Gå til innhold

Min E39 M5 - Pensjonert på ubestemt tid.


 Share

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, E.C. skrev:

Internal control unit fault skjer vel bare på vinteren når det er kaldt?  Kjører du bilen i 15-20 min for å få opp varmen og tar en restart så pleier den å gå bort, gjør i alle fall på min.

Snakker du om airbag eller abs nå? 

Jeg har funnet mange tråder om denne feilen og den kan komme av noe teit som en åpen krets e.l. på en av airbagene. Den har kommet/vært konstant på alle 3 modulene jeg har montert, da (tåpelig nok) uten å ha fikset feilen før jeg prøvde en ny. 

Kjører 40 min til/fra jobb og lampen har aldri slukket og jeg får ikke slettet feilkoder. Kun live data og programmering som funker. Den klarer dog å legge til flere feilkoder, som jeg heller ikke får slettet. F.eks. fikk jeg rød feil når jeg demonterte airbag i passasjerdør og prøvde den på førerside. Den ble gul når montert igjen. I tillegg stacker den feilkoden i førerdør under feilsøking, så nå har jeg 3 identiske gule/skyggefeil på førerdør. 

Det viste seg at kabel til airbag i førerdør hadde slitt gjennom isolasjonen på begge ledningene, slik at de fikk kontakt med hverandre. Byttet kabel hele veien og alt er nå OK igjen i live data, men "internal xxx fault" består som skyggefeil og styreenheten er helt låst for å slette feilkoder. 

Slik jeg har forstått det, så er det kun eeprom flash som duger i dette tilfellet. Må til med tool32 eller winkfp for fullstendig reset. Det skal vel gå an å gjøre totalt 3 ganger per (airbag) styreenhet, men dette er programmer jeg ikke klarer å bruke og har ikke funnet noen i Bergen som kan det, heller. De på nett tar rundt 800kr pluss frakt og da er det billigere å bare bytte styreenhet for 100-200kr. Det funket hvert fall sist, bortsett fra den med feil versjon, etter kortslutningen "drepte" styreenhet nr. 2 :P

Jeg har et par tråder her inne bl.a., men uten noen svar, så blir dessverre trial and error til jeg får det til av meg selv.  

 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet om airbag. Jeg har ingen feil på systemet annet enn selve modulen på vinterstid. Etter å ha lest litt om dette så konkluderte jeg med at modellene rundt år 2000 hadde den feilen. "Fordelen" med akkurat denne (hos meg) er at det ikke er en feil som trenger sletting for å få vekk lampen i dash. Kjører du bilen til det er litt varmere i kupeen og stopper for å skru tenningen av og på så forsvinner den, for da har modulen fått litt varme i seg.

Hva leser du ut feilkodene med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eeeendelig 😎 Fikk den "nye" SRS hjernen i kveld. 

20171004_190459.thumb.jpg.577755cef6d5be6095ca41823998108a.jpg

Fikk litt angst når den begynte livet med 8 feilkoder. De slettet jeg uten problemer. Forfriskende. Lampen gikk vekk og så startet jeg bilen og den kom tilbake. På igjen med diagnose og så viser det seg at den ikke har "utstyret" Passenger airbag stage 2 og airbagene i bakdører kodet inn. Kodet dette på plass (i stor frykt for internal control unit fault) og slettet koder, voila! Lampen har holdt seg av, til tross for flere stopp/startsekvenser og live data sier alt er OK. :D Herlig. Så får vi håpe det varer. 

Da er det bare å booke visning hos BT, så forsvinner mangellappen. Egentlig var fristen 06. oktober, men de sa det gikk fint om jeg ikke rakk det. Sikkert litt Olsen Bil-sympati. Haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har svidd kontoen litt i dag, da. :P Skal hentes om 5 timer, etter jobb. 

Screenshot_20171013-140414.thumb.png.69e5da2aaef848e2bc28c6aa2c1c8eb8.png

 

Screenshot_20171013-140312.thumb.png.1d66f4d223f3490148c5ea95145d6b9f.png

Screenshot_20171013-140228.thumb.png.9cac1b75d90278a6977700f97fc46d8b.png

 

Må da være kurant? :)

Den er EU OK til februar 2018+2mnd. 

Feil: Mangler bakpotte (smeller på noe billig og universalt), begge vindusheiser fremme defekte (klarer meg sikkert uten) og så har den rust på bærearner bak, sa hun. Satser på det er overflate, hvis ikke får jeg ta de i neste mnd.  Den står på slitte helårsdekk, så bestilte bare nye vinterhjul med ganske grei score i årets test. :)

M5 har presenning og alt og parkeres ganske snart. Den må bare ut på kontroll hos SVV 31.10 og få vist senk og utbedrede mangler. Skal jeg koble av batteriet eller bare koble til vedlikeholdsladeren som ble fastmontert ifbm ombygging til AGM hos Jæger? 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ser veldig bra ut og jeg tror det er verdt å fikse den opp. Bærearmene så greie ut, men jeg ser den ikke bør kjøres før den får ny travers bak. Blir litt jobb og rundt 9-11K om jeg gjør det selv. Vet ikke om jeg skal flippe den eller beholde en stund. Prøver hvert fall å selge unna litt ting jeg har liggende, for fortgang. Er uansett 2-3 uker til vinterdekkene dukker opp. 

20171018_125950.thumb.jpg.692ed675eebe02435f39062e07ef839e.jpg

20171018_125922.thumb.jpg.03d99c52edfb6736d914e808094c1449.jpg

20171018_125930.thumb.jpg.7ec7e49d4a3f930b24e94627b0372439.jpg

20171018_130351.thumb.jpg.5f3865479494760c3c25709e331d87b2.jpg

20171018_130442.thumb.jpg.0f9c99c24e05ae05ad6a4862f169dece.jpg

20171018_130400.thumb.jpg.495fd99e9d63ac6f2b240b9dc3a3ea74.jpg

20171018_130417.thumb.jpg.b29df6a1a358cf320654d5624322ec21.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rust i understell er nok en kjendt sak med de der, samme gjelder bensintankene mener jeg på (har en bekjendt med samme bil, og samme rustplagene).

Men til gjengjeld virker det som du kan få mye bruksbil for pengene bare en får utbedret den rusta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BjornarHS Det stemmer nok. De sliter veldig med rust under. Den ser bra ut under og masse ser veldig nytt ut. Finner ikke slakk i noe, heller. Er bare den traversen som er skikkelig rustskadet. Det ser ut som den har fått understellsbehandling jevnlig, bare ikke på traversen. Så den har nok badet i salt, uten beskyttelse. Kommer til å bombe den nye med karosserilakk og så oljer jeg nok resten. :P

Ny koster 7K og med boltene blir det 9300,-. Dyre bolter :P Så blir det nok stag og bærearmer osv. fra Febi, når det først er nede og sikkert noe av det som må kuttes av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var M5 100 % friskmeldt etter visning på trafikkstasjonen :D

Så nå er senk i vognkort og Olsen Bil-saken utav verden. Mangler på airbaglampe og abs-lampe slettet. 

Det gikk generelt kjapt, men de likte ikke at jeg hadde byttet styreenheten til airbag selv og forsvant inn på et gruppemøte i en times tid. :P Kom heldigvis ut igjen med gladmeldingen. De. Anbefalte forøvrig at jeg fikk dokumentasjon på airbagsystemet, fra BMW verksted. Hvis bilen kom i kollisjon og det ble påvist feil ved systemet, ville det bli "kjedelig" for meg. De fikk hvert fall kvittering på kjøpet av styreenheten. 

------------

Outlanderen skal snart få ny travers og bærearmer med nye bolter, så er den også kjørbar og klar for vinteren. :) Jeg skal innom Dekk1 etterpå og få på de nye vinterdekkene. 

Edit: Vinterdekkene på felg og den sinnsyke kasten er borte. De gamle dekkene må ha vært ekstremt skjevslitte. Trodde det var pga. sprekker rundt innfestningene til bærearmene, men tydeligvis ikke. Merker bare at balansen ikke er helt optimal. Blir veldig bra med ny travers. Ellers må jeg bare få på den nye bakpotten og bytte frontrute, så er den tip-top 😎

20171031_130419.thumb.jpg.bf8cc8ec1f43ae67bce49fbe67ee0c4a.jpg

 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lite aktivitet her. Mitsu hadde så slitt understell at jeg sveiste traversen og leverte inn igjen den nye. Kjører den ut EU i april, så blir den vraket. Kjipt at den ikke kunne flippes, men den skulle opprinnelig bare være vinterbil til EU gikk ut. :P

Nå som det har vært mildvær en ukes tid og høljet ned, så slipper man salt og resten har regnet bort... Var 9 grader i dag, så har tatt M5 ut fra lagring og lufter den litt. Veldig kjekt :D Føles som jeg kjører bil med 700hk i motsetning til 136hk på 2,4 tonn, med Mitsuen. Haha. 

20171222_162922.thumb.jpg.dfbfb75a4e9d8b93cc86fa4d06a843bb.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Thundercoil skrev:

Lite aktivitet her. Mitsu hadde så slitt understell at jeg sveiste traversen og leverte inn igjen den nye. Kjører den ut EU i april, så blir den vraket. Kjipt at den ikke kunne flippes, men den skulle opprinnelig bare være vinterbil til EU gikk ut. :P

Nå som det har vært mildvær en ukes tid og høljet ned, så slipper man salt og resten har regnet bort... Var 9 grader i dag, så har tatt M5 ut fra lagring og lufter den litt. Veldig kjekt :D Føles som jeg kjører bil med 700hk i motsetning til 136hk på 2,4 tonn, med Mitsuen. Haha. 

20171222_162922.thumb.jpg.dfbfb75a4e9d8b93cc86fa4d06a843bb.jpg

 

Haha, kjenner følelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Thundercoil changed the title to Min E39 M5 - Pensjonert på ubestemt tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...