Gå til innhold

BMW E30 325e M-Tech 1. Restaurering. S54B32


Pyrox
 Share

Anbefalte innlegg

Se der ja! Det var nyttig info :) Da dveler jeg ikke noe mer med det og satser på at det blir liv når motoren er kommet på plass :)  

Fått tak i en 3.25 LSD 188 :) MEN.... Det har vært noen å tuklet med den!! "Trykkplaten" inn mot lamellene var helt løs. Og skruene badet rundt om i oljen. Positive er at alt annet ser veldig bra ut og det er veldig lite slakk i den :) Så er det noen smartinger der ute som vet hva jeg kan gjøre med det her? Få tak i nye bolter og good to go? Må vel avlastes? 

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lirk ut lokket med 2 skrutrekkere veldig forsiktig og uten makt, så er det bare å plukke ut alt og rengjøre. Må sikkert ha nye lameller og slipe koppene.

Sjekk nøye ørene for sprekker, det at ei er knekt har ikke noe betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23.4.2016 at 12.29, hsd skrev:

Lirk ut lokket med 2 skrutrekkere veldig forsiktig og uten makt, så er det bare å plukke ut alt og rengjøre. Må sikkert ha nye lameller og slipe koppene.

Sjekk nøye ørene for sprekker, det at ei er knekt har ikke noe betydning.

Kan svare for Pyrox her, da jeg har vært å sett på den selv. Den øverste lamellen så pen ut, uten noen nevneverdige slitemerker eller hakk. Det ene hullet til skruen er knekt som sett på bildet, samt at 1/3 av en bolt sitter igjen nedi skruehullet. En annen ting er at holderen til lageret ikke kan dyttes helt nedpå, er fortsatt en halv cm før den er helt nedpå selve huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23. april 2016 at 12.29, hsd skrev:

Lirk ut lokket med 2 skrutrekkere veldig forsiktig og uten makt, så er det bare å plukke ut alt og rengjøre. Må sikkert ha nye lameller og slipe koppene.

Sjekk nøye ørene for sprekker, det at ei er knekt har ikke noe betydning.

Takk for bra svar :) Det er gjort og det såg ganske bra ut. Blir å bestille nytt lamellsett fra bimmerdiffs med 3 clutch. Fjerner en 4mm spacer i bunn for å få plass. Får da ca 40% sperr? Så blir det å rense alt godt og håpe på det beste. 

Peter: Slik jeg har forstått skal det være slik. Og når en skrur til lokket må det ikke gjøres fysisk med boltene, det må avlastes. Det vil si presses ned med tvinge og så skru til boltene til riktig moment med sterk lock tite. 

Diffhuset er rengjort! Drittjobb. Tykt tykt lag med fastbrent olje :?

image.jpg

image.jpg

Nålehammer er ett genialt verktøy for å få vekk grovrust/gravrust! Blir å sandblåse i tillegg for å få vekk alt nedi porene :) 

image.jpg

image.jpg

Montert nye porter i verkstedet i helgen. Det gjorde skikkelig susen :) 

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 clutch er "bolt on" ja, men når du først har det oppe anbefaler ivertfall jeg 4 clutch. ( det er ca 40% ). Eneste det krever er at man dreier eller freser ca 4.00mm av styrekanten på lokket. Tar bare 10-15 min om du har utstyr, eller kjenner noen som har det.

Bestilte selv lameller fra UK da jeg opplevde bimmerdiffs som forferdelig treige, og til dels useriøse. Varene kommer nok derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Pyrox skrev:

Peter: Slik jeg har forstått skal det være slik. Og når en skrur til lokket må det ikke gjøres fysisk med boltene, det må avlastes. Det vil si presses ned med tvinge og så skru til boltene til riktig moment med sterk lock tite.

Nålehammer er ett genialt verktøy for å få vekk grovrust/gravrust! Blir å sandblåse i tillegg for å få vekk alt nedi porene :) 

Da vet vi det, er vel rød locktite vi skal bruke.

Sa det til deg ang. nålehammer, et must i et hvert verksted :-D

Endret av 23732
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk blå 243, ellers får du det aldri opp igjen uten acetylen & oksygen og varming til det blir blått. 

Ville også vert litt obs på området rundt inngående flensen når du skal blåse, pinjongen min satt som sveist etter at forrige eier hadde blåst direkte mot flensen og fått sand inn i lagerleiet, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er notert 😊

Clutch er på plass 😊 Sachs forsterket trykkplate og organisk lamell. Skal være god for 570nm. Blir å kjøre med dobbelmasse svinghjul for kjørbarheten sin skyld. Og for å være helt sikker på å slippe rasling. 

image.jpgimage.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren så strøkent, gjennomført og grundig dette blir gjort.

Du gjør nøyaktig det jeg drømmer om å gjøre med min e30 en dag, min er restaurert, men ikke til de grader slik som denne!

S54 er planen for min i fremtiden også

 

fy søren så bra!

Dette er motivasjon for å studere bra, få seg god jobb og kjøpe hus med stooooor garasje og begynne samme prosess som deg :D

Denne skal lagres og følges med på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje kvar dag ein ser folk montera ekta Hella DE-lykte. Sidan Hella ikkje laga dei lenger so e da jo som oftast dei halvjalla Depo-lyktene folk får tak i :) Er dette dei so Jørgen Lie la ut på Facebook?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pyrox skrev:

Da ble det jaggu Hella DE på meg og :) Med en god shining ble de god som ny.

Ble vi ikke enig om at du skulle ha gule lykter? Husker du, gult er kult :-D

Ikkje kvar dag ein ser folk montera ekta Hella DE-lykte. Sidan Hella ikkje laga dei lenger so e da jo som oftast dei halvjalla Depo-lyktene folk får tak i :) Er dette dei so Jørgen Lie la ut på Facebook?

Halvjalla depo :-D Eg dauer :-D Mange begynner såvidt jeg har sett, å kjøpe E34 lykter og sette de i E30-ramme?

Endret av 23732
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 23732 skrev:

Ble vi ikke enig om at du skulle ha gule lykter? Husker du, gult er kult :-D

Halvjalla depo :-D Eg dauer :-D Mange begynner såvidt jeg har sett, å kjøpe E34 lykter og sette de i E30-ramme?

E34 lykte i E30 rammer? Tenke du då på sota DE, eller vanlige lykte? Eg har ikkje sett eller høyrt nåke om det, men eg veit no ikkje alt her i verden heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...