Gå til innhold

Svarte N klistremerker skilt. ett must!


Chris11slett
 Share

Anbefalte innlegg

Her i Danmark kan man velge om man vil ha skilter med eller uten eu/landestripen. Hvis man velger skilter uten stripen skal man ha et annet forskriftsmessig nasjonalitetsmerke (stort ovalt hvitt merke med sorte bokstaver) hvis bilen skal brukes i utlandet. Hvis man velger skilter med stripen er man unntatt fra regelen om annet forskriftsmessig nasjonalitetsmerke. Det er ikke anledning til å endre på stripen (farge og/eller sammensetning av tegn/symboler). Dette kvalifiserer som grov dokumentforfalskning (på linje med å bruke falske skilter på en bil) og gir relativt strenge bøter (altså i Danmark). Jeg vil tro at reglene ikke er helt ulike i Norge.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Hvis dette er ulovlig, må du finne en paragraf som forteller at det ikke er lov å kjøre uten nasjonalitetsmerke. Så langt jeg vet er det bare krav om nasjonalitetsmerke i utlandet.

 

Etter mitt skjønn er svarte N-merker altså ikke gyldig som nasjonalitetsmerke når dette er integrert i nummerskiltet, men det er kun i utlandet man trenger nasjonalitetsmerke. Det kan i verste fall løses med et standard nasjonalitetsmerke som festes bak på bilen med magnet.

Så basta bom er det vel ikke, når Vegvesenet leverer hvite klistremerker nettopp for å dekke over nasjonalitetsmerket.

er jo samme greia, bare me svart bakgrunn? 

 

Det følger av kjøretøyforskriften § 39-12 (1) 1) at et nasjonalitetsmerke kan inngå som en del av kjennemerket. Dette merket  være levert av skiltprodusenten til Statens Vegvesen og kan ikke påføres i etterkant. Av § 39-12 (1) 2) fremgår det at integrert nasjonalitetsmerke skal bestå av bokstaven N og det norske flagget. Disse elementene skal stå på blå retroreflekterende bakgrunn. Om man ikke ønsker nasjonalitetsmerket leverer Statens Vegvesen godkjente klistremerker som tildekker dette.

 

Det er derfor hevet over enhver tvil at sorte N-merker ikke er levert av produsenten til Statens Vegvesen eller står på blå retroreflekterende bakgrunn, og således ikke under noen omstendigheter er lovlig etter norsk lov.

 

Jeg vil også tro, i likhet med Fredrik, at dette straffeforfølges på samme måte som i Danmark, men at dette ikke er forhold som per dags dato har blitt reagert på. At det ikke har blitt reagert på er naturligvis ikke ensbetydende med at det er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor hevet over enhver tvil at sorte N-merker ikke er levert av produsenten til Statens Vegvesen eller står på blå retroreflekterende bakgrunn, og således ikke under noen omstendigheter er lovlig etter norsk lov.

 

Av lovteksten du siterer kan vi bare slå fast at et pålimt N-merke ikke er gyldig som nasjonalitetsmerke. Om det også er ulovlig og i tillegg straffbart, er en annen skål.

 

Dette kvalifiserer som grov dokumentforfalskning (på linje med å bruke falske skilter på en bil) og gir relativt strenge bøter (altså i Danmark).

 

Har du kilder på dette (hvis det ikke blir for mye stress)? Hvis dette er tilfelle, så er Danmark skremmende nær en sharialignende praksis (på dette feltet), hvor straffen ikke på noe vis står i forhold til forseelsen. Demokratiske rettsstater legger vekt på at det skal være slikt samsvar, ikke minst fordi straffenivået i et demokrati må forankres i folks rettsoppfatning, den allmenne rettsfølelse skal ivaretas, og respekt for loven bygges. Totalitære stater trenger ikke ta hensyn til folks oppfatning, og gjør det selvfølgelig heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke ord og ikke nødvendigvis korrekt tolket i forhold til lovens overordnede intensjon. Jeg har ikke lovparagrafen tilgjengelig, men dokumentforfalskning (inkl. ulovlig endring av bilskilter) er en alvorlig sak i Danmark. Det finnes en alternativ variant av denne historien som er relativt godt kjent i Danmark og det er når man selv lager et ekstraskilt (f.eks av papp) som har bilens korrekte nummer til å henge på en sykkel som er festet til et stativ på tilhengerfestet (og dermed skjuler bilens bakre bilskilt). Danskene sykler mye og frakter derfor ofte sykkelen på denne måten. Dette sorterer under dokumentforfalskning iom. at bilens skilter er unike og ikke på noen måter må kopieres... uansett om intensjonen med å lage slike ekstraskilter med det korrekte skiltnummeret aldri så mye er den aller beste. Vil man frakte sykkelen på denne måten skal man kjøpe korrekte og autoriserte ekstraskilter (som har røde tall/bokstaver på hvit bunn istedenfor sorte tall/bokstaver på hvit bunn).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke å klistre på et merke å "endre" et skilt, det er mer å gjøre et nasjonalitetsmerke ugyldig, noe som ikke kan være ulovlig dersom du er i Norge. Klart at forfalskning og en faktisk endring på et bilskilt utsendt av vegvesenet er en ulovlig ting og kanskje kvalifiserer til dokumentforfalskning dersom det er en grov endring, men herregud det er bare en fargeendring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man naturligvis hevde, men på offisielle dokumenter er slikt normalt ikke tillat. Man kan heller ikke endre fargen på tall og bokstaver hvis man ikke liker at de er sorte. Hele skiltet er et unikt dokument. Poenget med den blå fargen er trolig at det skal harmonisere med skiltene som brukes i det meste av resten av Europa. Hvorfor det er slik når Norge ikke er medlem av EU vet jeg ikke, men kanskje handler det om at man ville avsette ekstra plass til stjernene og landekoden hvis Norge engang skulle bli medlem av EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette mot formodning skulle vise seg å bli et problem, er det bare å protestere. Statens vegvesen var snar med å snu og komme opp med en løsning i 2007, da folk protesterte på de blå merkene. I dag er EU-motstanden større enn noen sinne, dette blir nok ikke noe problem. Loven er til for folket, ikke motsatt. Står den i veien, så kan den forandres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er etter min mening korrekt måte å reagere på hvis man f.eks ikke liker designet på bilskiltene. Det er imidlertid viktig å være klar over at klagen jmf. forvaltningsloven trolig har oppsettende virkning. Du kan ikke lovlig endre skiltene før klagen er tatt til følge og loven endret.

 

Personlig har jeg aldri hatt sansen for den blå stripen og ikke er jeg spesielt begeistret for EU heller selv om jeg bor i Danmark. Jeg liker de sveitsiske og østerriske bilskiltene som har de enkelte kanton/landeregionenes våpen på bilskiltene (avhengig av hvor man bor og/eller hvor bilen er registrert). Istedenfor det norske flagget kunne man f.eks hatt det aktuelle fylkesvåpenet på en hvit og nøytral bakgrunn... :)

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Fylkesv%C3%A5pen_i_Norge

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av lovteksten du siterer kan vi bare slå fast at et pålimt N-merke ikke er gyldig som nasjonalitetsmerke. Om det også er ulovlig og i tillegg straffbart, er en annen skål. [...]

 

Det kommer i klartekst frem hva som er lovlig og ikke av kjøretøyforskriften kap. 39. Iht. kjøretøyforskriften § 39-1 (1) fremgår det at det er Vegdirekoratet som fastsetter utforming av kjennemerker, herunder plassering og utforing av tegn. Det er fastsatt i § 39-12 (1) 1) om at nasjonalitetstegn må være levert av Statens Vegvesen og kan ikke påføres i etterkant. Videre spesifiserer § 39-12 (1) 2) hva slags krav det er til utformingen av nasjonalitetsmerke på kjennetegn. Dette vil derfor si at så lenge sorte N-merker ikke er levert av Statens Vegvesen eller tilsvarer villkårene i loven her, så er de ulovlige. Loven sier videre at nasjonalitetsmerke ikke kan påføres i etterkant, og et klistremerke som dette er ikke mindre enn... påført "i etterkant". De hvite lappene er et produkt levert av Statens Vegvesen, og således fullt og helt lovlig.

 

Nå er ikke å klistre på et merke å "endre" et skilt, det er mer å gjøre et nasjonalitetsmerke ugyldig, noe som ikke kan være ulovlig dersom du er i Norge. Klart at forfalskning og en faktisk endring på et bilskilt utsendt av vegvesenet er en ulovlig ting og kanskje kvalifiserer til dokumentforfalskning dersom det er en grov endring, men herregud det er bare en fargeendring...

 

Kjennemerker til motorkjøretøy er offentlige dokumenter og kan ikke pusses opp eller pyntes til ens eget behov. Ja, endringen er minimal (det er kun snakk om farge), men det er likevel en endring av et offentlig dokument.

 

 

For all del. Man må gjerne endre og påklistre hva enn man vil ha på bilskiltene for min del, men det er likevel ikke lovlig å gjøre det og konsekvensene kan bli store. Bare ikke klag i etterkant om man får en sanksjon for dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer i klartekst frem hva som er lovlig og ikke av kjøretøyforskriften kap. 39.

 

Du er altfor streng, Saltkjelen. :) Du vil være en utmerket advokat for Staten i en rettstvist om dette. Hvis jeg får representere Norges bileiere, så vil jeg kanskje resonnere slik for dommeren:

 

1. Jeg tar et standard nasjonalitetsmerke og klistrer det på siden av bilen. Er det ulovlig? Dokumentfalsk? Straffbart? Nei, nei og nei. Det er bare ikke gyldig som nasjonalitetsmerke, fordi det skal sitte bak på bilen.

 

2. Jeg lager et eget nasjonalitetsmerke, svart skrift på hvit bakgrunn (omvendt av det vanlige). Er det ulovlig? Nei, det er bare ikke et gyldig nasjonalitetsmerke, fordi det ikke oppfyller forskriftens krav til utforming.

 

3. Jeg klistrer et hvitt merke over nasjonalitetsmerket på bilens skilt. Det er heller ikke ulovlig eller straffbart, slike merker leveres også av Statens vegvesen. Men jeg kjører da uten et gyldig nasjonalitetsmerke, som er fullt lovlig i Norge. Nasjonalitetsmerke på skilt er valgfritt.

 

4. Er punkt 3 ulovlig om jeg bruker et hvitt merke jeg lager selv, fordi det ikke er levert av Statens vegvesen? Det ville vært meningsløst.

 

5. Jeg bruker en svart lapp istedenfor en hvit for å skjule skiltets nasjonalitetsmerke. Hvorfor skulle det være mer ulovlig enn punkt 3? Like meningsløst.

 

6. Jeg bruker en svart lapp, med hvit N og norske flagg for å skjule skiltets nasjonalitetsmerke. Hvorfor skulle det være mer ulovlig enn punkt 3? Eller punkt 2?

 

Jeg er trygg på at mitt resonnement vil få gehør hos dommeren. Du er nok like trygg på at du har rett. Inntil videre får vi være enige om at vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jussen er til for å tolkes, men jeg er av den oppfatning at lovteksten er klar og tydelig på dette området ved at det er Vegdirektoratet og Statens Vegvesen som setter føring på hvordan kjennemerkene skal være. Det har så vidt meg bekjent aldri vært lov til å modifisere et bilskilt til sin egen stil, noe som også fremgår av forskriften. All den tid dette ikke er et produkt levert av offentlige instanser (den hvite lappen er helt sikkert reflekterende og har vannmerker (N) i seg som resten av skiltet), så er det dessverre ikke lovlig å sette på et offentlig dokument. På lik linje med de svarte tall og bakstavene som reflekterer for å unngå bomring og/eller automatisk trafikkontroller som selges i enkelte markeder.

 

Statens Vegvesen var også av den oppfatning at det ikke er lovlig å pynte på et offentlig dokument når jeg pratet med de tidligere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare Statens Veivesen... ingen offentlige instanser er tilfreds med at noen etter eget forgodtbefinnende pynter og/eller endrer på offisielle dokumenter. At noen forsøker å bagatellisere dette handler sannsynligvis mest om at de ikke forstår hvordan offentlig forvaltning skal og bør fungere. Alternativt handler dette helt enkelt om at de "speiler" alt etter eget hode og egoistiske ønsker (type: selvsentrert).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om å få lite skilt til min bil da stort ikke passet.

Svaret var nei. De er utgått. Fra og med 1 oktober 08 er det ikke lenger hjemmel til å tildele lite skilt til bil. Passer ikke skiltet der det skal måtte jeg flytte skiltet et annet sted. På midten av bilen eller til venstre for midten. Det måtte også monteres skiltlys.

Jeg spurte vidre om jeg kunne klippe skiltet. Er jo bare snakk om noen MM.

Da sa de at endring av kjennemerker fra slik de er levert av vegvesenet var ulovlig. Dette er offentlige dokumenter og statens eiendom. Enhvær endring kan i verstefall gi meg straff for dokumentforfalskning.

Jeg fik lov å kjøpe "tidsriktige kjennemerker" altså skilter som var den gang bilen ble registrert første gang i Norge. Disse er noe mindre og passet da inn i hullet på bilen.

Så min bil har skilt i formatet fra 90 tallet bak og standard skilt fra 2014 med N-merke i blått foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...