Gå til innhold

BMW E91 318D 2009 LCI Black Sapphire Metallic


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, bjorneoen skrev:

Ja sant, har nok ikke mye å si men fikk den nesten gratis så tenkte hvorfor ikke! :) God stand var den å 👍🏻 Den skal visst være 17% større ifølge dette forumet :) 

IMG_8511.PNG

Nei sier ikke at du ikke kan bytte :-) Moro å ha litt å holde på med :wink: Den jeg skiftet til har 70% større volum en den som sitter på 330d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mowz skrev:

Nei sier ikke at du ikke kan bytte :-) Moro å ha litt å holde på med :wink: Den jeg skiftet til har 70% større volum en den som sitter på 330d.

Ja hehe ;) oi såpass ja, ja det hjelper litt mer :P hva måtte du gi for noe sånt ca a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bjorneoen skrev:

Ja hehe ;) oi såpass ja, ja det hjelper litt mer :P hva måtte du gi for noe sånt ca a?

690 dollars! :-)  Den har også 50% større overflate

http://www.wagner-tuning.com/Intercooler-Kit-for-BMW-330d335d-E90-E93-200001029_p_65.html

Wagner IC vs org:

20151020_183615.jpg

 

Downpipe:

DPF vs Downpipe.jpeg

Endret av mowz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mowz skrev:

690 dollars! :-)  Den har også 50% større overflate 

Hehe ja den var "litt" større ja! Denne passer helt uten noe modifikasjoner? :P 690 dollar var jo ingen liten sum, ga 500kr for min jeg! :P  Men den hadde vært fin å hatt ;D 

Lyst på ny downpipe selv også, men har lyst til å eventuelt fjerne innmaten i et gammelt brukt DPF istedenfor å sette i nytt rør så det blir mindre synlig, så hvis noen har en DPF til overs så rop ut! :P

9 timer siden, ahj skrev:

Det med cruise med bremsefunksjon, er det bare å kode? Ikke noe som må byttes? :) 

Bare koding ja! Er noen få som har skrevet om dette på noen forum, har heller ikke fått testet det ut så godt enda. Man må egentlig ha det HIGH instrumentpanelet som jeg har kjøpt om man ønsker denne funksjonen kodet inn uten feil.. men det går ann å få til med LOW instrumentpanelet også men da må det kodes på en litt annen måte. Har nettopp prøvd dette ut i dag, synes den holdt farten i nedoverbakker, men litt vanskelig å si enda da det er begrenset med bakker til jobb.. så skal teste mer seinere i dag så håper jeg det funker! :) Ellers må jeg bare vente til jeg får montert instrumentpanelet da så jeg får kodet det på riktig måte :) 

7 timer siden, Gorg skrev:

Er ikke det ACC? Da må man ha en sensor fremme, iallefall versjonen jeg har 

 

7 timer siden, awt skrev:

Nei. CC med bremsefunksjon holder også farten i nedoverbakker, men den har ingen radar.

Er ikke ACC nei, er som awt sier :) 

Finnes 3 stk cruice control:

Standard cruice control (cruice control uten bremsefunksjon) - utstyrskode $540

Active cruice control (med radar) - utstyrskode $541

Dynamisk cruice control (cruice control med bremsefunksjon) - utstyrskode $544

4.syl biler som 316, 318 og 320 blir levert med standard cruice control, og 6.syl som 325, 330, 335 levers med 544, altså cruice control med brems. Ingen radar på dynamisk cruice control nei, så vil fortsatt kjøre i rompa på han foran om man ikke bremser selv ;) 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjorneoen skrev:

Hehe ja den var "litt" større ja! Denne passer helt uten noe modifikasjoner? :P 690 dollar var jo ingen liten sum, ga 500kr for min jeg! :P  Men den hadde vært fin å hatt ;D 

Lyst på ny downpipe selv også, men har lyst til å eventuelt fjerne innmaten i et gammelt brukt DPF istedenfor å sette i nytt rør så det blir mindre synlig, så hvis noen har en DPF til overs så rop ut! :P

Bare koding ja! Er noen få som har skrevet om dette på noen forum, har heller ikke fått testet det ut så godt enda. Man må egentlig ha det HIGH instrumentpanelet som jeg har kjøpt om man ønsker denne funksjonen kodet inn uten feil.. men det går ann å få til med LOW instrumentpanelet også men da må det kodes på en litt annen måte. Har nettopp prøvd dette ut i dag, synes den holdt farten i nedoverbakker, men litt vanskelig å si enda da det er begrenset med bakker til jobb.. så skal teste mer seinere i dag så håper jeg det funker! :) Ellers må jeg bare vente til jeg får montert instrumentpanelet da så jeg får kodet det på riktig måte :) 

 

Er ikke ACC nei, er som awt sier :) 

Finnes 3 stk cruice control:

Standard cruice control (cruice control uten bremsefunksjon) - utstyrskode $540

Active cruice control (med radar) - utstyrskode $541

Dynamisk cruice control (cruice control med bremsefunksjon) - utstyrskode $544

4.syl biler som 316, 318 og 320 blir levert med standard cruice control, og 6.syl som 325, 330, 335 levers med 544, altså cruice control med brems. Ingen radar på dynamisk cruice control nei, så vil fortsatt kjøre i rompa på han foran om man ikke bremser selv ;) 

Haha, nok grunn til å velge 6 sylindre :D 

Men rimelig idiotisk at det ikke var standard.. 

ACC må jo koste mer, siden den leveres med mer utstyr? Er vel kanskje med forbehold om at man har radar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bjorneoen skrev:

Hehe ja den var "litt" større ja! Denne passer helt uten noe modifikasjoner? :P 690 dollar var jo ingen liten sum, ga 500kr for min jeg! :P  Men den hadde vært fin å hatt ;D 

Lyst på ny downpipe selv også, men har lyst til å eventuelt fjerne innmaten i et gammelt brukt DPF istedenfor å sette i nytt rør så det blir mindre synlig, så hvis noen har en DPF til overs så rop ut! :P

Det er litt dyrere enn en ny original en. Go big or go home right? Ser ikke for meg at 17% større gjør utslaget :-) Finner sikkert en brukt billigere om man ønsker det.

Du må fjerne et plastklips på 325d ellers er det samme som på 330d og 335d.

Jeg har :-) men tenker det er greit å ha den liggende om jeg ikke får en god pris for den :wink: Da kan du vel bare fjerne innmaten i din da..... Ser for meg det blir litt jobb det og vs å kjøpe et ferdig rør.

Endret av mowz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.12.2016 at 8.38, Gorg skrev:

Haha, nok grunn til å velge 6 sylindre :D 

Men rimelig idiotisk at det ikke var standard.. 

ACC må jo koste mer, siden den leveres med mer utstyr? Er vel kanskje med forbehold om at man har radar

Hehe ja! Den koster nok en del mer ja, radar må være med for at ACC skal fungere og denne kan jeg se for meg at er svindyr ny :P ikke billig brukt heller!

On 9.12.2016 at 10.29, awt skrev:

Jeg trodde man hadde en annen ABS-sentral på CC med brems, men mulig det bare gjelder 5-serie.

Trodde jeg også men ABS sentralen er lik ser det ut til. Litt misvisende en del ledningsdiagrammer og delesider, for på noen sider så står det at man må bytte både spaksentral pluss at man må ha Dynamisk Cruice Control modul for at både 541 og 544 skal fungere, men når man er på andre sider så trenger man kun bytte disse om man skal ha ACC 541 med radar osv. ACC radaren kobles til denne dynamisk cruice control modulen, og der er jo også selve cruice control spaken på spaksentralen anderledes. Men dynamisk cruice control 544 skal kun trenge nytt instrumentpanel :) 

Så ut som at CC med brems fungerte hos meg med gammelt instrumentpanel etter jeg kodet, men etter litt testing så gjør den ikke det..Jeg tror jeg må ha det nye instrument panelet ellers vil det ikke fungere. HIGH panelet aktiverer cruice control på en litt annen måte enn LOW panelet, og man får dermed ikke bremsefunksjonen før dette panelet er montert. Kodet DSC enheten til 541 og instrument panelet endret jeg kun linjen som beskriver hvilket CC system som er montert. CC fungerer fint som før sett bort ifra manglende bremsefunksjon og ikke noe display lenger som viser farten jeg setter. Var slik andre på nettet fikk det til, men fungerte ikke hos meg så må nok få på plass nytt instrumentpanel først :) Håper det funker etter det er montert! :) 

 

On 9.12.2016 at 11.05, mowz skrev:

Det er litt dyrere enn en ny original en. Go big or go home right? Ser ikke for meg at 17% større gjør utslaget :-) Finner sikkert en brukt billigere om man ønsker det.

Du må fjerne et plastklips på 325d ellers er det samme som på 330d og 335d.

Jeg har :-) men tenker det er greit å ha den liggende om jeg ikke får en god pris for den :wink: Da kan du vel bare fjerne innmaten i din da..... Ser for meg det blir litt jobb det og vs å kjøpe et ferdig rør.

Hehe sant det :) 

Har flere venner som jobber som bilmekanikere så selve jobben med å fjerne innmat osv det er ikke noe problem, men vil helst unngå å ødelegge eget org filter for dette. Som du sier så er det greit å ha den liggende, så får nok heller finne meg et brukt ett ;) 

Angående montering av IC, så var ikke det så lett....

6syl IC som den jeg prøvde å montere fra 330d har jo selvfølgelig naturlig nok større inngang/utgang på IC, og samtidig er koblingen for rør som skal til innsug vinklet helt anderledes enn på 4syl.. Mine original rør passer dermed ikke uten litt modifikasjon. Org rør fra 6syl vil jo heller ikke passe da røret vil se anderledes ut på turbo/innsugsside, og lengden på rørene er også kortere pga 6syl vs 4syl motor.. Vi prøvde med ulike overganger og slangeklemmer etc, men var ikke sjanse i havet for at det skulle sitte... Så fort det blei en del trykk så datt slangen av uansett hvilket spenn den sto i.. Løsningen blir nok da å kjøpe et org rør som jeg kapper i enden så jeg får til kobling til IC, og så skjøter på røret jeg allerede har :) 

Synes også at 17% virket veldig lite da jeg satt intercoolerne ved siden av, differansen må være større enn det! Målte ikke men som du ser på bildene så er det ganske stor forskjell på ny vs gammel.

318d IC vs 330d IC:

20161210_130715825_iOS.jpg

20161210_130734427_iOS.jpg

20161210_130741990_iOS.jpg

 

Vi prøvde med en slik kobling, noe som ikke fungerte mer enn 50meter med kjøring hehe :P

20161210_142119597_iOS.jpg

20161210_142456682_iOS.jpg

Såå dagen som egentlig skulle gå med til montering av mye forskjellig, endte med at bilen var helt identisk til slutt som ved start. Jobben med å få montert IC var ikke helt som vi forventet.. Litt dårlig research av meg men hadde et håp om at det ikke var så store forskjeller.. Nå har jeg startet jakten på nye rør så blir det lettere neste gang når vi prøver å montere den! :) 

On 10.12.2016 at 12.26, m3ern skrev:

Meget flott bil du har 😀 

Tusen takk for det! :D 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, bjorneoen skrev:

Hehe sant det :) 

Har flere venner som jobber som bilmekanikere så selve jobben med å fjerne innmat osv det er ikke noe problem, men vil helst unngå å ødelegge eget org filter for dette. Som du sier så er det greit å ha den liggende, så får nok heller finne meg et brukt ett ;) 

Angående montering av IC, så var ikke det så lett....

6syl IC som den jeg prøvde å montere fra 330d har jo selvfølgelig naturlig nok større inngang/utgang på IC, og samtidig er koblingen for rør som skal til innsug vinklet helt anderledes enn på 4syl.. Mine original rør passer dermed ikke uten litt modifikasjon. Org rør fra 6syl vil jo heller ikke passe da røret vil se anderledes ut på turbo/innsugsside, og lengden på rørene er også kortere pga 6syl vs 4syl motor.. Vi prøvde med ulike overganger og slangeklemmer etc, men var ikke sjanse i havet for at det skulle sitte... Så fort det blei en del trykk så datt slangen av uansett hvilket spenn den sto i.. Løsningen blir nok da å kjøpe et org rør som jeg kapper i enden så jeg får til kobling til IC, og så skjøter på røret jeg allerede har :) 

Synes også at 17% virket veldig lite da jeg satt intercoolerne ved siden av, differansen må være større enn det! Målte ikke men som du ser på bildene så er det ganske stor forskjell på ny vs gammel.

318d IC vs 330d IC:

20161210_130715825_iOS.jpg

 

Såå dagen som egentlig skulle gå med til montering av mye forskjellig, endte med at bilen var helt identisk til slutt som ved start. Jobben med å få montert IC var ikke helt som vi forventet.. Litt dårlig research av meg men hadde et håp om at det ikke var så store forskjeller.. Nå har jeg startet jakten på nye rør så blir det lettere neste gang når vi prøver å montere den! :) 

Det var som jeg fryktet og som det pleier å være; mye jobb for lite eller ingenting :-) Men sånn er det når man har interessen da lar man seg ikke stoppe av det :wink: Keep it up!

Den er mer enn 17% større ja. Ser ut som om den har samme frontareal men ca 30% større volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...