Gå til innhold

Feilsøke elektronikk? Bremselampe e39


Desko-K
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, fant ut at det røde laget på LCM var vanlig likevel. :) 

 

Nivåføler er i orden, den er sjekket. Så da forstår jeg ikke at det kan være noe annet enn LCM, men hvis jeg har utelatt noen muligheter vil jeg gjerne høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet feilen tror jeg, det må være dårlig jording et sted! Jeg tok ut nivåsensor og koblet en kabel på svart/brun ledning (det er jordingen?) og så videre til (-) på batteriet. Da slukket lampen og kommer ikke på igjen :) betyr det at sensor er ok men kabel som går til jording er skadet? Hvor går den kabelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste er og sku ut instrument og ta ut pæra, eller tape over ikon bak på plata. Ble stoppet av veivesenet selv med min E39. Rakk ikke skru av tenning før han tittet inn i bilen og så at antispinn var av/ lyste. Fikk 2 uker på meg til og fikse det. Gadd ikke feilsøke, dårlig råd. Så da skrudde jeg ut instrument og tapet over ikon. Svinget innom biltilsynet senere den uken. Da tittet han bare inn i bilen når jeg satt der og godkjente bilen. Uten og prøve knappen. Tviler på at din mekaniker kommer til og klage på dette

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
On 22.8.2015 at 7:02 PM, Desko-K said:

Funnet feilen tror jeg, det må være dårlig jording et sted! Jeg tok ut nivåsensor og koblet en kabel på svart/brun ledning (det er jordingen?) og så videre til (-) på batteriet. Da slukket lampen og kommer ikke på igjen :) betyr det at sensor er ok men kabel som går til jording er skadet? Hvor går den kabelen?

Fant du ut av dette? Var det sensoren for bremsevæska eller ledningsbrudd til sensoren?

 

Jeg har nå samme problem på min e39, den varsellampa lyser plutselig rødt.

Slitasjesensoren fremme er målt ok, og når jeg kobler den fra og måler i pluggen som kommer fra bilen er der kontinuitet. slitasjesensoren bak har vært koblet vekk siden før jeg kjøpte bilen, ledningen har blitt klippet og spleiset så jeg har hatt den slik i 6 år nå uten problem frem til nå plutselig. Når jeg måler i ledningen der bak får jeg 10500 ohm, det er mye høyere motstand enn jeg får fremme så det er litt rart, men dersom det var kabelbrudd burde jeg likevel fått annet resultat på målingen.

Bremsevæskenivået er ok, men har ikke fått målt føleren der.

Underlig når det er sensorer og varsellys for alt mulig at ikke det kan stå i klartekst hvorfor lampen lyser, får bare check control ok, og får ingen relevante feil ved diagnose med INPA.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Lampen gikk av igjen like plutselig og uforklarlig som den kom på, så det løste seg til slutt, men aner ikke hva som gjorde det eller hva som førte til at den til slutt sluknet igjen.

 

 

 

Jeg får som nevnt samme feil, advarsellampa for bremseveskenivå/bremsebelegg lyer rødt uten at jeg finner ut  hvorfor.

Bilen er en '97 528ia.

Jeg var på pkk og fikk feil på ulik bremsekraft på bremsene bak.

Tok av kalippere og klosser og rensket alt pluss at jeg smurte opp kalipperene så alt går fint og det kjennes ut som at bremsekraften har jevnet seg.

Første testtur etter at dette ble gjort fungerte alt fint og ingen varsellampe, så bilen ble parkert og vasket. Når jeg så startet den oppigen etter dette så lyste denne varsellampen og har gjort det siden. Bremsene fungerer som normalt, og bremseveskenivå og bremsebelegg er ok.

Får ingen relevante feil på diagnose(INPA og DIS) og får ingen feil på check controll.

Dersom jeg derimot napper ut sensoren for bremseveskenivå får jeg med en gang varsel i dash om å sjekke bremseveskenivå. Jeg antar da at sensor for bremseveskenivået  er ok.

Har målt i pluggen for bremsebeleggsensoren både fremme og bak med tenningen på og jeg får spenning i begge pluggene, så tviler på ledningsbrudd. Sensoren bak har vært forbikoblet(klippet og spleiset ledninger) siden før jeg overtok bilen, og sensoren fremme er i orden. Har klippet ledningen bak og loddet den sammen på nytt for å være sikker så der er kontakt. Har prøvd å nappe ut sensoren fremme uten at den gir mer feilvarsel og hjelper heller ikke å kortslutte pluggen som sensoren kobles til eller koble den til gods.

Har prøvd prosedyre for å nullstille bremsevarsel, men hjelper ikke.( noe delte meninger om hva som er riktig prosedyre så har prøvd alt mulig) Har slettet alle feilkoder( som nevnt ingen bremserelevante) på alle enheter og har også restartet software for instrumentpanelet via bmw scanner (noe som hjelpte en gang før da jeg hadde en rar feil i dashen)

Har prøvd med batteriet frakoblet i lengre tid, og har også ladet batteriet for å sikre god spenning, alt uten at denne lampa slukker

Så, da sitter jeg her som et spørsmålstegn.

Bremselampa lyste jo ikke ved pkk så har jo ikke fått feil på den, men tviler på at bilen blir godkjent på etterkontroll av bremsene så lenge bremselampa lyser.. Så lenge jeg ikke finner noe feil med bremsene er det jo fristende å jukse med denne lampa bare for å få godkjendt innen fristen, men ønsker jo å finne/rette årsaken og det kan jo tenkes at de hadde lagt merke til at den lampa ikke lyste ved "kontroll"

 

Noen som vet om denne advarsellampa kun varsler om bremseveskenivå/bremsebelegg slik det står i instruksjonsboka, eller varsler den også om andre forhold ved bremsene? Får du beskjed i dash om å sjekke bremsebelegg når de sensorene er defekt/frakoblet? Jeg får ingen beskjed i dash, kun det at lampa lyser rødt.

Hva er riktig prosedyre for å resette denne varsellampa?

I og med denne feilen oppstod etter vask og ikke etter tukling med bremsene, så undres jeg på om det kan ha noe med vann å gjøre, kan en eller annen modul ha fått vann på seg så den krangler. I så fall hvilke modul styrer dette, er det instrumentpanelet eller er det lcm?

Ellers noen tips?

 

 

 

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...