Gå til innhold

Svarte N klistremerker skilt. ett must!


Chris11slett
 Share

Anbefalte innlegg

Så min bil har skilt i formatet fra 90 tallet bak og standard skilt fra 2014 med N-merke i blått foran.

 

Ifølge paragrafrytterne kjører du da muligens ulovlig, for det er krav om at begge skiltene skal ha nasjonalitetsmerke. En mer jordnær og skjønnsom vurdering er at du ikke gjør noe ulovlig, men at nasjonalitetsmerket ikke er gyldig, så du må sette på en tradisjonell N bak (elipseformet hvitt merke med svart N) hvis du skal bruke bilen i utlandet.

 

§ 2-26.Nasjonalitetsmerke

(1) Ved utpassering fra Norge skal registreringspliktig kjøretøy være utstyrt med nasjonalitetsmerke som fastsatt av Vegdirektoratet.

(2) Nasjonalitetsmerket skal enten være et eget merke eller være integrert i kjennemerket. Kjøretøy med integrert nasjonalitetsmerke skal ha dette både foran og bak, dersom det er påbudt med kjennemerke begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg. Bilen har nå ingen godkjent N merking bak for utlandskjøring. Jeg må i såfal montere en N bak på bilen.

Jeg fikk beskjed å oppbevare det nye skiltet (det med N merke) i bilen til enhvær tid i tilfelle en vanskelig kontrolør skulle stoppe meg.

Det at det står "Norsk" bak på bilen var ikke godkjent som N merking heller.

Men siden jeg nå ikke har integrert N i kjennemerket er det heller ikke sikkert det er påkrevd da bilen orginalt er registrert uten dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge paragrafrytterne kjører du da muligens ulovlig, for det er krav om at begge skiltene skal ha nasjonalitetsmerke.

Det er ikke krav om at skilt skal ha nasjonalitetsmerke, og det er det heller ingen her som har påstått.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krav om at skilt skal ha nasjonalitetsmerke, og det er det heller ingen her som har påstått.

 

Nei, men har du ett skilt med nasjonalitetsmerke, så skal begge ha det, slik er lovteksten. Og møter du en paragrafrytter som kontrollør, vil hun være snar med å påpeke dette. Derfor fikk Sjøbuse beskjed om alltid å ha bakskiltet med N oppbevart i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å krangle om hvordan forskriften er å forstå på dette punktet, så foreslår jeg at vi heller samles om å endre forskriften, slik at bakgrunnsfargen på det integrerte nasjonalitetsmerket blir valgfritt. Etter det jeg har lest er det ingenting i veien for dette. Norge er bare bundet av Wienkonvensjonen, den forteller bare om det separate, ovale merket. EU har laget sitt eget merke som er integrert i registreringsskiltet, og Norge har valgt å godkjenne dette som nasjonalitetsmerke for EU-kjøretøyer i Norge, under forutsetning av at EU godkjenner det som måtte være den norske utformingen. Altså står vi fritt til å velge utforming og farger selv. Når vi nå har samme bakgrunnsfarge som EU, så er det bare fordi EU har det. En enkel endring i forskriftene er alt som skal til for at ikke bare svarte N-merker blir uttrykkelig lovlig, men også gyldig som nasjonalitetsmerke i EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at du er en av veldig få som evt. gidder å bruke tid på dette. For de fleste av oss andre er de blå stripene mer enn gode nok. Lykke til med prosjektet, men jeg tror for din del dessverre ikke at du noen gang vil få ønsket vedr. sorte striper oppfylt... :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sorte merker på 1-serien, samt liggende til 5-serien, men det kunne ikke falt meg inn å forsøke å få dette til å bli lovlig. I likhet med Fredrik tror jeg heller ikke det er mulig, sånn det er sagt. :)

 

Jeg, som de fleste andre tar heller bare den risikoen dette medfører inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svarte N-merker, jeg, men kommer til å skaffe det når jeg får hvit bil. Mitt syn er at det er ingenting i forskriften som skulle tilsi at det er ulovlig, bare at disse merkene ikke er gyldige som nasjonalitetsmerke, så jeg kommer til å kjøre trygt og med god samvittighet. Leverandøren av N-merkene har sågar fått en positiv uttalelse fra Statens vegvesen, om ikke en direkte godkjenning, så nok til at vi kan være i god tro.

 

Når jeg henter skiltene til min nye bil, så skal jeg sannelig ta med merkene å få dem til å sette dem på for meg.

 

Det er bedre å være i god tro, enn å bevisst gjøre noe ulovlig.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sett noen (eller politiet for den saksskyld) dra dette helt til retten. Tanken på dette er så usannsynlig, at jeg tviler på at dette vil skje. I verstefall så får du mangellapp og må vise bilen. Dette skjer i MC-miljøet også, for de som ikke syns det er så stas og drasse med seg en snøskuffe etter den pene motorsykkelen sin. Selv syns jeg det er ergelig å se det svære skilte bakpå Panigalen min. De setter på miniskilt, blir stoppet og bedt om å bytte tilbake til originalskilt eller om å vise sykkelen.  Aldri noe mer enn det, og folk gjør stortsett som de sier. De vinner, også slipper vi unna uten så altfor mye trøbbel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svarte N-merker, jeg, men kommer til å skaffe det når jeg får hvit bil. Mitt syn er at det er ingenting i forskriften som skulle tilsi at det er ulovlig, bare at disse merkene ikke er gyldige som nasjonalitetsmerke, så jeg kommer til å kjøre trygt og med god samvittighet. Leverandøren av N-merkene har sågar fått en positiv uttalelse fra Statens vegvesen, om ikke en direkte godkjenning, så nok til at vi kan være i god tro.

 

Når jeg henter skiltene til min nye bil, så skal jeg sannelig ta med merkene å få dem til å sette dem på for meg.

 

Det er bedre å være i god tro, enn å bevisst gjøre noe ulovlig.

 

Hmmm... du blir nok noen erfaringer rikere etterhvert selv om det heter seg at det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse (bortsett fra når det gjelder bl.a skatt og dokumentforfalskning). Med jevne mellomrom dukker det opp ulike kreative løsninger i bilbransjen. Det kan være alt fra interessante fortolkninger av eksisterende tekniske regler og forskrifter til mer banale ting som egne farger på nummerskiltet. Felles for nesten alle disse er at de etter relativt kort tid blir glemt og det er det en grunn til (økonomisk eller praktisk). Hvis du vil ha en sort stripe på nummerskiltet er det helt sikkert en annen som vil ha en orange stripe. Offentlig forvaltning tar ikke hensyn til individuelle ønsker på den måten og vil heller aldri komme til å gjøre det med mindre det er overordnede samfunnsmessige viktige/prinsipielle grunner til å gjøre det.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt som svarte N-merker er ikke veldig utbredt ennå. Å heller derfor ikke noe politi/vegvesen henger seg opp i. Når dette blir mer utbredt vil det bli noe de ser etter å da vil kanskje problemene for folk komme.

Kan ta et eksempel jeg kjenner til.

Før var det ikke så nøye med vekt på campingbiler. Mange har derfor lav nyttelast.

En jeg kjenner har en bil fra 1993. På den tiden var det ikke så mye campingbiler. Hans bil har 415 kg nyttelast. 80L gass tank. 300L vanntank. Ettermontert parabol. Solcelle. Div klær og mat. + 2 personer. Så er man brått langt over 415 kg. Før var ikke dette noe kjent og utbredt problem. Å heller ingen som kontrolerte dette. Senere år har dette campingbil greiene tatt helt av. I dag er det registrert ca 30 000 campingbiler i Norge. Med tiden har denne vekt problematikken blitt et kjent problem. Og som resultat av dette er det vektkontroller over alt hele tiden. Kjenner en som måtte laste ut kjærringa og masse greier. Kjøre hjem bilen å komme tilbake å hente kjerring og pikkpakk med personbilen. Fikk ikke kjøre en meter før bilen var under lovlig vekt.

Når disse modifiseringene av kjennemerkene blir mer kjent vil nok også dette bli noe de vil begynne å lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men svv ga jo selv med hvite klistremerker før for og dekke N. Da ser jeg ikke problemet med og gjøre den sort.

 

Ja, men det var godkjente merker fra myndighetene som inneholdt bla. refleks.

De sorte N- merkene er ikke type godkjent og inneholder heller ikke refleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...