Gå til innhold

BMW E30 325e M-Tech 1. Restaurering. S54B32


Pyrox
 Share

Anbefalte innlegg

Da er m3'en solgt og ny S54 er kjøpt :) Takk til Jonas for ryddig handel :) Motoren er komplett med alt jeg trenger for å få den i E30, jeg hadde det meste fra før. Så hvis noen er interessert i ett m50/s50/s54 swap kit med m3 e36 5 trins kasse er det bare til å gi meg en lyd. 

På turen hjem var jeg innom Karmøy og hentet med noen BBS RC 17x8 :) Litt usikker på hva jeg skal gjøre med de. Men blir mest sannsynlig en renovering :)

Har begynt smått å montere litt i motorrommet, føles fantastisk :) 

image.thumb.jpg.b18175897f146d3b1b2d14aeimage.thumb.jpg.0d247722fe314e06f67f33e1image.thumb.jpg.7308c8737ef27739a7406072image.thumb.jpg.97dc6d92e45604a76bebdcc9image.thumb.jpg.cfbba99ce4c2926c6f360ede

Endret av Pyrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Påtide med en liten oppdatering :) 

Fått lagt opp litt mer bremserør og bensinrør :) 

image.thumb.jpg.3a0911863563fd51363e0d16

image.thumb.jpg.4f7ec743561a73f3b66711bb

Fått på plass nyoverhalt 2002 BKF. Spent på om denne gjør nytten. Er på utkikk etter en litt større bremsepumpe, skrik ut hvis noen har :) 

image.thumb.jpg.35e1f450f6c8707ae2a4a70f

Godt i gang med ledningsnettet :) 

image.thumb.jpg.1e1a811644437baff0add8d7image.thumb.jpg.c2f516af24064cbc76609069image.thumb.jpg.a49bf40667f6cfe65db40de3image.thumb.jpg.8daada49d48d0b617ca9da29

 

Noen som har bilder av hvordan bremserørene skal trekkes i motorrom :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo bra ut detta, as always :D Angåande bkf'en so spørst da om du ikkje enda opp med hard pedal og dårlige bremsar. Det fekk eg på ein bil M-Teknikk godkjente for meg. Dei reiste med 325ix-bkf'en eg sendte med bilen og monterte ein pitteliten, rusta bkf. Pedalen blei knallhard og bremseeffekten var utrulig dårlig. Den e no skifta ut med ein bkf med dobbel membran og nyare årsmodell :)

 

Men da ska seiast at den dårlige bremseeffekten kom mest sannsynlig av at M-Teknikk ikkje monterte einvegsventil på bkf'en. Når eg fjerna den so såg eg at det kun gjekk ein open slange mellom bkf og innsug :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør minimum ha 23mm master ivertfall, er det e36 m3 forbremser du har? Jeg har ivertfall det sammens med 23mm e30 m3 master og golf 1, synest ikke det fungerer allverden. Blir både lang og hard pedal.

E36 M3 har 25mm master, har selv en e34 m5 bkf med 25mm stempel jeg lurer på å montere, om det ikke blir å hive seg på e90 bølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rf91: Takk :) Ja har hørt rykter om det! Hvis det blir tilfelle blir det endret på til jeg er fornøyd :) Men fikk BKF'en med motoren og må prøve å spare inn på ting kostnadsmessig for å komme meg i mål med det her prosjektet :) Bytte BKF er kurant å gjøre i etterkant av ferdigstilt prosjekt. 

hsd: Ja, kjører e36 m3 bremser fremme :) Har muligens fått tak i en master tilsvarende som var originalt på Hartge h24 bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diohrvik: Planen er å ha en catchtank i mellom fødepumpen og 044'en. Tenker å lage den slik at den henger under pumpen (044). Blir som det originale plenumet bare mye større og med nippler til retur og så overflow tilbake til tanken. Dette fordi jeg har forstått det slik at den originale fødepumpen leverer mer enn nok sålenge den ikke får motstand :) Enda en fordel er at pumpen i teorien ikke kan suge luft ved lite bensin på tanken og lange/brå svinger. Rett meg hvis feil :) Funker ikke dette, blir det å bygge om til pumpe i tank :) 

Gabz: Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Strukturmassen er kjøpt hos hos lakksalg.no. Vestby galvaniske el galvaniserte boltene. Betalte rett over en høvding!

På grunn av flat lommebok har det ikke blitt gjort så mye med bilen den siste tiden. Men venter nå på en stor pakke fra koed med mye småknask :) 

Har fått tak i tilsvarende bremsepumpe som de brukte på hartge bilene, 25mm fremme og 22mm bak. 

image.jpgimage.jpg

Siden jeg for første gang i prosjektet har måttet leite etter arbeid, har jeg tilbrakt litt tid med s54'en. Jeg bestemte meg for å tukle minst mulig med den. Så derfor ble det bare en god vask/skrubbing og maling av blokk

Før vask

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Etter:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Gasspjeld og alt annet som står åpent på bilde ble selvfølgelig tettet under vask. Som dere ser er det endel rust på blokken. Har skrapt og herjet på for å få det vekk så godt som mulig. Tenker å rense godt med silikonfjærner og pensle på varmebestandig maling. Var fristende å dra frem sandblåserapperat, men jeg tør rett og slett ikke sandblåse på motoren slik den står nå. 

Endret av Pyrox
Flere bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...