei av å kjøre "touring", "avant" og andre stasjonsvogn / combi varianter. 
Når du kjører BMW, og kan velge, bør du velge sedan. Det fortjener merket.
Utrolig stille i kupeen.

Det finnes ikke bedre trygghetsfølelse  når du kjører bakhjulsdreven bil, enn når bilen «kommuniserer» om hvor «grensen» går før hjulslipp osv., samt jeg er lei av å konstant sitte og finjustere kjøreretning pga. forhjulsdrift.
Firehjulsdrift har jeg hatt ( S6 Avant Quattro), og jeg sier bare: « aldri firehjulsdrift igjen». ( ref. ovennevnte forklaring)
Jeg har også fremdeles til gode å stå fast pga. bakhjulsdrift. 

(Hvis du vil se utstyret, kan du klikke deg inn på linkene øverst i tråden.)

Hva som  skal  gjøres? Ikke mye, men det vil koste meg litt kroner:

- Full software inkl. navi oppdatering hos Bavaria Økern.( utført i aug. -15
- Understell behandling "'fluid film Lanolin' hos Buskerud Antirust i Lier (utført i aug. -15).
- Understell behandling fornyet + påkostet 'premium' ( utført19 mai -17)
- Lakkpleie 'Steg 1' bestilt hos 'Talset Autocare' i Drammen.  (utført sept. - 15  inkl,  'Steg 2' ).
- Lakkpleie igjen hos Talset. lakkfornyelse / polering  / 'coating' (utført 27 mai -17)
- Lakkpleie igjen hos Talset. Coating oppfriskning 4 april 2019. Talset skrøt av hvor bra coatingen fortsatt er.
- Lakkpleie igjen hos Talset. Coating oppfriskning  21. april 2020. Talst er forbauset over hvor bra coating holder seg.
- Skinn + interiør pleie hos Talset 21. april 2020.
- Reparert 2 lakkrust blærer hos 'Auto-Skade Terje Schie AS'  ( sinkslip reklamasjon). ( utført okt. -15)
- Litt mer hester / nm.? (Nei, trengs ikke. Råsterk nok! Slitasje på drivverket vil heller ikke tåle det på sikt. Neste eier vil sette stor pris på det!!!)
- M-sport front spoiler? ( Nei, ombestemt meg. Liker den slik elegant. Synes M-spoiler på denne F10, ser 'tung & traurig' ut)
- Skifte ut sommer 'RFT' dekkene med 'ikke RFT' dekk. (skiftet i 1 uke i april 2018; Michelin Pilot Sport 4 :!:)
- Stoffgulvmatter

Til slutt litt erfaringer.
Fenomenal, vidunderlig kjøre maskin.
Tung som bare det i "komfort" modus ( EDC) på motorvei, men når du legger inn Sport eller Sport+, blir det som å kjøre en helt annen bil. Dvs.: Kjappere, stivere og veldig retningsstabil.

Dette blir bra!

Hilsen Erling  :clap:

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en interessant videosnut fra "produksjons båndet" og biltest hos Dingolfing, BMW fabrikken som produserte bilen min.
Ser ut som det er min bil de holder på med å klargjøre? :evillol: 
Imperial blå med komfortseter i lyst beige/gult skinn. 


Fra en stor og tung metall plate rull til fis ferdig f10

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom tråden ja, veldig flott og informativ :) Ser ut som en veldig ryddig bil du har fått deg her, ryddig historikk har den også ser det ut som. Ser frem til å se flere bilder av vidunderet og følge med her i tråden.

Får vel si velkommen i F10/F11 Fan Klubb, skal godt gjøres å ikke like disse bilene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen er utstyrt med S2VHA intergral aktiv styring.

Formidabel kort svingradius, men er det noen som har erfaring med dette?
Jeg har ikke kjørt med før.
Jeg er litt usikker på det hele opplegget. Spesielt på vinterføre.

- noen som har erfaring å komme med på dette tema?

https://www.youtube.com/watch?v=XLoIo_uAIkc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var suverent å høre om Intergral aktiv styring.

Har nå avtalt bilpleie jobb hos Talset Autocare, torsdag 3 september. http://www.talsetautocare.no/ & https://www.facebook.com/talsetautocare/info?tab=overview

1-stegs polering som fjerner vaskeriper og hever glansen igjen.
Da er det "Swissvax" voks som lakkbeskyttelse.
Inkludert er behandling av utvendig plast, dekk og felger samt "rute forsegling".

Jeg har store forventninger til denne jobben. Faktisk er firmaet det dyreste jeg fant da jeg sjekket litt rundt. Omdømme teller, ikke sant?
Bra det blir gjort nå før høsten og vinter setter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med ny brukt BMW :)

 

Ser ut som en bra utstyrt variant med god motor som er vel en av de siste 3.0 525d.

 

Talset er dyktig, sett mange bra resultater på DCN fra han.

 

Hvilken Swissvax voks skal legges på?

 

Du får nok en utmerket jobb med en sånn pakke, er ikke det samme som å gå til vaskesjappa på hjørnet liksom. Detailerne slik som Talset er svært så nøye og regner man over timeforbruket vil nok timeslønna være litt lav. Men jeg mener hvis man ikke kan gjøre det selv så bør man få proffe folk til å gjøre det, og da må man betale.

Det er billige riper å få om man leverer bilen til vask for "199kr". Bra valg!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med ny brukt BMW :)

 

Ser ut som en bra utstyrt variant med god motor som er vel en av de siste 3.0 525d.

 

Talset er dyktig, sett mange bra resultater på DCN fra han.

 

Hvilken Swissvax voks skal legges på?

 

Du får nok en utmerket jobb med en sånn pakke, er ikke det samme som å gå til vaskesjappa på hjørnet liksom. Detailerne slik som Talset er svært så nøye og regner man over timeforbruket vil nok timeslønna være litt lav. Men jeg mener hvis man ikke kan gjøre det selv så bør man få proffe folk til å gjøre det, og da må man betale.

Det er billige riper å få om man leverer bilen til vask for "199kr". Bra valg!! 

Takk for det Gorg.

Talset Autocare opplyser om at han bruker kun "Swissvax Shield".

Og påstår at denne gir best holdbarhet og gir i tillegg en bra glans, og at han har flere kundebiler hvor denne har holdt opptil 12 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I dag fikk bilen understell og karosseri fluid film - lanolinolje behandling hos 'Buskerud Antirust'. 

Den virkelig stinker 'sau' av oljen der den nå står i garasjen, men stanken vil være borte innen en uke, sier eksperten.
De sparer ikke på Fluid filmen, som sannsynligvis er noe av det råeste antirust og universalmiddel på markedet.
Beskyttet i 1,5 år før ny behandling. 

På bildene har de demontert  plater, som sitter montert på chassis/understell/gulv. Dette for å komme til med oljen
Kanal dekslene blir løsnet for å komme til propper.
Innerskjermer blir også løsnet, for at vi skal komme til med flexi slanger.

Totalt 58 skruer og 6 flexistifter ble fjernet i denne jobben med å fjerne beskyttelses plater.

post-39887-0-73352800-1440611036_thumb.j

post-39887-0-98335200-1440611050_thumb.j

post-39887-0-14729700-1440611060_thumb.j

post-39887-0-06534600-1440611079_thumb.j

Endret av Erling T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å se at bilen får beskyttelse og vedlikehold, det fortjener en bil av dette kaliber :) Det er nok veldig lurt å gjøre en sånn behandling, på F10 er jo stort sett alt under bilen plast og deksler (som jeg har satt inn med plastfornyer, ikke rart noen tror det har klikket for meg). Bak disse dekselene kan jeg se for meg at det samler seg mye grums vinteren igjennom...

Tommel opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talset gjør en knalljobb [emoji3]

Tok 2 steg ifjor, da med Gtechnic.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det var en god referanse for Talset du ga, Makky123. 

Det trengs en god bilpleier nå, for bilen ble virkelig super super skitten etter all luftblåsing og oljesprøyting i 'kriker & kroker' på understellsbehandling ved Buskerud antirust. 

- Hva går 'Steg 2' ut på da?

- Og hva er Gtechnic?

På vedlagte bildet ser du den demonterte plastplata, som ligger under motor.

Den avslører gammel oljelekkasje, som er blitt stoppet / reparert. 

Hvis jeg ikke husker feil, er dette med oljelekkasje fra motor en svakhet på denne motor, som repareres på BMW regning.

Denne bil er tydeligvis reparert, for det var gammel olje på plata, ikke fersk.

Atter ett bevis for at det lønner seg å følge service på merkeverksted, noe denne har gjort.  :headbang:

post-39887-0-31367900-1440670991_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...