Gå til innhold

ABS-sensor til E39. Kjøpe original eller Bosch?


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

  • 8 months later...

Jeg har begynt å få periodevis ABS-feil med feilkode fra høyre foran. Begynner å lyse gult i ASC og ABS dersom jeg kjører over et hull eller en annen stor ujevnhet i veien med høyre forhjul. Varselslampene forsvinner dersom jeg skrur av tenninga, venter litt, og så starter igjen. 

Må vel få bestilt en sensor snart...

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Bare å håpe på at det ikke er abs hjerne feil...

Ja sant nok. Har troa på at det er sensoren. Det var veldig tydelig den første gangen at det kun var høyre forhjul som slo nedi et hull i veien, og så kom feilkoden i INPA fra høyre forhjul. Jeg tror ikke på tilfeldigheter...

Men selv en ABS-hjernefeil lar seg løse innenfor rimelighetens grenser tror jeg. Er vel bare å sende den til reperasjon/restaurering f.eks. her eller her.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg satt på den nye originale BMW-sensoren. 

Erfaringer:

  • Det var en drittjobb å få ut den gamle sensoren. Det meste festerelaterte er plast, og det gikk i fillebiter. Til slutt fikk jeg vippet ut den gamle sensoren ved å stikke et skrujern mellom hub og sensor og forsiktig vri litt, og da løsnet jammen meg det runde metall-kapselet som dekker baksiden av hub-en i samme slengen. Har aldri hørt om noen andre som har "fått til" det før.

 

IMG_1364.JPG

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for Bosch. Av ren nysgjerrighet når jeg hadde en gåen sensor foran så kjøpte jeg en Kina sensor på eBay og den har holdt i 1,5 år nå. Betalte 150kr. På andre siden har jeg koed sin billigste og den har holdt 2,5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Så var det i gang igjen, nå melder INPA feil på venstre foran. Er vel ikke så rart egentlig når den høyre foran var utslitt/ødelagt for et år siden. Skal hente ny original sensor idag og bytte i løpet av de nærmeste dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar ang min gamle e39 og abs sensorer.

Måtte skifte begge nav bak på bilen. Da måtte alt demonteres. Kun 1 uke etter at navet var skiftet fikk jeg feil på en abs sensor. Og 2 uker etter det igjen feilet den andre. Pussig?

Da var bilen gått ca 280kkm.

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke akkurat noe pent syn som møtte meg. Selvfølgelig var de 19 år gamle umbrakoboltene rustet såpass at 5mm umbrako var litt slarkete (og 5,5mm umbrako passet ikke)

IMG_2146.thumb.jpg.89b8a04e875b1f4fde01e8c1eff0bf16.jpg

Fikk av den ene, men den siste ble avrundet etter ca halvvegs (boltene sitter ganske hardt helt til rett før de er helt ute)

IMG_2147.thumb.jpg.0243d67c5ad05c1b024c3172f593ed1e.jpg

Jeg må ut og handle nye bolter naturligvis. Også får jeg bruke kvelden på å tenke på hva som er smartest for å få løs drittbolten :)

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...