Gå til innhold

Svarte N klistremerker skilt. ett must!


Chris11slett
 Share

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Geir Anders skrev:

Det her høres ut som praksis for @Walkabout. Hvis han gidder å stille opp så kan vel noen sette på merker, bli stoppet og nekte ta de av for å se hva som skjer. Jeg er for gammel til å syns svarte merker er kult ;)

Jeg tenker jo det er fair nok å ta de av hvis man blir bedt om det, på samme måte som man blir høflig minnet om at man faktisk må ha skilter på bilen hvis man kjører rundt uten. Men det er et stykke derfra og til å bli anmeldt og dømt for dokumentfalsk.

Si jeg f.eks henger to sykler bakpå bilen, og fordi jeg ikke gidder kjøpe sånn fint skiltfeste til å ha utenpå der, tegner jeg bare en liten plakat med skiltnummeret mitt på og teiper på syklene. Det er jo ikke helt innafor heller, og mye drøyere enn å skifte bakgrunnsfarge på N på skiltet. Men det er fortsatt ingen som ville finne på å dra meg til retten for dokumentforfalskning av den grunn. 

Det de fleste er opptatt av er nok hva som er konsekvensen av å kjøre rundt med disse merkene, ikke teoretisk juss.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, macrorain skrev:

Jeg sa egentlig ikke det, jeg sa at man ikke kom til å bli dømt for dokumentforfalskning for en slik endring. Bakgrunnen for at jeg kan si det med relativt stor sikkerhet er 

a ) Dokumentets innhold er identisk

b ) Formålet med endringen, nemlig å pynte på bilen sin (ikke egen vinning eller noen form for forsøk på å utgi noe/noen for noe det/de ikke er). Straffeloven og skjønn ifm eventuelle saker styres i ganske stor grad av formålet bak en eventuelt straffbar handling. Rettssystemet har hverken lyst eller kapasitet til å følge opp "tull" som dette her.

Nettopp alvorlighetsgraden er sannsynligvis også grunnen til at man opplever tvetydige signaler fra myndigheter vedr dette. Det skal nok veldig mye til for å oppleve noe mer alvorlig enn å måtte fjerne merket på kontroll, men hvis du kjekker deg med feil person, kan du risikere at de kjører deg hardt på ren prinsippsak. For ordens skyld sier Lovdata dette:

"Integrert nasjonalitetsmerke skal bestå av den latinske bokstaven N malt i hvitt og supplert av det norske flagget. Begge symboler skal stå på blå, retroreflekterende bakgrunn. Bokstaven skal være 20 mm høy for stort kjennemerke og 16 mm høy for lite kjennemerke.

Nasjonalitetsmerket skal være plassert helt til venstre på kjennemerket. Flagget skal være plassert over bokstaven." 

Sorte merker er altså pr definisjon ulovlig, så kan jusekspertene krangle om det defineres som dokumentfalsk eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag er det alltid fornuftig å oppføre seg høflig og ydmykt i møte med offentlige tjenestemenn, der er vi enige. Jeg har ikke nok fingre til å telle hvor mange ganger jeg har blitt stoppet for ting jeg kunne fått bot og/eller forelegg for, men man slipper unna med en advarsel for det aller meste hvis man oppfører seg ordentlig. 

Hvis noen har tatt noen av mine poster som oppfordring til noe annet så var ikke det intensjonen. Hvis politiet stopper meg og ber meg ta av klistremerkene, så vil jeg trolig gjøre akkurat det.

Poenget mitt er kun at jeg ikke tror noen trenger å bekymre seg for en sterkere reaksjon enn nettopp det. :)

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen min på sin første PKK i dag, og de svarte N-merkene ble ikke kommentert. Jeg har også blitt stoppet i promillekontroll etter at merkene ble montert, og heller ikke der ble det reagert på dem. Jeg tror jeg beholder mine til de enten faller av selv eller jeg får beskjed om å fjerne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden fortjener snart en ny tråd, der det diskuteres lovligheten av å dekke til deler av skiltet, slik de fleste skiltplater gjør. Jeg tenker da på den tynne, sorte innrammingen rundt skiltet. 

Det står i kjøretøyforskriften at skilt ikke skal dekkes til. 

Anyone? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geir Anders skrev:

Det her høres ut som praksis for @Walkabout. Hvis han gidder å stille opp så kan vel noen sette på merker, bli stoppet og nekte ta de av for å se hva som skjer. Jeg er for gammel til å syns svarte merker er kult ;)

Hehe, denne diskusjonen her har jeg egentlig meldt meg ut av for lenge siden - but here we go:

Det følger av kjøretøysforskriften § 39-12 (1) første ledd at nasjonalitetsmerke kan inngå som en del av kjennemerket, men at dette være levert av den produsenten som Statens Vegvesen benytter og kan ikke påføres i etterkant. Så tillater kjøretøysforskriften påføring av sort N-merke? Nei.

Jeg stiller meg ikke avvisende til at sort N-merke faller inn under straffelovens definisjon av dokumentfalsk (da den er meget vid), men er tvilsom til at det ville vært straffverdig nok til å lede til en fellende dom. I alle tilfelle vil det høyst være å regne som "mindre dokumentfalsk", jf. straffeloven § 362, slik at maksimumsstraffen en kan få er bot.

Et annet moment er at bruken av N-merke kun pålagt når man krysser landegrensene. Om man da har et helt hvitt klistremerke (som Statens Vegvesen tilbyr) eller et N-merke med avvikende bakgrunnsfarge når man kjører rundt innenlands, er nok det relativt likestilt, ettersom man ikke har til hensikt å utgi "dokumentet" (i dette tilfelle kjennemerket) for å være noe annet enn det er, for eksempel ved å oppnå en uberettiget fordel eller forlede andre til å lide rettstap.

Formålet og hensynet bak bestemmelsene om dokumentfalsk er blant annet å beskytte samfunnets interesse i at dokumenter er ekte (ha notoritet som vi sier i jussens verden) og hindre misbruk av dokumenter som kan lede til rettstap eller at man oppnår en uberettiget vinning. Jeg vil påstå at ingen av disse tilfellene vil gjøre seg gjeldende ved å kjøre rundt med sort N-merke på kjennemerket ditt, ettersom ingen vil lide noe tap eller oppnå uberettiget vinning som følge av dette.

Så jeg tror vi kan konkludere som følger: Er det lov med sorte N-merker? Nei. Kommer du til å bli tiltalt og dømt for dokumentfalsk hvis du ikke oppfører deg som en komplett idiot overfor påtalemyndigheter og plent nekter å fjerne klistremerket ved anmodning? Nei.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

En ny sak om dette:

https://www.tv2.no/broom/10529119/

Jeg foretrekker som man kanskje har skjønt den blå vanlig. Men jeg må ærlig innrømme at dette er å være litt A4:

– Vi godkjenner ikke biler som kommer til periodisk kjøretøykontroll med slike svarte nasjonalitetsmerker. De vil få mangellapp. Det regnes som en reparasjon å ta dem av, så det nytter ikke å gjøre det på stedet. Bileier må fjerne klistremerkene, og komme tilbake for etterkontroll, har stasjonssjef Magnar Tuft på NAF i Tønsberg tidligere uttalt til NRK.

Man burde jo fått mulighet til å fjerne de på stedet. Men det er vel en praksis for at folk ikke skal gjenta det. Som sagt; det var skikkelig A4 praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Er det så fordømt vanskelig da, er det ikke bare å kjøre med skiltene lovlig. Skiltene utgjør så lite av bilen, er da plenty annet man man modifisere og dille med..

Er det så fordømt vanskelig å slå seg til ro med at det fins, vel, skikkelig mange, som ikke deler ditt syn på alt her i verden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg skrive ut mangellapp på manglende skjønn og sunt folkevett. ;)

Jeg har vært gjennom tre PKK med svarte N-merker uten anmerkning. Fikk til og med damen ved SVV til å sette på merkene da jeg hentet skiltene. Levert med svarte N-merker av SVV, altså. :D Eneste problemet jeg har møtt var en politikontroll hvor politigutten skulle tøffe seg for politijenta under opplæring. Merkene skulle av pronto, ellers anmeldelse for dokumentfalsk. Vel, jeg kjørte videre med merkene på, og de to konstablene kunne jeg se i bakspeilet vinkende adjø. Bagateller er fortsatt mulig å snakke seg ut av med en hyggelig og sjarmerende tone. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvasi skrev:

Er det så fordømt vanskelig å slå seg til ro med at det fins, vel, skikkelig mange, som ikke deler ditt syn på alt her i verden? 

Så jekken du plutselig blei da... Ettersom 99 prosent av bilene på veien ikke har sorte merker (fordi det er ulovlig). Så tror jeg det er, vel, skikkelig mange som er enig med meg.

Denne diskusjonen kan avsluttes her, det er ulovlig med sorte merker. Folk som setter det på risikerer å få underkjent bilen på EU, bli dømt for dokument forfalskning (lite sannsynlig) eller i beste fall må fjerne merkene. Så enkelt er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så jekken du plutselig blei da... Ettersom 99 prosent av bilene på veien ikke har sorte merker (fordi det er ulovlig). Så tror jeg det er, vel, skikkelig mange som er enig med meg.

Denne diskusjonen kan avsluttes her, det er ulovlig med sorte merker. Folk som setter det på risikerer å få underkjent bilen på EU, bli dømt for dokument forfalskning (lite sannsynlig) eller i beste fall må fjerne merkene. Så enkelt er det!

Plutselig pga at jeg faktisk er enig med deg i veldig mye men ikke akkurat nå?
Såvidt jeg vet har du både hatt internet og frekventert minst et forum i flere år nå, og det har vært slengt maange ukvemsord begge veier med deg involvert, der smak og mening ser ut til å være gjennomgangstema.
Du er åpenbart belest når det gjelder kjøretøy, men på samme måte som skoleverket egentlig funker der du får karakterer for å ha hukommelse og kan gjengi det, så betyr det ikke at du har det endelige svaret for alle.  Selvinnsikt?

Det er forøvrig heller ikke du som setter premissene for når denne diskusjonen, og tråden forsåvidt, skal avsluttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...