Gå til innhold

Svarte N klistremerker skilt. ett must!


Chris11slett
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fikk hjelp til å sette på merkene. Dette kan jeg bedre enn deg, sa damen bak skranken, du har så store og mandige hender. Takk som byr, sa jeg. Resultatet ble perfekt. Stoppet to ganger av politiet i rutinekontroll samt EU-kontroll uten kommentar.

Ikke la regelrytteri styre livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Basse Lusk skrev:

Jeg fikk hjelp til å sette på merkene. Dette kan jeg bedre enn deg, sa damen bak skranken, du har så store og mandige hender. Takk som byr, sa jeg. Resultatet ble perfekt. Stoppet to ganger av politiet i rutinekontroll samt EU-kontroll uten kommentar.

Ikke la regelrytteri styre livet ditt.

Godt å høre at ikke alle statsansatte er like firkantede. Men dumt at det håndheves så forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg kjører med blått felt på mine skilt, og synes det er helt ålreit. Skiltene er jo utformet etter en standard som alle skilt skal ha. De som ikke vil ha flagg på sitt skilt får disp. Til å sette på et hvitt merke over. Alle skilt i EU har vel disse standardiserte skiltene, så det lever jeg godt med.

Jeg bryr meg "filla" over hvordan skiltet mitt ser ut, og at man blir beskyldt for dokumentforfalskning ved å sette på et svart merke som mange gjør forstår jeg godt. Det er jo direkte ulovlig.

Så får alle gjøre som de vil, men jeg synes nå det hele er litt i det forfengeligste laget, hvorfor ikke bare la skiltfeltet være blått? :) 

På BMW motorsykkern så har jeg den gamle typeen skilt(før fonten med "kantete" bokstaver kom), liker det godt. Selv om det er bemerkelsesverdig mange som bemerker seg at jeg burde ha et nytt skilt, selvom det jeg har er HELT strøkent :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at om du leser litt på forumtråder så er det jo faktisk en hel del folk som er opphengt i detaljer.. Og jeg mener personlig det utgjør mye på mine biler og få sorte N merker.

Jeg klarer virkelig ikke og forstå hvorfor dette skal vere dokumentforfalskning og syns det er latterlig. Hele poenget med skiltet er jo tallene. som får stå uendret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Skulebollen skrev:

Nå har det seg sånn at om du leser litt på forumtråder så er det jo faktisk en hel del folk som er opphengt i detaljer.. Og jeg mener personlig det utgjør mye på mine biler og få sorte N merker.

Jeg klarer virkelig ikke og forstå hvorfor dette skal vere dokumentforfalskning og syns det er latterlig. Hele poenget med skiltet er jo tallene. som får stå uendret.

Helt ening.
Den lille sorte detaljene på skiltet har veldig mye å si (for min del) med sort bil der ikke blå detaljer er en vinner ..igjen de små detaljene som kommer inn. Når det er sagt så liker jeg ikke veldig sort på sort, som sort bil med sorte felger, sort grill og sorte lykter.
Det blir nok ikke fjernet før jeg abosolutt får beskjed av politi eller SVV. (en får uansett en advarsel før evt. anmeldelse osv) Nå har de vært montert endel år alleredet. Kan også nevne at politiet spurte meg om det sorte merket var en ny type skilt som var kommet i forbinnelse med en vanlig tekninsk kontroll.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei stoppa igjennom tollen, blitt stoppa av politiet og hatt EU kontroll på merkeverksted med gamle E60en, da med svarte N-merker, ingen reaksjoner. De i tollen spurte om det var noe ny greie som var ute, og sa pent at det ser penere ut enn de blå, de var enige og kunne ikke brydd seg mindre :P Skal ha på svarte på nye F10en også, må bare få somla meg til å få kjøpt et par :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de av dere som mener blått mot sort er total missmatch. Hva gjør dere med BMW emblemet? 

For mitt vedkommende kunne jeg ikke brydd meg mindre om de svarte N-merkene, men det blå feltet tar da vitterlig opp tråden i emblemet om man skal være veldig detaljfiksert. I tillegg gir vel disse merkene en kant på skiltet, og det er i hvert fall en detalj som jeg ville irritert meg over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, FredrikE24 skrev:

Jeg kjører med blått felt på mine skilt, og synes det er helt ålreit. Skiltene er jo utformet etter en standard som alle skilt skal ha. De som ikke vil ha flagg på sitt skilt får disp. Til å sette på et hvitt merke over. Alle skilt i EU har vel disse standardiserte skiltene, så det lever jeg godt med.

Det er faktisk ikke påbudt med såkalte EU-skilter i EU landet Danmark og man kan derfor velge om man vil ha EU-skilter (altså med det blå feltet, ringen med stjernene og nasjonalitetsmerket) eller alminnelige skilter (altså uten det blå feltet etc.). Hvis man velger alminnelige skilter er det imidlertid påbudt med et separat nasjonalitetsmerke hvis man skal kjøre bilen utenlands.

Man kan se eksempler på dette skjemaet der eksempel nr. 13 på venstre side er alminnelige danske skilt og eksempel nr. 14 på høyre side er danske EU-skilter (begge til personbiler).

http://www.skat.dk/getFiles.aspx?Id=e6c2c7e8-e7a7-4b5e-b15e-4b67e27d3f66&name=planche_nummerplader_2012.pdf

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at dette er dokumentforfalskning er helt på jordet. Politifolk som kommer med den påstanden bør få seg ny jobb de passer bedre i, f.eks parkeringsvakt eller tannlege. :D

"Dokumentet" inneholder nøyaktig samme informasjon som før, man har kun byttet bakgrunnsfarge på ett av feltene, og det på et felt som ikke er påkrevd (man kan velge bort hele det blå feltet om man ønsker). Du blir ledd ut av rettsalen hvis du forsøker å få noen dømt for dokumentforfalskning for å sette på et slikt svart klistremerke.

Hvis man velger å håndheve regelverket like firkantet og strengt som bare en byråkrat kan, så kan jeg gå med på at kjennemerket ikke lenger er gyldig når man gjør en endring som bryter med regelverket om hvordan det skal se ut. Dette blir dermed i praksis det samme som å kjøre uten skilt. Det straffes i verste fall med et forenklet forelegg, altså ikke engang prikk i førerkortet. I alle tilfeller et godt stykke unna strafferamme og konsekvens for dokumentforfalskning.

I praksis går det stort sett helt fint (ingen bryr seg). Er du riktig uheldig blir du bedt om å fjerne det, og må ut med 99kr for et nytt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, macrorain skrev:

Å påstå at dette er dokumentforfalskning er helt på jordet. Politifolk som kommer med den påstanden bør få seg ny jobb de passer bedre i, f.eks parkeringsvakt eller tannlege. :D

Du kan være så skråsikker du vil, men det er slett ikke umulig at finjussen kan vise seg å støtte dette. Endring er endring, selv om informasjonen er den samme. Ikke at jeg bryr meg. Kjør med den fargen dere vil. Personlig lever jeg fint med blått felt (og blå/hvite rondeller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, *MrB* skrev:

Du kan være så skråsikker du vil, men det er slett ikke umulig at finjussen kan vise seg å støtte dette. Endring er endring, selv om informasjonen er den samme. Ikke at jeg bryr meg. Kjør med den fargen dere vil. Personlig lever jeg fint med blått felt (og blå/hvite rondeller)

Det er bra vi får lov av deg hvertfall da. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *MrB* skrev:

Du tok ikke poenget: Du mener du har jussen på din side. Det er ikke sikkert. 

Jeg sa egentlig ikke det, jeg sa at man ikke kom til å bli dømt for dokumentforfalskning for en slik endring. Bakgrunnen for at jeg kan si det med relativt stor sikkerhet er 

a ) Dokumentets innhold er identisk

b ) Formålet med endringen, nemlig å pynte på bilen sin (ikke egen vinning eller noen form for forsøk på å utgi noe/noen for noe det/de ikke er). Straffeloven og skjønn ifm eventuelle saker styres i ganske stor grad av formålet bak en eventuelt straffbar handling. Rettssystemet har hverken lyst eller kapasitet til å følge opp "tull" som dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...