Gå til innhold

Min E39 M5 - Pensjonert på ubestemt tid.


 Share

Anbefalte innlegg

@sveigis Takk for det :) Alltid digg med nye deler og ny lakk. Nå er det bare resten igjen. :P Må sende de en mail i morgen og høre om de fant ut hvilken farge den kan være. De sendte sms og spurte meg etter fargen når den var inne. Ba de bare scanne eller høre med verkstedet som lakkerte den i 2008. Vet ikke hva de gjorde, men fargen traff perfekt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket litt mer med Jæger ifbm den nye bakfangeren og lakk, som nylig ble montert. Har nå fått vite at bilens farge ble scannet til å være Y29 Scuba Blue Metallic (Subaru). Var etterhvert ganske sikker på at den var Avusblå, men så feil kan man ta. :P

Får snart litt mer lakk et annet sted. Skal få de til å scanne før jeg sier noe om fargen, så se hva de kommer frem til der. Kan bli interessant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du 100% sikker på det da? Virker rart å lakke en M5 i en Subaru farge om den uansett er så lik BMW Avus.

M3n min er Avus, men har opplevd at scanning tilsier Lemans blå. Med rette nyansen av Avus har ihvertfall det blitt null fargeforskjell på de delene jeg har lakket så langt. mao scanning skal man ikke stole blindt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker i det hele tatt, men fargen de laget så hvert fall lik ut. Ser ikke noen merkbar overgang. Men skal uansett scanne på nytt et annet sted, når jeg bytter ut resten av delene. :) Får vel opp noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Litt OT, men vinterbil ble kjøpt/hentet i dag! 😊 

Denne gangen ble det en 2001 Forester med 2.0 boxer (125hk) og manuell gir. Komplett servicehefte frem til d.d. :) Ikke en eneste ulyd, vibrasjon, eksoslekkasje eller kast i bremser osv. Veldig fornøyd med kjøpet. Den har også blitt påkostet med Nokiandekk på sommer- og vinterhjul (Hakka 7 i utmerket stand). Det liker vi. Alt av elektronikk ser også ut til å virke. 

Feil: utslitte støtdempere bak(kjapp og billig fiks), en matt frontlykt og et manglende bremselys. EU OK til september 2019. Fikser alt dette ila oktober. 

M5 blir dermed preppet for lagring ganske snart. Kommer an på temperatur og når salting starter.

Et lite bilde av gubbebilen: 

377_699322624.jpg.17477cdbe06503d41834849ecb545a06.jpg

Gleder meg til å teste den oppover til familiebesøk i Modalen og Kvamskogen fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Sant det! Jeg hadde ikke noen problemer med fjorårets drittvinter i 04 Outlander med piggfrie kinadekk, så det bør hvert fall gå greit med denne og Hakka 7 piggdekk fra 10/2015. Så ikke ut som de hadde rullet en eneste meter. :) Fikk bestilt dempere i kveld, så da trenger jeg bare en lyspære og litt sliping på frontlykt. 

Bilen har hatt en hinsides pertentlig eier de siste 6 årene og alt er loggført i word og kvitteringer scannet inn, serviceheltet fylt ut av merkeforhandler fra dag 1 osv. :) Ja, denne kontrollerte jeg faktisk før kjøp. Brant meg på Outlanderen forrige vinter. Pill råtten under. Travers bak raknet mot begge bærearmer osv. Var nødt til å sveise inn en haug med doble plater. Mareritt. Denne holder hvert fall til EU går ut. Så får vi se om rusten og kommende/skjulte feil blir for omfattende for ny godkjenning. Har ingen forventninger. Bare kjipt å kaste en så påkostet bil. Null tegn til rust utvendig, bak dører etc. og interiøret er helt og pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten fun fact fra mitt eierskap av en 01 Forester. Så hel og pen ut bortsett fra noe rust i hjulbuer bak. Stakk hånda opp i buene bak og kunne kjenne boltene der setetryggen skrus fast. Hele indre skjerm var borte på begge sider:stupid:
Så pass på rusta. Men virker som en fin og velholdt bil. 
Ps! Lavserie er overlegent ved litt snø og dårlig føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Det er ikke kjekt. Jeg fikk ikke sjekket oppi hjulhusene, siden buene omtrent ligger nedpå hjulene. Fikk bare stukket inn hånden og kjent etter om fjærene var knekt. Så lenge den holder seg samlet ut mars, så har den gjort nytten sin. :)

Lavserie er en fin bonus, ja! Blir spennende å teste. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag plugget jeg ut vedlikeholdsladeren og hentet bilen hjem. :)

Den fyrte opp lynraskt, på første forsøk. Sånn det skal være! Har litt støv og drit å vaske vekk nå. Den blir nok ikke tatt i bruk helt enda, men den skulle vært inne på EU mellom oktober-desember, så jeg må bytte litt deler og ta ny oljeservice før den leveres til godkjenning. Ville også vente til de nye reglene trådde i kraft, slik at fristen for godkjenning flyttes ut av vinterlagringsperioden. :)

20190306_151147.thumb.jpg.e32621aa66c8030cb0331195fba01d2a.jpg

Ting jeg vet må byttes:

* Alle bremseskiver og klosser

* En av foringene i bakstillingen (dvs begge sider må byttes).

Tror den skal gå rett gjennom kontrollen da. 

Ellers må jeg få montert den originale clutchen jeg kjøpte inn for 100 år siden, og bytte olje på girkassen. Jeg har også en tidvis defekt kamakselsensor, så bytter like greit alle 4. :)

----------------------------------------------------------------------------------------------

Bilen skulle egentlig selges forrige vår, men jeg klarte det ikke. Nå har jeg hatt den i 3,5 år, gjeldfritt og alt. Veldig kjekk og god bil. Aldri hatt en bil så lenge før. :P

Meeen.. Nå har vi 5 katter, har ikke hatt mulighet til å reise på hytten de siste årene, stress og unødvendig dyrt med to biler rundtom i Skandinavia når vi og svigermor drar til katteutstillinger med 2 av våre (5) katter og 2 av hennes (6) katter osv. Så vi vurderer rett og slett å selge og så kjøpe en E70 X5 e.l. 

Edit: Vi går for å beholde, inntil videre, og heller kjøpe en rimeligere SUV som bruksbil. 

 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass! Lykke til med salg, da! Noe nytt i sikte? 😊

Er en stund siden sist, ja. Har ikke hatt den beste helsen siste året, så har ikke orket å styre så mye med bil eller snakket noe særlig med folk. :P 

De nye reglene skulle trå i kraft i februar, iflg vegvesen.no. Alle biler som EU-godkjennes nå og fremover går bort fra frist bestemt av skiltnr, så du får 2 nye, fulle år på deg f.o.m datoen du tar en godkjenning, selv om du er for sent eller for tidlig ute. Mao blir min neste frist for EU i mars 2021, dersom bilen godkjennes denne mnd, i stedet for oktober 2020, som skiltnr. tilsier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Thundercoil changed the title to Min E39 M5 - Pensjonert på ubestemt tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...