Gå til innhold

Hardtops E9 3,0 CS


Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

Korleis klara du å laga delene du sveisa inn so bra? Tenke på f. eks. bak på skjørtet under bakfangaren der du har laga deler som er bøygd og bretta akkurat slik som dei skal vera. Ser ikkje ut som noko du har banka til med ein hammar vertfall :P

Det er ikke så vanskelig egentlig, bare å merke opp med tusj først. Bøyer og former så godt jeg kan, og prøver om igjen dersom jeg tabber meg ut.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo meget bra ut dette her!

Et lite tips eller varsel om du vil (siden jeg har brent meg på dette selv for mange år tilbake)
Jeg også gjorde slik du gjorde nå, lakket motorom og døråpninger osv og alt så fint ut selv om jeg ikke brukte det fineste papiret..

Så når jeg skulle hel lakkere bilen, så slurvet jeg nok noe med det fine papiret, og det var igjen litt pusse riper fra grovere papir.
Lakkerte så bilen og den ble sykt strøken og alt var flott..... helt til det hadde gått 1-2år, da begynte pusse ripene dukke opp ble synlige gjennom lakken.

Grunnen til dette er at det kan gå helt opp i tre år før alle løsemidlene har fordampet, selv om det er tørt. disse har også en tendens til å fylle riper under lakkering.

 

bare en erfaring lært på den harde måten,,, mulig du er klar over det.
Men om jeg kan spare noen andre for den samme blemma er det jo greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo meget bra ut dette her!

Et lite tips eller varsel om du vil (siden jeg har brent meg på dette selv for mange år tilbake)

Jeg også gjorde slik du gjorde nå, lakket motorom og døråpninger osv og alt så fint ut selv om jeg ikke brukte det fineste papiret..

Så når jeg skulle hel lakkere bilen, så slurvet jeg nok noe med det fine papiret, og det var igjen litt pusse riper fra grovere papir.

Lakkerte så bilen og den ble sykt strøken og alt var flott..... helt til det hadde gått 1-2år, da begynte pusse ripene dukke opp ble synlige gjennom lakken.

Grunnen til dette er at det kan gå helt opp i tre år før alle løsemidlene har fordampet, selv om det er tørt. disse har også en tendens til å fylle riper under lakkering.

 

bare en erfaring lært på den harde måten,,, mulig du er klar over det.

Men om jeg kan spare noen andre for den samme blemma er det jo greit :)

Helt supert å få slike tips. Det er jo veldig greit å lære av hverandres erfaringer. :-)

Forøvrig er det en australier på Youtube (Gunman) som har mange nyttige tips om lakkering. Har stort sett sett der og på videoene til Eastwood. Det eneste man må huske på at disse gutta stort sett bruker løsemiddelbasert base, og da kan tørketidene osv variere litt i forhold til vannbasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Nå som båtsesongen er over, har det blitt litt tid i garasjen igjen. :smile:

Har fått lakkert inni døråpningen og innsiden dør på passasjersiden også.

 

post-40409-0-78553000-1443256609_thumb.j

 

 

post-40409-0-65502500-1443256660_thumb.j

 

 

post-40409-0-17310900-1443256695_thumb.j

 

 

post-40409-0-50716100-1443256725_thumb.j

 

 

post-40409-0-81391700-1443256773_thumb.j

 

 

post-40409-0-89165000-1443256801_thumb.j

 

 

Så da kunne jeg montere dørene på plass for siste gang. (Håper jeg)

Har også tatt vare på det meste jeg har kappet ut av bilen, og det har jo blitt litt etterhvert. Nå går det på dynga. :smile:

 

post-40409-0-81105200-1443256918_thumb.j

 

 

Videre nå skal jeg vippe bilen opp på siden, og skrape den ren under.

Ser for meg å bruke varmepistol og en skrape, men er takknemlig for tips om noen har en bedre idè :smile:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrapet det meste ferdig, men for å komme til over bakstillingen måtte jeg finne på noe. Den må av, også for å sveise rust i innfestningen.

Vippa er jo festet til bakstillingen, så da måtte karosseriet hvile et annet sted. På E30 og de fleste andre biler er det solide rammevanger bak som kan brukes til å feste et eller annet i, men på denne er det jo bare tynt blekk.

 

Det eneste som jeg syntes så noenlunde solid ut var rammevangene foran, som går et stykke bakover.

Laget en ramme som passet rundt vangene, så da hviler bilen på den i stedet for bakstillingen.

 

post-40409-0-73258600-1443990025_thumb.j

 

Da er det å ta ned bakstilling, skrape ferdig, sveise rust, pusse opp bakstilling, montere tilbake. :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...