Gå til innhold

Feilsøke elektronikk? Bremselampe e39


Desko-K
 Share

Anbefalte innlegg

Lager en ny tråd om dette, siden den gamle ble litt lang. Har nå hatt bilen inne på verksted så kan gi litt mer konkret info.

 

Bilen: 520i '97

Problemet: varsellampe for brems lyser. 

Bilde:

attachment.php?attachmentid=458987&d=140

Altså lampen med utropstegn ((!))

NB!

- IKKE ABS-lampe ((ABS))

- IKKE parkbremslampe ((P))

 

Følgende feil er utelukket:

- Slitte klosser

- Slitasjevarslere klosser

- Ledningsbrudd frem til slitasjevarslere

- Bremsevæske

- Nivåføler bremsevæske

- Defekt instrumentpanel (testet med nytt)

 

Bilen har vært på diagnose på offisielt BMW-verksted, og ingen feil dukket opp. Mekanikeren mente dermed at ABS-modul var lite sannsynlig.

 

Hvor går jeg herfra? Kan ikke la bilen stå på verksted og la de feilsøke til 1800kr/timen... 

Jeg fikk tips om å gå over ledningene til f.eks lysmodul (LCM).

Skal innrømme jeg er rimelig lost på elektronikk, men vil gjerne prøve å fikse selv - det er jo tragisk at bilen avskiltes kun pga en liten varsellampe (bilen gikk ikke gjennom EU pga dette).

 

Har noen tips til hva jeg kan gjøre, evt. en forklaring på hva som får lampen til å lyse, når så mange vanlige feil er utelukket?

Håper på svar :)

Endret av Desko-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka for ledningsbrudd til nivåsensoren? Vil dette skape samme varsellampe?

Ellers så er jo ABS modulen på E39 kjent for å være trøblete. Var mekanikeren 100% sikker på denne ikkje var defekt?

Er ikkje stødig på elektronikk eg heller så beklager visst noke er feil.

Sent from USS Enterprise

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka for ledningsbrudd til nivåsensoren? Vil dette skape samme varsellampe?

Ellers så er jo ABS modulen på E39 kjent for å være trøblete. Var mekanikeren 100% sikker på denne ikkje var defekt?

Er ikkje stødig på elektronikk eg heller så beklager visst noke er feil.

Sent from USS Enterprise

Jeg målte at det går 12V til ledningen som går inn i tanken. Så den skal være ok.

Mekanikeren mente at hvis ABS-modulen var defekt så ville de se dette i diagnosen. Og at defekt ABS-modul dessuten skal tennegul ABS-lampe og ikke rød bremselampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke om sensor er hele ved å måle pinnen fra lysmodul pinne 41 og mot jord, har du kontakt der så ligger sensor for bremsevæske mot jord = defekt hvis nok bremsevæske.

 

Det går signal om lite bremsevæske fra lysmodul via bus i bilen til instrumentet. Men vi målte vel 12V i kontakta på sensoren, da skal du ha både jord kontakt og 12v inni der.

 

Men hvis du er i området igjen så er jeg på Schmiedmann i morra hele dagen.

 

General: The back lighting of all warning lamp symbols and the automatic transmission range engaged together with the drive program selected is provided by LEDs.

Warning lamps

Required signal

General brake warning lamp

Lit red:

Instrument cluster detects “brake pad wear”

Brake fluid level signal via the I-bus from light check module

CAN-bus message "electronic brake power distribution (EBV)" failed from ASC control unit (must be coded as installed).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Får ikke kjørt bilen mer, pga den blir avskiltet + bot hvis jeg blir tatt. Så kommer meg ikke til Oslo. 

 

Nivåsensor skal være bra ifg. diagnosen. Og det går i hvert fall strøm dit

 

Jeg har funnet LCM og tatt den ut av plastikkcoveret. Men jeg vet ikke hvordan jeg sjekker om den er ok, er det bare å måle om det går strøm ut pinne 41?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså du må sjekke pinnen jeg sa mot jord, fordi det punktet jordes, det kommer ikke strøm ut der sånn sett. Du jorder en transistor som gir signal inn i LCM om at det er lite bremsevæske som så sender ut signal over i bus til KOMBI. (egentlig IKE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hatt mye rart med min også da Abs lampe og andre lamper ikke dukka opp også dukka de opp og masse greier, hoved problemet var speedo, byttet det og alt ble fint faktisk[emoji108] så prøv og lån deg et og sjekk evt [emoji5]️[emoji106]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du hele instrumentpanelet? Vi testet med et fra en annen e39, og det utgjorde ingen forskjell...

 

 

Okey, nå kan jeg som sagt lite om elektronikk, men kan noen kommentere på logikken min:

 

LCM er koblet til nivåsensor. Nivåsensor er koblet til varsellampe. Når nivåsensor er "åpen" eller ødelagt, er ikke kretsen hel, og lampen kommer på. Samme hvis noen av disse ledningene er skadet.

Så nå har jeg sjekket kontiuinitet med multimeter, på kabelen fra LCM til nivåsensor, og kabelen videre til varsellampen. Siden de er hele, og nivåsensor og instrumentpanel er ok, betyr dette at feilen ligger i LCM? Eller har jeg misforstått/utelatt andre muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være defekt bremsevæske nivå sensor.

 

Edit:   Det står at du har sjekket den men..... Tyder vel på at det er noe elektrisk/elektronisk kødd et sted. Hvis LCM er med og styrer lampa kan det være den. Kan en feil i ABS sentralen tenne denne lampen rød?....noen?

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende feil er utelukket:
- Slitte klosser
- Slitasjevarslere klosser
- Ledningsbrudd frem til slitasjevarslere
- Bremsevæske
- Nivåføler bremsevæske (?)                                 Ser ut som om TS har sett på saken :P
- Defekt instrumentpanel (testet med nytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...