Gå til innhold

Sveigis sin e61 530d M-Sport 2006 Individual.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor gammelt er batteriet da? Synes å huske at vi sjekket dette, mulig jeg tar feil men. Men siden bilen har vært tungstartet så behøver jo ikke det å bety at batteriet er dårlig. Kan ha vært lite strøm nettopp pga at IBS kan ha tappet det. 

Det er ikke gitt at batteriet blir kodet 100% riktig bare man har Inpa. Ja man kan få bilen til å fungere i det daglige uten problemer, men det er ikke dermed sagt at batteriet er kodet 100% riktig. En kamerat (han som hadde E60 530en Jon Håvard eier nå) koda nytt batteri med Inpa. Han sleit med feilmeldinger i ettertid også, måtte inn til Bavaria for å få dette på stell. Jeg vet også at på F10/11 så er det per dags dato kun merkeverkstedene som får dette 100%. Men det er nok litt forskjell på F10/11 og E60/61, så det kan jo være det går bra. Jeg er ingen ekspert på området, dette er kun basert på egene erfaringer samt hva man kan søke seg frem til. 

Du får uansett ha lykke til med feilsøking :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det kun er merkeverksted som kan kode og/eller registrere batteribytte på E6x er rett og slett tull. Alle med riktig utstyr (originale programmer, Autologic etc.) kan utføre dette. Derimot er det stor forskjell på om man bytter til likt batteri med like spesifikasjoner (registrering) eller bytter batteristørrelse og/eller batteritype (koding og registrering).

Ellers ville jeg forsøkt å koble ut IBS. Dersom bilen fungerer fint med IBS frakoblet er dette synderen - hvis ikke, forsøk nytt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Hvor gammelt er batteriet da? Synes å huske at vi sjekket dette, mulig jeg tar feil men. Men siden bilen har vært tungstartet så behøver jo ikke det å bety at batteriet er dårlig. Kan ha vært lite strøm nettopp pga at IBS kan ha tappet det. 

Det er ikke gitt at batteriet blir kodet 100% riktig bare man har Inpa. Ja man kan få bilen til å fungere i det daglige uten problemer, men det er ikke dermed sagt at batteriet er kodet 100% riktig. En kamerat (han som hadde E60 530en Jon Håvard eier nå) koda nytt batteri med Inpa. Han sleit med feilmeldinger i ettertid også, måtte inn til Bavaria for å få dette på stell. Jeg vet også at på F10/11 så er det per dags dato kun merkeverkstedene som får dette 100%. Men det er nok litt forskjell på F10/11 og E60/61, så det kan jo være det går bra. Jeg er ingen ekspert på området, dette er kun basert på egene erfaringer samt hva man kan søke seg frem til. 

Du får uansett ha lykke til med feilsøking :) 

Veldig feil at det er kun merkeverksteder som kan kode inn nytt batteri på F1x. Sweetbmw her inne kodet inn nytt batteri på fatter sin F10. Det er et år siden batteribytte og ingen feilmeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for engasjement her uten tvil :).

Har nå prøvd å lade litt men det virker som det ikke tar til seg strøm .Kan det være IBSen?

Eller jeg har for liten lader.

Så litt flere dumme spm,kan jeg lade med IBS av?

Er den rød den IBS kabelen,eller er det den som har to ledninger og går inn i ett blått skjøtestykke/stikk?

Kode eller ikke kode ,det skal jeg nok få orden på men først må jeg få bilen til å fyre ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nappet ut begge, men skal visstnok holde å ta den røde. Tror den skal gi strøm til IBS, uten at jeg skal si det helt sikkert. 

Kanskje batteriladeren ikke klarer å sparke i gang batteriet, spesielt med tanke på størrelsen på batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det at det kun er merkeverksted som kan kode og/eller registrere batteribytte på E6x er rett og slett tull. Alle med riktig utstyr (originale programmer, Autologic etc.) kan utføre dette. Derimot er det stor forskjell på om man bytter til likt batteri med like spesifikasjoner (registrering) eller bytter batteristørrelse og/eller batteritype (koding og registrering).

Ellers ville jeg forsøkt å koble ut IBS. Dersom bilen fungerer fint med IBS frakoblet er dette synderen - hvis ikke, forsøk nytt batteri.

Jeg har nå undersøkt litt rundt om og jeg skal i rettferdighetens navn moderere meg litt. Det er ikke nødvendig å bruke merkeverksted for å kode batteriet til bilen, men som du sier så må det aktuelle verkstedet ha det nødvendige utstyret. Det er dessverre ikke alle utenforstående versteder som har dette, derfor anbefales det i mange tilfeller å bruke merkeverksted for å være sikker på at batteriet kodes til bilen på riktig måte. De fleste verksteder rundt om kan sette ett batteri i en E61 og få dette til å fungere, men faren for at det ikke blir gjort ordentlig er absolutt til stede om de ikke har det nødvendige programmene. Da kan man risikere at man får en bil med elektronikk som oppfører seg en en Alfa ifra 70 tallet...

Det enkleste (men kanskje ikke det billigste) er vel å kjøpe ett nytt batteri som er helt likt det som står i bilen ifra før. Så minsker man risikoen for at noe klusser seg til :) 

2 timer siden, ahj skrev:

Veldig feil at det er kun merkeverksteder som kan kode inn nytt batteri på F1x. Sweetbmw her inne kodet inn nytt batteri på fatter sin F10. Det er et år siden batteribytte og ingen feilmeldinger. 

Med mindre han har samme utstyr som ett merkeverksted så er iallfall dette ny informasjon for meg. Men for all del, jeg kan ha tatt feil. Jeg hadde iallfall ikke tatt den sjansen, har lest alt for mange tilfeller av batterier som ikke er kodet skikkelig (på F10/11) og som har skapt problemer..

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Otis skrev:

Det er etterhvert endel av oss som har utstyr for å gjøre alt det merkeverkstedet kan og mer til... 

Ja hva skal man med merkeverksted, det er jo en eneste stor svindel.... :P 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo opp til hver enkelt å mene, men når det er snakk om koding og diagnose er det slik at BMW er ganske låst til programmene/systemene som benyttes, mens privatpersoner stort sett kan gjøre det de vil. Dette er derimot ikke det samme som at privatpersoner har kunnskap til å gjøre det de vil, men at mulighetene er der er det liten tvil om.

Det finnes veldig mye "enkel" koding som BMW-verksteder hverken kan eller vil gjøre, uansett hvor mye man betaler eller bestikker de, men som en privatperson kan gjøre på to minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med familiemiddag og besøk,noe som bryr meg midt i kaviarstjerna,nå i e61krisa,får jeg komme med noe greier.

Har nå snakket med en mekaniker som jobber med Bmw og han sa følgende:

Putt batteriet på lading i natt,prøv å starte,hvis fremdeles død,ta ut batteri og kom til meg så vi kan få sjekket amper osv,hvis det er iorden,da er det starteren og den har jeg byttet maaange av på e60.

Så det er status nå,men nå har jeg ikke koplet av noe IBS ,burde jeg det mens jeg lader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det høres jo fornuftig ut, man kan ikke annet enn å feilsøke.

Godt du har E34en iallfall, det er greit også med disse gamle analoge bilene :) 

Ja,helt klart .:).

Orden skal den bli uten tvil :).

E34en er en god erstatter som tåler det meste og godt er det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...