Gå til innhold

Min E39 M5 - Pensjonert på ubestemt tid.


 Share

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Gorg skrev:

Er ikke så lett det der nei :) 

Men du trenger ikke å kjøre så fort, da får du mye kortere tid å ta bilde på en strekning 😃

Vi holdt 60 kmt (i 80 sone) med 1/50. Det syns jeg ble bra. Ikke lett å få skarpe bilder under det ifra bil 😮

Anbefales forøvrig en myk bil som GT'en min som kamerabil 😂

4 timer siden, Frode D skrev:

Kan tilføye Gorg her det med hastighet. Vi holdt også 60km/t i 80-sone når vi tok rolling shots - og det var mer enn fort nok for effekten sin del. :) Vi var også litt sent ute på dagen så lysforholdene var dårlige. Her kan du se litt om instillingene hvis du er interessert: https://flic.kr/p/g7kUKa

 

Vi holdt på i 19-20-tiden og selv da var det var fortsatt mye trafikk, så siden vi okkuperte både høyre og venstre fil fant vi ut at det var best å bare følge flyten. Men jeg tror nok alt over 50 funker. Se det litt an på felgtypen, som Gorg er inne på. :) 

Jess, hadde slitt godt med stancebil som kamerabil. Haha. Vi kjørte en Land Rover Discovery 4 TDV6 elns. Luftunderstell på alle hjul, så senket den maks. Du kan også legge ned alle baksetene slik at du ligger flatt ut bakluken og når du ligger så er du i høyde med midt på sidedørene. Så kan du også holde kameraet utfor og enda lenger ned i asfalten. Relativt komfortabelt det. :) 

14 timer siden, bimmerR skrev:

Flotte bilder av en snasen bil.  :applause: :)

Takk og takk :) 

Sitér

Tøøøft med bilde av bilen i fart! Noe sånt kunne jeg ha tenkt meg :)

Helt sikkert noen der du bor som liker å ta bilder av biler og vil øve seg litt om du spør. :) 
 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært litt stille her i det siste og det er pga jeg fikk et ekkelt brev i posten, en tid tilbake. Jeg har ikke påkostet bilen noe annet enn det nødvendige, de siste månedene. Dette fordi bilen muligens kom til å bli avskiltet, kondemnert og kun verdt delene den besitter (noen fikk kanskje med seg trådene der jeg spekulerte i karosseribytte, import o.l.)
I brevet sto det at bilen, for mange herrens år siden, hadde fått seg en dytt i snuten og at den senere hadde vært innom beryktede Olsen Bil.
Ifbm. utfallet på mange av de sakene, så blir alle biler derfra innkalt til en teknisk kontroll som varer en hel dag. 

Denne kontrollen innebærer at de demonterer deler av bilen, sjekker at alle airbager er fysisk tilstede, tilkoblet og aktiv (diagnose,) samt at de sjekker alle numre på ramme, motor og drivverk for identitet og opphav. De tar også av bl.a. frontfangeren og hjul, og inspiserer rammevanger, kanaler, a-, b- og c-stolper utvendig og innvendig (kamera) etter tegn på tidligere rep, slurv, dårlig sveisearbeid, sparkel, ulovlig skjøting og om det er sveist på de riktige stedene, etter produsentenes forskrifter for rep. 

Synes at det er veldig bra at de tar tak i dette og at det er gratis for de berørte, men det suger, mildt sagt, å få dette brevet i posten. Særlig når du ikke en gang visste at bilen har vært skadet før (snakk om 523i, før den ble ombygget til M5.) 

Bilen var altså inne på denne kontrollen i dag, og for akkurat min bil tok den 5 timer å utføre. Legger ved resultatene her, slik at det er loggført og evt. neste eier kan finne tilbake til det, uten å kontakte SVV. 

59b009c89136d_side1.thumb.jpg.19bc0df8169a8059e7c530271a7db950.jpg

59b009c930d3a_side2.thumb.jpg.f14d5022fd9caa5bb540ea4b8c01be9b.jpg

59b009c9d13f8_Side3.thumb.jpg.bc762c9479bb5d4d9e36a97252492ce1.jpg

59b009ca72ae4_Side4.thumb.jpg.2cea3dfc9bc676665588211f72986199.jpg

59b009cade6c8_side5.thumb.jpg.6d8dcb9e076a224d8a15180001b6fc64.jpg

59b009cb88d63_Side6.thumb.jpg.13d63e1918ec3aa66d92478ff86d53b5.jpg

59b009cc2c105_Side7.thumb.jpg.2b7e7bd84e19cdcfd9a956e6890cddea.jpg

59b009ccc9d7a_Side8.thumb.jpg.4eef2928ba91d95e7caf2cebd3aa12a0.jpg

59b009cd718ce_Side9.thumb.jpg.23e49e21a985d72fecf1a5d61ef76984.jpg

Med andre ord er bilen friskmeldt :) Jippi! Har gått med hjertet i halsen så lenge nå og tok vel egentlig sorgene på forskudd. :P Alle numre stemte overens mtp identitet og ombygging, unntatt diff, men det hadde ikke noe å si. Ellers fikk den skryt for rep og lakkjobben, da det ikke var tegn til verken reparasjoner, skader eller slurv. Det liker vi å høre. :) 

Jeg fikk derimot en mangellapp på 3 punkter;
1: Få senk skrevet inn i vognkort (har TÜV-papirne, merking er synlig og hjulstilling blir tatt i morgen.)
2: Abs sensorer, begge sider bak. (Har bestilt delene og time hos Tores Auto og originale sensorer blir montert på fredag.)
3: Airbag-kabel i førerdør har "short to ground" så denne må jeg bytte fra hengsel ved dør og bort til airbag. 

I lys av dette ble det en liten dugnad av en shoppingrunde og følgende er nå kjøpt: 

*Komplett clutch-sett (original denne gangen, 6P sinter nå) og alt rundt.
*Original girkasseolje.
*8stk NGK Hi Power tennplugger
*zhp-girkule (uten lys og for 6 gir)

Og i vinter blir det masse lakk for å få utsiden strøken mtp steinsprut, flass osv. Så selges den til våren. 
 

 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Nei, jeg vurderte ofte å drukne meg selv i akvariet mitt. :P Heldigvis endte det godt og det som gjenstår blir fikset ASAP, så blir den gullende god. :) Felgene har litt merker og kantkjøringer fra andre eiere gjennom 20 år, men de er sisteprioritet. Får den strøken i lakken og finest mulig innvendig (er vel bare girkule og nye matter som gjenstår der, så blir felgene det eneste "øyesåret." Litt må man jo overlate til neste eier. Haha. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel litt innledende start på innlegget. Må dra dere litt gjennom sånn jeg følte meg. :P 

Jeg har jo fulgt saken hele veien og hørt litt av hvert om firmaet før alle avisartiklene, så jeg kjente antydninger til et lite hjerteinfarkt når jeg så "Olsen Bil" i brevet fra SVV. Da var alt håp ute. Kontrollørene sa de hadde hatt inne rundt 40 biler på stasjonen i Bergen og at det var litt rusk med manglende airbager osv. (som min også gjorde før, og nå vet jeg hvorfor....,) men de sa de verste bilene mtp opprettinger, var biler med seperat ramme fra skallet og at for de fleste gikk det bra. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med friskmeldt  (og nesten godkjent) bil.

Spennende lesning før bildene og ett stort smil herfra da jeg var ferdig med bildene. 

Bra at de tar tak i biler de har mistanke om. Og at det er gratis fra staten er jo ikke en selvfølge. Ved funn av snusk skulle staten forfulgt personen/personene som er ansvarlig selv om det var sikkert ett AS som sto bak og at personen/personene kan gjemme seg bak de rettighetene som følger med der . Ikke satt meg helt inn i denne Olsen saken. 

Uansett hadde jeg fått ett slikt brev  hadde det blitt en tur ned i kjelleren ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Gøy og bra :).

Nå er det plutselig gøyere å drive på med bilen tenker jeg :)

Ja, det smaker litt bedre å koste på den ting nå. Slipper det solide tapet og evt. en ny ombygging. Så kan jeg sove godt igjen om natten. 

1 time siden, Kenny_ skrev:

Grattis med friskmeldt  (og nesten godkjent) bil.

Spennende lesning før bildene og ett stort smil herfra da jeg var ferdig med bildene. 

Takk for det :)  Var mer respons enn forventet her. Kjekt at folk bryr seg. :) Det er hvert fall en trøst at Mr. Olsen soner nå. 

Her er i grunnen hele saken summert i én artikkel, hvis du er interessert i å finne ut mer:

 https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/05/14/195302155/jeg-har-aldri-sett-noe-lignende.-det-er-sa-ille-som-man-fryktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer selv fra Grimstad og her er det virkelig mange som har måtte levere bilene fra seg.Og det er forferdelig trist å se og høre disse skjebnene disse må oppleve .

Her snakker vi yngre nyetablerte osv som har kjøpt seg nyere familiebiler i trygg forvisning om at alt skal være bra.

Så sitter de igjen med gjeld opp etter ørene og ingen bil.:).

Trist ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Thundercoil changed the title to Min E39 M5 - Pensjonert på ubestemt tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...