Gå til innhold

Michelin Pilot Alpin PA4 eller Pirelli Winter SottoZero2?


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye v.dekk til en M4 og lurer på om noen har erfaring med Michelin PA4 eller Pirelli SottoZero2 til M biler?

 

Begge leveres orginalt til Porsche og BMW v.dekk hvor etk til BMW egentlig peker på Conti WinterContact TS830P for M3/M4

 

Folk sier de er bra men jeg har aldri selv prøvd de. Jeg må ned litt i dimensjon ift orginal som er 255/40R18 til 245 hvis jeg skal kjøpe dekk med "nordisk" blanding men de er kanskje for myk med en bil med litt hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E81n satt det W210 SottoZero 2 225/40/18 når vi fikk den. (de ble levert som sommerdekk)
De dekka er ikke brukanes til noe annet enn å spole opp på bane. Det er "vinterdekk" laget for sydeuropa og funker sikkert til 3-5+ grader og slaps.
Men til snø eller is er det like glatte som sommerdekk.
Til å fungere her oppe i Norden har de alt for hard gummi.  Når det hadde kommet ca 10cm kram snø, var det leit å komme ut av gårdsplassen hvor det er nesten flatt.

hjula stod bare å gikk rundt på antispinn selv på tomgang
Komme opp bakken kunne en bare glemme. men ned derimot gikk det fort......(godt det ikke kom bil) :) De stod ikke på lenge når det kom snø for å si det sånn..

 

Michelin PA4 kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E81n satt det W210 SottoZero 2 225/40/18 når vi fikk den. (de ble levert som sommerdekk)

De dekka er ikke brukanes til noe annet enn å spole opp på bane. Det er "vinterdekk" laget for sydeuropa og funker sikkert til 3-5+ grader og slaps.

Men til snø eller is er det like glatte som sommerdekk.

Til å fungere her oppe i Norden har de alt for hard gummi.  Når det hadde kommet ca 10cm kram snø, var det leit å komme ut av gårdsplassen hvor det er nesten flatt.

hjula stod bare å gikk rundt på antispinn selv på tomgang

Komme opp bakken kunne en bare glemme. men ned derimot gikk det fort......(godt det ikke kom bil) :) De stod ikke på lenge når det kom snø for å si det sånn..

 

Michelin PA4 kan jeg ikke uttale meg om.

Oki takk, ja det var i grunnen det jeg frykta. Skal jeg klare å skaffe nordisk gummiblanding må jeg ned i 245 bredde, men det er innafor tror jeg.

Endret av FJPopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener heller at man ser på hvilket føre man skal bruke dekkene på og evt hvor i Norge/verden.

 

Ellers har jeg ikke noe å bidra med på de to valgene du har kommet med.

Også vil jeg si at å kjøpe vinterdekk som skal tåle at man gir flat pedal, er egentlig ikke så lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener heller at man ser på hvilket føre man skal bruke dekkene på og evt hvor i Norge/verden.

 

Ellers har jeg ikke noe å bidra med på de to valgene du har kommet med.

Også vil jeg si at å kjøpe vinterdekk som skal tåle at man gir flat pedal, er egentlig ikke så lurt.

Nei er nok enig med deg der ja, det blir nok nordisk blanding så får en heller gå ned litt i dimensjon til 245 bredde (255 er standard rundtom). Tror det burde være innafor mtp reglene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips folks, jeg er nok enig med dere. Jeg tok utgangspunkt i det som ofte leveres orginalt på orginalfelgene men ser at disse er mer egnet til vått føre og mer sørligere strøk enn en østlandsvinter. Det som leveres orginalt fra ETK til 18'' er Conti T830P(erformance) men de tror jeg er på boss på vinterføre, på 19 og oppover er det Ferrari/Porsche SottoZero2 og Michelin PA4, men bare man ser på bildene av de så ser de og glatt ut og er mer egnet til slaps/vann:)

 

Den største utfordringen er at vognkortet krever minimum hastighetskode V (240) og det finnes ikke i nordisk gummiblanding i alle katalogene jeg har sett på, har hørt at vegvesenet reagerer litt på dette men det er jo merkelig. har ikke tenkt å brenne avgårde i 200 på vinterføre  :police:

 

Får ringe litt rundt på mandag og høre med de forskjellige dekkhusene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krav til hastighetsmerking på vinterdekk (m+s merkede dekk) her til lands.

Å nice, det var jeg ikke klar over. Leste bare en artikkel i avisen en gang at en måtte være obs på det men jeg har alltid stusset litt på det fordi vi har jo ikke akk. autobahn her til lands. Takker for tipset!  :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krav til hastighetsmerking på vinterdekk (m+s merkede dekk) her til lands.

Hmm stemmer dette virkelig? Har du lest det? Står ingenting annet i forskriften enn at det skal være iht vognkort og det er klasse V very high speed 240 kmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm stemmer dette virkelig? Har du lest det? Står ingenting annet i forskriften enn at det skal være iht vognkort og det er klasse V very high speed 240 kmt

Fra Lovdata:

Motorvogn med totalvekt ikke over 3 500 kg og alle utrykningskjøretøyer skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er likevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow») når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet.

Men M3en krever vel Y merkede sommerdekk, altså 300km/t?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lovdata:

Motorvogn med totalvekt ikke over 3 500 kg og alle utrykningskjøretøyer skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er likevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow») når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet.

Men M3en krever vel Y merkede sommerdekk, altså 300km/t?

Oki takker for svar! På vinter M+S står det minimum V, dvs 240 om jeg har sett rett i vognkortet. På sommer er det Y Michelin Pilot Sport +. Klarer vel 280 med M driver package, uten begrensningen er den sikkert god for minst 300 vil jeg tro.

 

Tenker å gå ned i bredde til 245, da får jeg tak i nordisk gummiblanding. Men kalkulator for dekk gir meg -1,2% i omkretsforandring og jeg skjønner ikke helt hvordan dekkbredde skal påvirke omkrets med det første. Høyde på dekk er 40 og lik. Uansett er det mindre enn 5% og innafor slik jeg ser det så burde gå fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki takker for svar! På vinter M+S står det minimum V, dvs 240 om jeg har sett rett i vognkortet. På sommer er det Y Michelin Pilot Sport +. Klarer vel 280 med M driver package, uten begrensningen er den sikkert god for minst 300 vil jeg tro.

Tenker å gå ned i bredde til 245, da får jeg tak i nordisk gummiblanding. Men kalkulator for dekk gir meg -1,2% i omkretsforandring og jeg skjønner ikke helt hvordan dekkbredde skal påvirke omkrets med det første. Høyde på dekk er 40 og lik. Uansett er det mindre enn 5% og innafor slik jeg ser det så burde gå fint

Profilen som du riktig sier er 40. Det tallet er prosent av bredden. Så da vil et smalere dekk ha litt mindre dekkside med samme profil som et bredere dekk.

Men kan ikke huske å ha sett M+S opplysninger i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...