Gå til innhold

Svarte N klistremerker skilt. ett must!


Chris11slett
 Share

Anbefalte innlegg

Har vanskelig for å tro at et klistremerke på orginalskiltet utenfor kjennetegnet kategoriseres som dokumentforfalskning. Da jeg hentet nye skilt en gang i 2007 fikk jeg med hvite klistremerker av svv til å sette over n merket. Mor har kjørt rundt med dette siden inkludert eukontroller osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger av kjøretøyforskriften § 39-12 at nasjonalitetsmerke skal stå på blå retroreflekterende bakgrunn, så at disse klistremerkene er ulovlige å feste på kjennemerker er det ingen tvil om. Mht. hvor lenge disse merkene har eksistert og at man aldri hører noen som har blitt tatt for dette, så er vel dette noe som praksiseres i svært liten grad ettersom kjennemerkenes funksjon fortsatt er like tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om tilfeller der dette har fått en reaksjon fra politi/vegvesen?

 

Kun blitt stoppet av Politiet for vanlig kontroll, flere ganger også forskjellige folk.

Han ene skjønte at det var for utseende sin skyld og at jeg har sort bil. Stort glis fra han.

Hun andre konstabelen bare smilte og spurte om dette var en form av nye skilter som kommer senere. 

SVV har jeg ikke påtruffet ennå.

 

Men det er som saltkjelen nevner. I tillegg så har ikke disse merkene refleksbakgrunn.

 

Ha kjørt med dette i snart 1 år nå og _mange_  random spør, titter, hvor og hvordan :)

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger av kjøretøyforskriften § 39-12 at nasjonalitetsmerke skal stå på blå retroreflekterende bakgrunn, så at disse klistremerkene er ulovlige å feste på kjennemerker er det ingen tvil om.

Jeg tillater meg å tvile likevel. :) Det disse svarte merkene gjør, er å dekke over nasjonalitetsmerket. Hvis dette er ulovlig, må du finne en paragraf som forteller at det ikke er lov å kjøre uten nasjonalitetsmerke. Så langt jeg vet er det bare krav om nasjonalitetsmerke i utlandet.

 

Etter mitt skjønn er svarte N-merker altså ikke gyldig som nasjonalitetsmerke når dette er integrert i nummerskiltet, men det er kun i utlandet man trenger nasjonalitetsmerke. Det kan i verste fall løses med et standard nasjonalitetsmerke som festes bak på bilen med magnet.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...