Gå til innhold

Min biltråd - E46 M3 SMG og I3


 Share

Anbefalte innlegg

Takk for positive tilbakemeldinger :)

Er litt gamle bilder av E39, emblemer er på plass ;) Er utrolig fornøyd med begge bilene! E39 er en ypperlig allrounder, perfekt bruksbil, bra komfort, stille, god plass og nydelig å kjøre. M3 er et friskt pust innimellom, sportslig men samtidig ok komfort. Det blir faktisk en god del langkjøring på M3, vi pleier å ta den når vi skal på helgeturer osv.

Du har helt rett Evopower, disse diffene har betegnelsen M-variabel diffsperre. M5 E60 har faktisk også slik differensial har jeg lest. Det som skjer er at det blir en backlash på høyre aksling, denne blir bare større og større og til slutt meget merkbar slik som min. Tok en video av slakken når jeg hadde diffen på benken, høyre medbringer hadde flere mm slark alle veier! Her er link til en litt dårlig mobilvideo, man hører klakkinga godt :P 

https://www.dropbox.com/s/epqvbx3pogb93jx/2017-10-14 15.36.23.mov?dl=0

Utvekslinga ble helt perfekt, 2500rpm i 5.gir gir 80km/t. I tillegg ble bilen utrolig artig å kjøre, spesielt med litt pådrag ut av sving på våt asfalt :D Så dette ble en meget fin oppgradering :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen lagerlyd selv om slakk og klunk absolutt var der. Tror nok man kan kjøre lenge med slakke før det smeller.

Angående 0-100 er jeg ikke sikker på om det er så veldig stor forskjell, jeg tror nok det er i mellomregisteret man merker det best. Bilen føles kjappere og mer responsiv enn før.

4.45 ja, jøss det må være korte gir :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har E39 vært på Mercasol understellsbehandling. Fikk skryt for standen under, men de påpekte også at det var bra jeg kostet på bilen dette nå, en vinter til og den lille rusten som var ville fått skikkelig fotfeste. De fant altså noen få plasser med rust, dette ble sandblåst og stoppet. Karosseriet er dermed rustfritt :D 8) 

Det de også påpekte er at dieselrørene er rustne i endene, der hvor dem går over i slanger. Dette er en lett fiks, lett tilkomst også. Så det må fikses etterhvert.

I dag morres gjennoppsto problemet med at langlysene henger seg konstant på. Når jeg fikk varme i bilen normaliserte det seg igjen. Det er vel LCM som fjusker regner jeg med. Noen som vet om man kan bruke SSS til å kode inn brukt LCM? Har hørt at den kun kan kode inn nye LCM, altså ikke overskrive VIN og km.stand på gamle LCM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Andreas_R changed the title to Min biltråd - E46 M3 SMG og E39 530D Msport manuell - Kjøpt I3! (og nytt hus)

Hei, her har det vært dårlig med oppdateringer.

Har vært en travel slutt på 2017 med nytt hus og skole ved siden av jobb.

Det har skjedd litt med bilparken, med ny I3 Maraton Edition på plass. Knallfornøyd! Hadde vært inne på tanken om el-bil en stund. Da vi kjøpte hus utenfor byen begynte det for alvor å bli aktuelt, og da jeg fikk nyss i at jeg kunne få levert en Maraton Edition med en måneds leveringstid med gunstig finansiering var det bare å slå til. Overtok den rett før vi overtok huset, i slutten av oktober. Har til nå kjørt ca 2500km. Har ikke fått tatt noen bilder enda, her er jo bekmørkt hele tiden nå for tia. Men det kommer. 

Eneste "oppgradering" på I3 er en keramisk lakkforsegling som ble utført så godt som med en gang vi overtok bilen. 

Over til de andre bilene, M3 står på vinterlagring og E39 står nedsnødd ute.. Blir stort sett bare langkjøring på den nå når vi bruker I3 til daglig. Har fått en kraftig during / ulyd fra understellet på E39, tror det er venstre hjullager bak som har takket for seg. Så det må fikses, vurderer å få bilen på EU-kontroll snart for å få sjekket om det er andre ting som må tas samtidig. 

 

Så bør jeg vel innse at vi nå har en bil for mye... 2 biler som nesten ikke blir brukt er bortimot galskap. Så jeg har så smått begynt å se på forskjellige alternativer, men for å få noe som til en viss grad matcher begge bilene vi har i dag så blir det en dyr affære. Så jeg har prøvekjørt et par 3 biler for å begynne et sted:

2018 BMW 440i: Fantastisk bil. Men for dyr.

2010 Audi S4: Fin motor (tunet, 450hk) men likte ikke DSG. Og den er jo 8 år gammel nå. Så det ble ikke.

2013 BMW 535ix sedan: Nydelig bil, fin å kjøre men føltes tung og hadde feil interiør.

Så inntil videre slår jeg meg til ro med alle 3 bilene, en til hver anledning :) Så får vi heller se til våren. Vil tro begge bilene er forholdsvis lette å selge, så det gjelder jo bare å bestemme seg. 

 

Til slutt slenger jeg med et bilde av I3, E39 og det nye huset :) 

 

 

5a5507e40ef71_Fil09_01.2018191356.thumb.jpeg.e4c5153c50496f3b43085dfc557dc895.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da var det tid for en liten oppdatering. Har hatt en skikkelig påkost av slitedeler på E39. Alt begynte med EU kontroll som gikk som forventet, hjullager høyre bak måtte og bremseslange venstre foran måtte byttes. Jeg fant ut at dette skulle jeg gjøre i garasjen hjemme. M3 ble dermed henvist til gårdsplassen for en periode, heldigvis har det vært stabilt vintervær slik at det var ingen fare.

Deler som ble kjøpt inn:

  • Hjullager bak begge sider
  • bremseskold bak
  • lenkarmer bak
  • lenkarmer foran
  • bremseslanger foran

Det viste seg å være et slit å få drivakslingen ut av navet, jeg presterte derfor å ødelegge den ene. Fikk dermed tak i en brukt drivaksel for 500kr, kunne vært verre.

Her er noen dårlige bilder:

5ac523e4e4ef3_2018-02-0918_13_29.thumb.jpg.eded0ee491a25c69fe3e52db4e82cf25.jpg

2018-02-09_19_06_00.thumb.jpg.73beca7e0edfb22d814b88942a3b06fb.jpg5ac524b153701_2018-02-1420_34_22.thumb.jpg.61672d0bcfb811a02dac1e304eac2a23.jpg

 

Jeg fant ut at jeg skulle ta en service på motoren samtidig som bilen stod på bukker. Dette eskalerte også, i og med at jeg hadde en del deler liggende. Følgende ble derfor utført:

  • Byttet olje og filter
  • Byttet alle trykkslanger fra turbo til innsug 
  • Byttet alle vakumslanger inkl vakumakkumulator
  • renset innsug (ikke swirlflaps på denne, innsuget så faktisk ikke så verst ut)
  • Montert EGR block off og komplett fjerning av EGR system
  • Ny multireim og løpehjul

Jeg må si at motoren drar jammere og er litt mer villig enn før. Demonteringen av EGR ventilen har nok bidratt til en bedre flow. 

5ac5277d35000_2018-02-1014_16_43.thumb.jpg.5c475fa2a785d140d97865e81061d62f.jpg

Men det stopper ikke her. I det kalde været som har vært nå de siste månedene har samtlige støtdempere frosset, noe som resulterte i mildt sagt elendige kjøreegenskaper. I og med at vi skulle kjøre 60mil i påsken var det bare å gå i gang. Jeg fikk lånt verkstedet til en kompis som har løftebukk for denne jobben.

Deler som ble kjøpt inn:

2018-03-17_10_23_48.thumb.jpg.6ada64771638fa448aa39d3e19984111.jpg

Litt skuffet over at framdemperne var av stål, trodde jeg skulle få Sachs aludempere foran også. Menmen. Kjøpte nye tårnlager og mansjetter i samme slengen også.

Jobben bød på en god del utfordringer,  dette blir siste gang jeg bytter dempere uten skikkelige fjærklemmer. De konvensjonelle billige biltema fjærklemmene duger ikke til dette. Men etter mye om og men fikk jeg det til. Måtte også investere i et skikkelig kuleverktøy for å få av endeleddet til styrestaget på et normalt vis. Så dette ble en skikkelig langøkt, men bilen ble som ny å kjøre etterpå. Nå er dermed E39en klar for mange, mange behagelige km til. Det vil si, jeg må nok bytte hjullagerne fremme også da de ikke var 100%. Men det er ingen fare enda.

Ellers holder jeg på med isolering og innredning av garasjen. Er i full gang med gipsing av vegger nå. Dermed har M3 fått sett litt snø i det siste. Men neste vinter blir det på stell med oppvarmet og trivelig garasje.

Avslutter med et et par bilder av bilparken etter påskens siste snøfall, vinteren er langt fra over her :P 

2018-04-01_09_56_28.thumb.jpg.274191c8d28f69529e193fd9fa5d6839.jpg5ac52a9b97bdc_2018-04-0109_56_31.thumb.jpg.f17dcb7dcf265ff404f257e38f4b3298.jpg22018-04-01_09_56_34.thumb.jpg.26f5d720f5e302e6de6daf2097da15ee.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Andreas_R changed the title to Min biltråd - E46 M3 SMG og E39 530D Msport manuell og I3
  • 7 months later...
  • Andreas_R changed the title to Min biltråd - E46 M3 SMG, E39 530D Msport manuell og I3 - 530D til salgs!
13 hours ago, Andreas_R said:

God kveld, fikk tatt en skikkelig vask av E39 og tatt noen nye bedre bilder. Bilen går på finn i kveld. Måtte også ta et bilde av bilene sammen i garasjen ;)

IMG_4505.JPG

IMG_4514.JPG

Der har du maskinpark! Regner med at det gjør vondt i sjelen av å mått bryte opp det paret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, S. Gunstad skrev:

Der har du maskinpark! Regner med at det gjør vondt i sjelen av å mått bryte opp det paret. 

Det stemmer, satt langt inne dette. Men nå blir det F11, fikk en godt tilbud så da måtte jeg slå til. Kommer til å savne E39. Dersom det blir en til E39 blir det en facelift M5!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

tar ikke m5 facelift i inbytte da :P

 

Hvor rått hadde det ikke vært med både M5 og M3 i garasjen!!

Kanskje en gang, men ikke nå. Får se når jeg går lei av F11 da!! :) 

For øvrig en meget pen M5 du har @Ingvaldsen ! Utrolig at den ikke er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Andreas_R changed the title to Min biltråd - E46 M3 SMG og I3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...