Gå til innhold

Min E39 M5 - Pensjonert på ubestemt tid.


 Share

Anbefalte innlegg

Kjekt å ta bilen ut fra lagring, så oppdager man dette:

20180201_133108.thumb.jpg.0d7e379e6afa883f30d15ad0fbf78f8d.jpg

Høyre forskjerm.

Må være noe som har flakset gjennom nabolaget under stormene som var, for en ukes tid siden. Skjært gjennom trekket osv. Skulle hatt garasje, ja. 😛

Ironien er at jeg tok den ut og monterte noen gamle vinterhjul, bare slik at jeg kunne kjøre til lakkverkstedet og få takst på det andre småplukket, så får de en enda lenger liste. Akkurat det jeg trengte. Hehe. 

Ser ut som jeg må utsette felgrestaureringen en mnd eller to. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I kveld leveres bilen til understellsbehandling for de neste dagene. Så holder den seg fin under en stund til. :)

Har også fått på plass litt småplukk i dag. 

Jeg monterte jo nylig en ZHP-kule da min girkule var flassete. Det jeg ikke la merke til, var at belgen var en del av girkulen, så jeg måtte klippe den i 2 for å separere de. Dette førte til at belgen var slapp, hang lavt og man så ca. 2 cm av girstangen. Ikke pent mao. :P Så da var det deilig å få på plass en helt ny belg:

20180220_114017.thumb.jpg.e33605b3e42dc36d7ebc17a4a5d152ed.jpg

Videre sprakk nylig ene knappen til klimapanelet, slik at den delte seg i to og passasjer ikke kunne skru ned temp på sin side. Da bestilte jeg nye knapper og delte opp panelet (en drittjobb jeg aldri vil gjøre igjen :P). La da merke til at alle temp.knappene hadde begynt å sprekke. Jeg vrengte de litt for å vise skaden bedre:

20180220_120423.thumb.jpg.5ff31b265769e76bb84b0bba369948a3.jpg

 

Børstet/rengjort viften for støv:

20180220_120836.thumb.jpg.2d5bdd53e3179525bbf80c0e1886b70b.jpg

Samme med temperaturføleren:

20180220_120820.thumb.jpg.377dc0c0c433497857cf06041612ddf3.jpg

Var et tykt lag med brunt støv på det meste her. Disse tingene er enkle å gjøre for alle, men når du splitter siste delen for å bytte knapper, så starter marerittet når det skal sammen igjen. :P Jeg fulgte en instruksjon på youtube. Det som var surt er at demonteringen egentlig var unødvendig, for jeg prøvde på gøy å bare nappe ut en knapp (når det var montert igjen) og det gikk helt fint... Typisk. 

Nye knapper på plass:

20180220_143143.thumb.jpg.3b66874a1523f148a820f108a7178324.jpg

 

Helt til slutt så fikk jeg omsider handlet og montert nye A-stolpedeksler. :) De gamle var lealaus og midten så bøyd at du kunne se gardinairbagene fra utsiden, og helt fra dash til taktrekk.

Nye på plass:20180220_162718.thumb.jpg.b6b61e7962c8b926ef97424c587e5dbb.jpg

Rett, tett og fint:

20180220_162741.thumb.jpg.de4b593db174287bbf1a1cd3663bbced.jpg

Sånn ellers venter jeg fortsatt på pris på lakkering. Blir spennende å se hva som blir gjort og til hvilken pris. Jeg tar nok bare det verste. Den ser nå bra ut fra før også. :)

Restaurerte Style 37 kommer plutselig på plass og ellers er det litt mer småplukk, service og nye bremser som gjenstår. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, dere. :) Deilig å få det gjort. Skulle gjort det for lenge siden, men med den dødperioden min på Esso/Deli måtte jeg prioritere det tekniske og servicer. Er nå en erfaring rikere. Haha. 

Nå går listen fort unna, heldigvis. :)

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis

Takk for det :) Har vært et kjekke par år++. Morsom og samtidig komfortabel som bruksbil. Du kan også bestemme lydnivået etter hva du ønsker, da den er ganske stille under rolig kjøring. Er bare de utenfor som får høre litt V8-buldring på lave turtall. Mao er de ikke slitsomme på langtur. Skikkelig milslukere. :) 

Akkurat nå begynner jeg å kjenne litt på presset med å få den ferdig og solgt mens det fortsatt er sesong for det. F.eks. har jeg komplett clutch-kit liggende, men fortsatt ingen steder å ta jobben. Jeg fikk jo beskjed om at min onkel hadde fått verksted med bukk før bestilling. Så viste det seg at det var en sakseløfter.. Så viste det seg at den var defekt og nå har alt stått på stedet hvil siden høsten. Har en stor varebil utenfor med 2-søyleren fra forrige verkstedet vårt, men må finne lokale og kanskje støpe nytt gulv osv. TTT. :P

De kan jo ligge ute en stund, disse her. Vil helst slippe lån på neste bilen, så da er det ikke noe sjakktrekk å selge for skampris utenfor sesongen. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har facelift sin vanos. Har ingenting å klage på. :) 

Har bare den vanlige tikkingen av og til, etter oppstart, men det går veldig fort over. Er vel bare oljen som fyller seg opp i toppen. Den bruker også veldig lite olje. Har fylt kanskje en liter i året og kjører mellom 12K og 16K km. Dette er på Shell Helix Ultra 10w-60 og jeg ser  i tillegg at toppdekselpakningene svetter ørlite i hjørnene av toppene. Den brukte litt mer på Castrol tws 10w-60. Vet ikke hvorfor. Har vel kjørt på Shell-olje i halvannet år, mener jeg. Så jeg har vel vært heldig med denne biten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært heldig med motoren da ja. En liter på 12 - 16 K km er ikke mye!

Jeg kjører på Castrol 10-60, og har noe oljeforbruk, men har ikke målt det.

Min har tikkingen litt etter oppstart, men tikker også mer når den blir varm, så bør vel ta en sjekk :shock:.

Hvorfor vil du selge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass, ja! Slet litt med vanosen på min tidligere 330Ci, men da overhalte jeg pakninger og "rattle repair" med deler fra Beisan systems. Brukte bare en skrustikke og muttertrekker, så gikk det relativt kjapt og greit. :) Må bare ha god oversikt over hvilken rekkefølge man demonterte i, for det er veldig mye ringer o.l. som deles opp. 

Jeg skal bare ha en bil som er nyere, billigere i drift og bruk, slik at vi får spart mye EK de neste 1,5-2 årene. Da skal vi kjøpe hus. Da går leiekontrakten vår ut og huset vi bor i skal pusses opp og får da mye høyere leie. Vi har i tillegg 4 katter som det er uaktuelt å kvitte seg med, så det er ikke så lett å finne noe nytt å leie.  Men uansett vil leien da bli så høy at det bare er latterlig å leie fremfor å kjøpe. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Thundercoil changed the title to Min E39 M5 - Pensjonert på ubestemt tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...