Gå til innhold

Solgt BMW "støken" 4mnd etterpå har den girkasse feil. Hvem skal betale?


Martin Notland
 Share

Anbefalte innlegg

Hei det handler om at en F01 BMW 730d som hadde gått 94.000km som ble solgt for en god stund siden. Tilsvarende biler lå ute for 70k mer enn det vi solgte bilen for, til tross at han prutet 20k. Han fikk prøvekjørt den i en god stund (45 min) og han virket veldig fornøyd, det var ikke noe å klage på og på ren gårdsplass så fikk han se at det ikke var noen form for lekkasje eller fukt på understellet og alt gikk "bra"

 

Han kjørte den 1500km til nord norge, og 4-5 måneder etterpå fikk vi høre at girkassen lekker og det manglet 2ltr olje og den har ikke giret som den skal, til tross for at han har hatt den en god stund og kommer først til oss nå og lurer på hvem som skal betale.

 

I kontrakten så ble det skrevet under på at det er ingen feil eller mangler, den selges som den er og at selger gir ingen form for garanti...

 

Jeg kjenner til 3mnd reklamasjonsgaranti, men den er vel helt uaktuell? Eller er det noe jeg ikke kan, det er derfor jeg spør dere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjedelig situasjon å havne i. Ingen saker er like når det kommer til forhold som dette, men det finnes et utallige tråder som omhandler feil og mangler ved kjøp/salg av bil her inne som kan veilede deg. Jeg vil derfor anbefale deg å lese gjennom disse trådene.

 

Jeg skulle gjerne postet et mer utdypende innlegg, men ettersom jeg sitter gipset med en arm så begir jeg meg ikke ut på den slags skriveoppgave nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh. Hva begrunner du det med? Det er ingen lovhjemmel som sier tre års reklamasjonsrett når man er privatperson. Det følger av kjøpsloven § 32 (2) at reklamasjonsretten er to år. I dette tilfellet er det privatperson som selger til privatperson, og da er det kjøpsloven som kommer til anvendelse (jfm. Forbrukerkjøpsloven § 1 (2) 3)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han har fått disse problemene i etterkant, og den ble "selges som den er" og hvis jeg forstår dette sitatet rett så har vi dermed ingen plikt til å betale noe som helst?

 

"Dette er jo ikke noe som kan lastes tidligere eier. Den feilen har kommet under hans eie, og er ikke en mangel selger burde vist om eller har holdt tilbake. Bilen ble solgt som den var og ingen garanti fra selger."

 

Dersom kjøperen oppdager feil med gjenstanden etter kjøpet kan han ikke kreve noe av selger, hvis den er solgt som den er. Det samme gjelder dersom det dukker opp skjulte mangler i etterkant av kjøpet. Vi skal imidlertid være raske med å si at dette ikke gjelder uten unntak. I de tilfeller gjenstanden er solgt som den er, følger det av kjøpsloven at tingen likevel kan være mangelfull. Dette gjelder i følgende tilfeller:

(a)  tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(B)  selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
©  tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

Ingen av disse spesielle tilfellene (a, b eller c) er aktuelle, så jeg tror det er best å holde seg til det at den var solgt som den var og at det ikke er gitt noen form for garanti, som både kjøper og selger har skrevet under på i kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvordan det for få år siden var helt normalt med bare 1 års nybilgaranti i Norge, også på BMW, mens nå forventer bruktbilkjøpere å få dekket vedlikehold/feil på 5-15 år gamle biler. Dere burde ikke gi en eneste liten finger, for da vil han forsøke å ta hele armen. Det straffer seg å være snill, grei og medgjørlig.

Det har vært et kjent fenomen i alle år at dyre, tyske luksusbiler er jevnt over dyrere i drift enn billige merker. Velger man å kjøpe tysk luksus kan man ikke forvente et simpelt og problemfritt bilhold dessverre, og dette burde folk ta høyde for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjernen i saken blir vel om feilen var på bilen når den blir solgt og om "tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.". Hvis feilen dukket opp etter salget har selger null ansvar hvis jeg har forstått det riktig. Hvis kjøper kan sannsynliggjøre/bevise at feilen var der når bilen ble solgt/kjøpt og den i tillegg er vesentlig (tror utbedring av feilen må koste minst 10% av bilens verdi for å være vesentlig) kan selger holdes ansvarlig selv om bilen ble solgt "som den er".

Det er også et krav om at kjøper skal reklamere rimelig fort etter feilen er oppdaget (2mnd?) så om feilen har vært oppdaget rett etter han kjøpte bilen og han kommer med dette nå har han sannsynligvis mistet sin mulighet til å reklamere.

Endret av Mjukas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går nok greit. Bilen var dønn strøken når vi solgte den, ikke noe drypp på gårdsplassen og han fikk prøvekjørt den flere mil helt feilfritt, og kjørte den opp til nordnorge (fra Drammen) og vi hadde ikke hørt noe på lenge. Og han hadde en sønn som visstnok har kjørt den vil jeg tro, kanskje det har noe med saken å gjøre ikke vet jeg. Er ganske sikker på at han ikke kan kreve noe fra oss med mindre han klarer å bevise at den hadde feil før han kjøpte den, og det var det jo ikke.

post-86445-0-76212500-1443729013_thumb.j

 

Ser jo veldig oppegående ut, fulgt alle servicer og aldri hatt problemer, merkelig at den plutselig skulle ha slitte bremser, endeledd og gåen girkasse?

Endret av MartinKN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går nok greit. Bilen var dønn strøken når vi solgte den, ikke noe drypp på gårdsplassen og han fikk prøvekjørt den flere mil helt feilfritt, og kjørte den opp til nordnorge (fra Drammen) og vi hadde ikke hørt noe på lenge. Og han hadde en sønn som visstnok har kjørt den vil jeg tro, kanskje det har noe med saken å gjøre ikke vet jeg. Er ganske sikker på at han ikke kan kreve noe fra oss med mindre han klarer å bevise at den hadde feil før han kjøpte den, og det var det jo ikke.

attachicon.gif55_1588514632_xl.jpg

 

Ser jo veldig oppegående ut, fulgt alle servicer og aldri hatt problemer, merkelig at den plutselig skulle ha slitte bremser, endeledd og gåen girkasse?

Endeledd og bremser er jo "slitedeler", så det er ihvertfall ikke noe han kan klage på. Blir interessant å se hva som skjer i forhold til girkassen, men en oljelekkasje er vel ingen vesentlig mangel. Bytte av olje, filter og noen pakninger bør vel ordne det. Har han oppgitt noen pris på utbedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...