Gå til innhold

BMW E91 318D 2009 LCI Black Sapphire Metallic


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

On 17.12.2016 at 14.55, tobiasw skrev:

Hvilke biler ble levert med de forskjellige intstrumentpanelene her? Ikke forskjell på facelift og preface?

Det nye til 6 sylindere og det gamle til 4 sylinder :) 

Edit: dette er visst ikke helt riktig! Usikker på hva som skiller de.. :)

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tobiasw skrev:

Visste ikke at det var forskjeller på det og :) Hva innebærer forskjellene?

Større skjerm, lysringene rundt, finere design (min mening hvertfall) og mulighet for cruice control med bremsefunksjon :) 

Og tror den også gir slike streker på høyre siden av høyre ring som indikerer hvilket turtall man ikke bør overstige i forhold til temp på motoren slik som på E60 men litt usikker på denne :) 

Har ikke fått testet verken sistenevnte eller CC med brems enda men skal si ifra hvordan det går når jeg har fått testa :) 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tobiasw skrev:

De lysringene rundt viser kanskje hvilken hastighet du har satt cruisecontrol på tror jeg?

Ja det er en sånn liten hvit indikator som følger lysringen til angitt fart :) 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bra med nytt instrument. :)

Hva med oljetemperatur? Vet ikke hvordan det er på 3-serie, men på 130i etter facelift (og sikkert 135i) er det oljetemperaturmåler der forbruksmåleren er, fikk man noe tilsvarende på f.eks. 335i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, awt skrev:

Ble bra med nytt instrument. :)

Hva med oljetemperatur? Vet ikke hvordan det er på 3-serie, men på 130i etter facelift (og sikkert 135i) er det oljetemperaturmåler der forbruksmåleren er, fikk man noe tilsvarende på f.eks. 335i?

Man får tilsvarende til 330i og 335i tror jeg :) så hvertfall flere instrumentpanel på eBay til bensin 3 serie som hadde oljetemperaturmåler :) Kun på bensin, ikke på diesel variantene :) 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde først det var 4 syl / 6 syl som skilte mellom kjedelig/kult instrument panel, men det er det tydeligvis ikke..  Vet at det skiller på biler som har/ikke har ACC - active cruise kontroll, men hva annet skiller?

 

* Noen på face har 335d med preface og det kule panelet.

* Noen har 318d preface med det kule panelet, og har ikke ACC.

* Jeg har org 318d facelift med kjedelig panel, og har ikke ACC.

 

Begge førstnevnte er import, kanskje det har noe å si? Min er ikke import.

 

Noen som vet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎16‎.‎12‎.‎2016 at 7.28, bjorneoen skrev:

Hehe ja! Den koster nok en del mer ja, radar må være med for at ACC skal fungere og denne kan jeg se for meg at er svindyr ny :P ikke billig brukt heller!

Trodde jeg også men ABS sentralen er lik ser det ut til. Litt misvisende en del ledningsdiagrammer og delesider, for på noen sider så står det at man må bytte både spaksentral pluss at man må ha Dynamisk Cruice Control modul for at både 541 og 544 skal fungere, men når man er på andre sider så trenger man kun bytte disse om man skal ha ACC 541 med radar osv. ACC radaren kobles til denne dynamisk cruice control modulen, og der er jo også selve cruice control spaken på spaksentralen anderledes. Men dynamisk cruice control 544 skal kun trenge nytt instrumentpanel :) 

Så ut som at CC med brems fungerte hos meg med gammelt instrumentpanel etter jeg kodet, men etter litt testing så gjør den ikke det..Jeg tror jeg må ha det nye instrument panelet ellers vil det ikke fungere. HIGH panelet aktiverer cruice control på en litt annen måte enn LOW panelet, og man får dermed ikke bremsefunksjonen før dette panelet er montert. Kodet DSC enheten til 541 og instrument panelet endret jeg kun linjen som beskriver hvilket CC system som er montert. CC fungerer fint som før sett bort ifra manglende bremsefunksjon og ikke noe display lenger som viser farten jeg setter. Var slik andre på nettet fikk det til, men fungerte ikke hos meg så må nok få på plass nytt instrumentpanel først :) Håper det funker etter det er montert! :) 

 

Hehe sant det :) 

Har flere venner som jobber som bilmekanikere så selve jobben med å fjerne innmat osv det er ikke noe problem, men vil helst unngå å ødelegge eget org filter for dette. Som du sier så er det greit å ha den liggende, så får nok heller finne meg et brukt ett ;) 

Angående montering av IC, så var ikke det så lett....

6syl IC som den jeg prøvde å montere fra 330d har jo selvfølgelig naturlig nok større inngang/utgang på IC, og samtidig er koblingen for rør som skal til innsug vinklet helt anderledes enn på 4syl.. Mine original rør passer dermed ikke uten litt modifikasjon. Org rør fra 6syl vil jo heller ikke passe da røret vil se anderledes ut på turbo/innsugsside, og lengden på rørene er også kortere pga 6syl vs 4syl motor.. Vi prøvde med ulike overganger og slangeklemmer etc, men var ikke sjanse i havet for at det skulle sitte... Så fort det blei en del trykk så datt slangen av uansett hvilket spenn den sto i.. Løsningen blir nok da å kjøpe et org rør som jeg kapper i enden så jeg får til kobling til IC, og så skjøter på røret jeg allerede har :) 

Synes også at 17% virket veldig lite da jeg satt intercoolerne ved siden av, differansen må være større enn det! Målte ikke men som du ser på bildene så er det ganske stor forskjell på ny vs gammel.

318d IC vs 330d IC:

20161210_130715825_iOS.jpg

20161210_130734427_iOS.jpg

20161210_130741990_iOS.jpg

 

Vi prøvde med en slik kobling, noe som ikke fungerte mer enn 50meter med kjøring hehe :P

20161210_142119597_iOS.jpg

20161210_142456682_iOS.jpg

Såå dagen som egentlig skulle gå med til montering av mye forskjellig, endte med at bilen var helt identisk til slutt som ved start. Jobben med å få montert IC var ikke helt som vi forventet.. Litt dårlig research av meg men hadde et håp om at det ikke var så store forskjeller.. Nå har jeg startet jakten på nye rør så blir det lettere neste gang når vi prøver å montere den! :) 

Tusen takk for det! :D 

følger deg i prosjektet med å få montert større IC, nesten alltid noen småhindringer på veien med sånne tilpassinger.

håper du får feste på slanger og rør til slutt.

Mulig at jeg gjør det samme på min bil 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tomi E91 skrev:

følger deg i prosjektet med å få montert større IC, nesten alltid noen småhindringer på veien med sånne tilpassinger.

håper du får feste på slanger og rør til slutt.

Mulig at jeg gjør det samme på min bil 😉

Håper jeg å! :)

Venstre siden sett forfra, altså turbo siden var grei å få til men var verre med innsugssiden :/ men bestilte meg nettopp et 335d rør som vist på nedenfor! Da får jeg koblet til og får samtidig festet dette røret rundt mitt gamle, det tror jeg skal gå! :)

IMG_8616.PNG

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjorneoen skrev:

Håper jeg å! :)

Venstre siden sett forfra, altså turbo siden var grei å få til men var verre med innsugssiden :/ men bestilte meg nettopp et 335d rør som vist på nedenfor! Da får jeg koblet til og får samtidig festet dette røret rundt mitt gamle, det tror jeg skal gå! :)

IMG_8616.PNG

går dette røret over på det originale å blir festet med en klemme?

Er det mindre dim på det originale røret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tomi E91 skrev:

går dette røret over på det originale å blir festet med en klemme?

Er det mindre dim på det originale røret?

Det som er planen :) Satser på at det går, regner med at det skal funke så lenge det blir tett! 

Dette røret går slik på 325, 330 og 335d:

 

IMG_8619.PNGSå tenkte at hvis jeg får tatt det rundt mitt org rør også så skulle det bli bra :)

På min 318d så går det kun et plastikkrør direkte fra innsug til intercooler, ingen overgang fra før :)

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, bjorneoen skrev:

Det som er planen :) Satser på at det går, regner med at det skal funke så lenge det blir tett! 

Dette røret går slik på 325, 330 og 335d:

 

IMG_8619.PNGSå tenkte at hvis jeg får tatt det rundt mitt org rør også så skulle det bli bra :)

På min 318d så går det kun et plastikkrør direkte fra innsug til intercooler, ingen overgang fra før :)

Høres ut som en god løsning, håper du får det til 😉

husk å gi en lyd når du er i mål, er nysgjerrig på om du får merkbar effektøkning. Har du tunet motoren utenom? (chip)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...