Gå til innhold

Dieselforbud i Oslo


ErikS
 Share

Anbefalte innlegg

Vinteren står på trappene og med nytt bystyre i Oslo er det i mine øyne, en overhengende fare for at det blir innført dieselforbud kommende vinter innenfor en avgrenset sone (ring 1 eller ring 2). Eller enda verre, forbud mot privatbiler på fossilt brensel på dager med høy luftforurensing.

 

I den anledning lurer jeg på hvordan det skal håndheves?

 

Vil det kun bli tillatt med elbiler på dager med høy luftforurensing, eller vil også plugin hybrider være tillatt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye politi eller kontrollbiler fra vegvesenet som er elbiler, så blir det totalforbud (alt av fossilt brennstoff) vil ikke de kunne håndheve dette. De fleste kjøretøy er dieselbasert..

Datatilsynet vil nok ikke godta noen overvåkning av alle sammen på så kort tid, må nok ta sin tid før et eventuelt forbud tas ibruk med håndheving. Hvis ikke det er meningen at politiet skal gå til fots i Oslo å ta folk som bruker bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og heller ikke dieselbiler som tilfredsstiller Euro 6 utslippskravene (gjelder bl.a for alle ny dieselbiler som er registrert etter september 2014 i EU/EØS).

Det vil tiden vise. Euro 6 krav er så langt kun på et papiret   :-s  Om det blir diesel/bensin forbud, så er det en haug med overvåkningskameraer rundt oslo som fanger opp dette. (veitrafikksentralen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det vil tiden vise. Euro 6 krav er så langt kun på et papiret   :-s  Om det blir diesel/bensin forbud, så er det en haug med overvåkningskameraer rundt oslo som fanger opp dette. (veitrafikksentralen)

 

Du tenker på i Oslo, men i andre storbyer i Europa ble Euro 6 kravet veldig realistisk fom. september 2014. Hvis du f.eks lovlig vil kjøre i Berlin, Hamburg eller Stuttgart skal du ha en såkalt grønn "umweltzone" oblat (miljøsonemerke) og den får du idag kun hvis motoren i bilen din tilfredstiller Euro 6 kravet. Blir du tatt uten en grønn oblat i f.eks Hamburg er boten på ca. 750 kroner + at du får et lokalt kjøreforbud. Noe helt annet er det å ha respekt for hvorfor de har slike miljøsoner i f.eks Hamburg. Som bilturist tenker jeg at det er viktig å ta hensyn til de menneskene jeg besøker selv om de fleste (spesielt gjerrige dansker) ser ut til å ta ganske lett på miljøsonene. De kjører iallefall uten grønn oblat på frontvinduet når de er i f.eks Hamburg.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilfritt i Oslo sentrum innen 2019 ja. Ring 1 da mon tro? Mange boligblokkutbyggere som har blitt pålagt å bygge parkeringsanlegg under boligene de siste årene. Sikkert euforiske nå de, som mange andre... Skal bli spennende å se hvordan dette skal gå til, og ikke minst reaksjonene. Greit at jeg tok med meg bilen og flyttet fra Pilestredet i sentrum for et par år siden gitt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo ganske håpløst å gjøre sentrum (kommer dog ann på hva man mener med sentrum) bilfritt i den forstanden at selv ikke beboerne skal kunne eie og ha bil. Trodde ønsket var at flere skulle bo sentralt? Om man gjør sentrale strøk bilfritt så begrenser dette hvem som kan bo der, både fordi en del trenger bil i livet sitt og fordi andre har bil som hobby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten litt fristet til å si at nå kan folk ha det så godt, de som stemmer AP og MDG når de ikke langere får kjøre bil i sentrum. Dette vil føre til at sentrum langsomt vil dø ut, hotellene vil få mindre gjester, bedrifter kommer til å flytte sine virksomheter ut av sentrum og hele næringen blir skadelidende. Jeg kan ikke med min villeste fantasi skjønne at det finnes folk som virkelig mener at man skal sette miljø fremfor alt dette, det er jo helt utrolig at det går an. Jeg må bare si ærlig at jeg klarer ikke å ta folk som er for og stemmer MDG for seriøse, når det er dette de brenner for. Jeg er i disse tider fryktelig glad for at jeg bor i en liten by som Arendal som ikke er truet av hverken MDG, kjøreforbud eller annen grønn kommunisme. Nå får vi andre stå på sidelinjen å se hvor galt dette kommer til å gå, om de i det hele tatt får gjennomslag for sin politikk da....er jo lov å håpe at noen kan sette en stopper for denne galskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver er en subjektiv påstand og ikke nødvendigvis et resultat av en kommende miljøpolitikk. Jeg deler heller ikke alle synspunktene f.eks MDG har, men jeg har ingen problemer med å forstå at andre kan ha en annen mening enn meg. Slik trafikksituasjonen er i Oslo, København og andre storbyer er det helt nødvendig i en overgang å redusere trafikken for å få nogenlunde levelige vilkår for byenes innbyggere (iallefall frem til bilmotorene blir betydelig renere enn idag).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...